_Runaway_

Trådstartare
Det var två här och plastade in hösilaget idag. En bal blev lite misslyckad (fick ingen sån där tunn plast runt sig) så den blev lit konstig. Men plasten sitter inte riktigt tätt runt hela balen så det är lite luftbubblor. Nu undrar jag hur länge man kan ha den balen oöppnad? För luften förstör väl balen rätt fort, eller..?

Om det är för mycket luft i balen är det kört - det kommer i så fall inte bli konserverat, man får en mögeltillväxt istället.
Spelar alltså ingen roll om du öppnar balen inom kort.

Har inplastningen misslyckats så blir det inte något ensilage av det. Det blir bara lite halvblött gräs som är rullat...
Du skall se den balen som förlorad och inte använda det till foder.

Ensilering är en slags konserveringsmetod. Blir det inte rätt så konserveras inte innehållet och hela processen är förstörd.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
425
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 635
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 009
Senast: Twirro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 700
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar