Hösilage !

L

Lillo

Är detta bra eller dåliga värden på Hösilage:

Torrsubstans 53%
Smält prot foder: 50g/kg foder
Energi foder: 5,3 MJ/kg foder
Råprotein 134g/kg torrsubstans
Smältbar protein 95g/kg torrsubstans
Energi 10,1 MJ/kg torrsubstans

Tacksam för svar då jag ej har någon aning *L*

Sv: Hösilage !

Det är faktiskt riktigt bra värden. Det beror självklart iofs på vad du har för häst, det kan ju bli för kraftigt också. Men för en "vanlig" halvblodshäst verkar det ypperligt. Du har en kvot mellan smältbart råprotein och energi som ligger på 9,4, vilket är högt. Men det innebär att du antagligen inte behöver köpa nåt dyrt proteinfoder.
Det är ju ganska blött, vilket många ser som ett minus för det kan frysa lätt om man förvarar balarna utomhus. Men hästarna brukar älska blött hösilage!
Grattis till ett bra hö, många här är nog gröna av avund.....

Sv: Hösilage !

Tack så mycket för ditt svar.
Det lät ju jätte lovande :bump:
Jag har halvblod :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
437
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5