Totola

Trådstartare
Är på g att byta stall från månadsskiftet och har hittat en stallplats som verkar väldigt bra (dock inte varit ute och kollat än) MEN två nackdelar som jag ser det: *Det ska gå så många hästar som möjligt i samma hage, större skaderisk? *Det kommer fodras med ensilage, troligen det klassiska att man ställer ut en bal i hagen. Med tanke på att stallhyran är ganska dyr och att silaget ingår och att hästarna ska gå tillsammans lär jag inte kunna byta till hö...

Vad finns det för nackdelar med ensilage? Vad bör man passa sig för/hålla utkik efter för att veta att det är bra ensilage?

Den ena hästen fick lindrig fång pga dålig ensilage och den andra är väldigt bukig av "bara" hö i nuläget. Så jag är väldigt skeptisk mot ensilage just nu :p

Sv: Hösilage

Ah, just det - en tilläggsfråga:

Där jag står just nu går det att välja på hö eller hösilage. Går det att vänja in till hösilage lite smått innan flytten eller fungerar det inte att vänja över med annat hösilage än just det dom kommer få?

ensilage i sig orsakar inte fång.

trådar med för och emot hö/silage är ändlösa, om du söker hittar du en massa!
jag gillar silage skarpt, då ett bra sådant är fräsht, lättfodrat och damfritt för hästarna. se till att den är vaccinerad mot botulism, särskilt i år med tanke på mördarsnigel debatten.

Okej, kollade kanske igenom trådarna för dåligt. Det jag är mest intresserad av är att veta hur man kan kolla om det är bra eller dåligt silage, för att kunna säga till innan det orsakat någon skada. Givetvis utgår jag från att de skaffar bra silage, men jag kan ju inte veta själv om jag inte vet hur det ska se ut :p *paranoid*

För min eegn del är silage kanon, dels eftersom det blir mer naturligt att ha hästarna på fri tillgång (vilket jag har nu med hö = dyrt) och dels eftersom jag är dammallergiker oc behöver dammfiltermask när jag fixar hö till hästarna. Men jag har blivit väldigt avskräckt sen ena kusen fick fång, de hade kvar gammalt hösilage för länge och bytta bal för sällan så hästarna ibland var tvugna att äta dåligt silage. Inte jag som hade hästen då utan jag fick höra det i efterhand.
Sen har jag hört att hovarna kan bli sämre, är det någon som kan bekräfta eller dementera det? Båda kusarna är barfota nämligen, ska väl iofs sko på under vintern, åtminstone den ena, men det är ju inte trevligt om hovarna blir dåliga fram till våren när det är dags att sko av.

Okej, kollade kanske igenom trådarna för dåligt. Det jag är mest intresserad av är att veta hur man kan kolla om det är bra eller dåligt silage, för att kunna säga till innan det orsakat någon skada. Givetvis utgår jag från att de skaffar bra silage, men jag kan ju inte veta själv om jag inte vet hur det ska se ut :p *paranoid*

För min eegn del är silage kanon, dels eftersom det blir mer naturligt att ha hästarna på fri tillgång (vilket jag har nu med hö = dyrt) och dels eftersom jag är dammallergiker oc behöver dammfiltermask när jag fixar hö till hästarna. Men jag har blivit väldigt avskräckt sen ena kusen fick fång, de hade kvar gammalt hösilage för länge och bytta bal för sällan så hästarna ibland var tvugna att äta dåligt silage. Inte jag som hade hästen då utan jag fick höra det i efterhand.
Sen har jag hört att hovarna kan bli sämre, är det någon som kan bekräfta eller dementera det? Båda kusarna är barfota nämligen, ska väl iofs sko på under vintern, åtminstone den ena, men det är ju inte trevligt om hovarna blir dåliga fram till våren när det är dags att sko av.

du bör hitta en massa via sökfunktionen som sagt! Ett bra silage skall lukta fräsht, och inte ha mögel prickar eller mögel nät någonstans. det skall heller inte vara värme i balen någonsin under ngra omständigheter.
Hur silaget ser ut för ögat beror på TS halten och hur det är skuret, en del skär det kort, och andra inte.

Återigen - varför skulle den få fång av dåligt silage? :confused:
aldrig hört talas om och ännu mindre märkt att hovarna skulle bli dåliga - varför det? det är ju gräs, precis som höt. Motivera gärna detta påstående?

Inte mitt påstående utan veterinärens när han såg hur det såg ut i hagarna (troligen med gammalt silage liggandes och inget kvar i själva balen) och när han konstaterat att det var fång. Hästens mage lär inte ha tålt det dåliga silaget = obalans i magen = fång, min egen okvalificerade gissning.

Ställer dom ensilagebalen direkt på backen ? I så fall är det verkligen en grogrund för oönskade bakterier samt magåkommor. Ensilagebalar (och även vanligt hö) ska ställas i höhäck eller liknande samt måste man rensa bort gammalt spill runtom.

Som jag ser det finns det inga nackdelar med ensilage om foderhanteringeng sköts. Samt att fodret är korrekt ensilerat och plastat snabbt efter rullningen. börjar fodret lukta unket/härsket så ska man passa sig samt att hålla uppsikt på svampangrepp, visserligen inte farligt men inte trevligt och bör avlägsnas.

Har man en sprättad bal så håller den ju olika länge beroende på temperatur och hur snabbt den blev plastad, många glömmer att ta plastningen med i beräkningen.

Visst kan du börja redan nu med en ev. tillvänjning som även sträcker sig en bit in på det andra fodret.

Och helt klart så är det ju så att många hästar i en hage, högre skaderisk. I synnerhet om hagen inte är alltför stor.

Kicki :)

*knapplån*

Hoppar in i tråden och passar på att fråga hur länge en öppnad hösilage bal kan stå i hagen. Har hört 5 dagar, stämmer detta?

Den kan står längre och kortare. Det beror på hur varmt/kallt det är ute. På vintern klarar våra balar lätt en och en halv vecka. Men på sommaren bara ett par dagar.

Hej. "Mackan" har helt rätt med det hon säger att man ska hålla koll på dvs mögelprickar, värme i balen etc etc. Det kan man lära sig. :)

Allt det där kunde jag någonlunda när jag hade min häst i ett stall med gemensamt hösilage, men jag fick ändå problem med det eftersom stallägaren inte hade samma åsikt som jag om när ett hösilage är otjänligt. :(

Vad händer t ex om du kommer till stallet och ska ta hösilage och du upptäcker att balen har börjat "bränna" dvs den är varm inuti? Eller om du upptäcker att det finns mögel men stallägaren menar att "det är bara till att ta bort det dåliga". Då blir det lätt en konflikt och sura miner. :(

Så blev det hos oss. Jag lyckades avtala bort att hösilaget skulle ingå i hyran för det gick åt ändå eftersom det var ganska många hästar där och stallägaren blev inte lidande bara för att jag inte ville vara med. Men det blev sura miner och de skvallrade i stallet om hur fånig jag var.

Så mitt råd är att ta reda på hur noga de är med den hygieniska kvalitèn. Vad gör de om det finns mögel eller om balen börjar bränna?

Annars tycker jag hösilage är ett bra foder om man har många hästar. :)

*knapplån*

Hoppar in i tråden och passar på att fråga hur länge en öppnad hösilage bal kan stå i hagen. Har hört 5 dagar, stämmer detta?

Precis som wenn skriver så är det ju lite olika. Beroende på temperatur, ts-halt men åxå på hur snabbt balan är plastad efter rullning, är man är man inte snabb så påbörjas processen och det måste man då väga in i hållbarhetstiden. Under varma perioder så håller en bal 2-3 dagar beroende på hur varmt det är, svalare perioder 4-5 dagar och när det är kallare och riktigt kallt från en vecka till 10 dagar och längre.

Ja det är trist när man känner att man inte har samma uppfattning om när foder är dåligt. :(

*delvis knapplån*

tack allihop för svar! jag har faktiskt hört att "mögelprickarna" bara ska vara kalkprickar om det inte luktar mögel, kan det stämma eller är det ytterligare en ursäkt för att inte behöva kassera balen? :p

risken är väl som sagt att man inte kommer överens med stallägaren i frågan, och att man då inte kan fixa hö själv. tråkigt att inte kunna välja, för hade jag frivilligt själv valt hösilage så hade jag nog inte varit lika anti som jag låtit i tråden :angel: men i värsta fall kan man ju alltid flytta igen, tråkigt om hästarna ska behöva flänga fram och tillbaka bara.

*delvis knapplån*

tack allihop för svar! jag har faktiskt hört att "mögelprickarna" bara ska vara kalkprickar om det inte luktar mögel, kan det stämma eller är det ytterligare en ursäkt för att inte behöva kassera balen? :p

risken är väl som sagt att man inte kommer överens med stallägaren i frågan, och att man då inte kan fixa hö själv. tråkigt att inte kunna välja, för hade jag frivilligt själv valt hösilage så hade jag nog inte varit lika anti som jag låtit i tråden :angel: men i värsta fall kan man ju alltid flytta igen, tråkigt om hästarna ska behöva flänga fram och tillbaka bara.

Dom prickarna som du skriver om är nog svampangrepp, visserligen ofarligt i sig men tecken på att något inte är bra och bör avläsnas från balen med råge. Vid stora angrepp bör hela balen kasseras.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
564
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 123
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 375
Senast: Shixle
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 306

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka