N

Notorius

Jag funderar på att ge min häst hösilage.
Jag ska köpa 45 kilosbalar och det är min häst + en till som ska äta, de äter ca 18 kilo tillsammans. Balen räcker alltså i 2-3 dar, men blir den förstörd om man öppnar den och inte tar slut på den? För mindre balar har jag inte kunnat hitta.

Sv: Hösilage

En hösilagebal 'håller' väl öppnad i bästa fall 3-4 dygn. Men du känner det på lukten, och ser om det blivit mögligt. Men 2-3 dagar ska inte vara nåt problem, skydda det från regn bara.

Det kommer vara inomhus i ett typ förråd.
Men asmånga i stallet blev sura när jag sa att jag ville ha det :crazy:
F'resten, boutulism, måste man vaccinera mot det? Det är väl iaf bra att göra det?

Man bör vaccinera om man inte vill riskera något.
Förvara hösilaget svalt så ska det hålla längre.

Min pålle gillar silaget mer än vanligt hö, fast han får väldigt torrt hösilage annars blir han dålig i magen.

Okej, men stämmer det att man måste vänta 12 veckor innan man kan börja ge silage? Från första sprutan alltså.
Svalt kommer det förvaras.
Åhh jag vet inte vad jag ska göra :(
Alla blir så jävla sura och min häst bara hostar av höet. Idag trodde jag seriöst att lungorna skulle lossna :crazy:

Hösilage kan hålla väldigt länge om det är kallt ute. Men som ngn annan sa lukta på det osv.
Ja vaccinera hade jag definitivt gjort, billigt med tanke på vad som kan hända om man inte gör det!
Och ang. att de blir sura så tycker jag du ska strunta i det det gäller ju din hästs hälsa!

Okej, vad kostar en vaccinspruta?

Jo, men det blir dålig stämning, men jag tänker köpa det iaf.
De sa typ:
Jaja, du gör väl som du vill då (suck).
Lät mera som;
Men ungjävel, lyssna på mig!!!
:p

Man ger först två stycken, efter en månad precis ger man 2 st igen.
Vår vet tar väldigt lite betalt men räkna iaf 150-200 kr/spruta så lurar jag inte dig helt ;)

Förstår inte varför det skulle störa dem så mkt? Det är ju din häst och dina pengar !
Baah, hade en som var sur bara för att hon påstod att jag gav min häst 2 kg hö för mkt :eek: Jag menar det är mina pengar, min häst, mitt hö.

Uhh, mitt inplanerade HG-träns ser jag galopper bort i fjärran nu :p

Jo, men här är det liksom kollektivfeeling över det hela, här ska vi köpa morötter åt alla (för man kan absolut inte köpa till sin egen häst bara, för neej då blir det orättvist =/ ) och dela på att betala en stor vitamindunk (min häst käkar inte vitaminer, men det har jag inte vågat säga).
Sen ett skäl till att jag väljer hösilage, annars ska de köpa hö åt mig och vill ha 3000 :eek: av oss, mycket pengar att betala på en gång. Nu när jag dessutom köpt ny sadel.

haha brukar vara så ;)

Men vad klabbigt, morötter kan jag förstå att man kanske köper en säck och så delar alla på den, men att dela på annat blir ju jätte jobbigt.
Tänk att köpa in hö och strö tillsammans, även om man ordnat upp med hur mkt man får ta slutar det alltid med att någon tagit för mycket/lite etc. Och samma med foder o mineraler/vitaminer, alla hästar har ju inte samma behov av vissa saker etc.
Jisses, jag hade blivit knäpp.

Men vad är det för folk, vad är de i för ålder?

Precis, en del har skrivit rent löjligt lite hö på foderstaterna, de måste helt enkelt ta mer i smyg eller så svälter hästarna.
B-vitamin köper de tillsammans, min käkar hellre jäst (billigare och godare tkr han).
Jag stör mig på det, men håller god min. För det finns ingen annan stans att ha hästen.

Well, det är äldre mest och sen någon i min ålder.
Vet inte om nån finns här på Buke, då ligger jag illa till haha :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
870
Senast: Lejd
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar