hösilage till känslig mage

V

vovicockokanon

jag fick ett bra tips om en stallplats idag. dock ingår hösilage och jag fodrar med vanligt hö. är detta farligt för honom? han har haft konstaterat magsår men är frisk o fin nu.

Sv: hösilage till känslig mage

Det enda mina häst reagerat på är om det varit för blött och blivit lös i magen, jag ger mina enbart hösilage vinter och det fugerar super bra.
Glöm inte vaccinera mot botulism bara

Sakta invänjning så brukar det inte bli så stora problem, kan du få hämta hösilage redan nu och börja blanda i pållens hö och kanske få köpa med lite hö för en sakta övergång när ni flyttar till det nya stället.

ja, jag har en månad på mig och tänkte ta med mig av höt jag har nu. med alldeles ny analys o allt....men det är det värt

vovicockokanon skrev:
jag fick ett bra tips om en stallplats idag. dock ingår hösilage och jag fodrar med vanligt hö. är detta farligt för honom? han har haft konstaterat magsår men är frisk o fin nu.

Min Zeeke har haft magsår av värsta slag. I Holland är det MYCKET vanligt att hästarna står på hösilage och att dom får magsår för att hösilaget är för surt för magsårsmagar. Jag skulle INTE ge det till din häst om jag var du och nu när du dessutom fått den helt frisk dessutom. Skulle kalla det en stor chansning att börja ge hösilage faktiskt.

Magsår kan bero på flera orsaker. Det vanligste är stress eller felaktiga utfodringsrutiner. Tex får magsäcken aldrig tillåtas att bli tom, då fräter magsaften på magsäckens slemhinna. Fri tillgång till grovfoder och lite (eller inget) kraftfoder är att föredra för känsliga hästar. Hösilage går utmärkt att fodra med.

I torrt ensilage (sk hösilage) sker endast en mycket begränsad pH-sänkning eftersom de bakterier som bildar mjölksyra ej kan tillväxa utan hög andel vatten i fodret.

Vad jag vet finns det idag ingen forskning som kan säga att ensilage med lågt pH skulle ha någon negativ effekt på hästen. Om du vet någon artikel eller studie som hävdar att så är fallet så är jag tacksam att få ta del av denna.

Jag skulle nog ge fri tillgång på hösilaget både ute och inne, samt se till att det är en harmonisk flock. Om en flock ej funkar blir det stressmoment för den nya/gamla/ranghöga/ranglåga etc. och det är nog en större risk till nytt magsår än om det är hö/hösilage.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 310
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
850
Senast: Fiorano
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
854
Senast: Murray
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka