Hösilage på endast rajgräs?

kullerbytta

Trådstartare
Hur fungerar ett hösilage på endast Rajgräs? Blir det inte en väldigt hög sockerhalt?
Någon som vet?

Sv: Hösilage på endast rajgräs?

Har sett analyser på Westervoldiskt rajgräs (när W använts som skyddsgröda vid nyinsådd av vall). Just sockerhalten syns inte på de analyserna, men kvoten har varit helt normal (runt 6) så energiinnehållet ligger inte våldsamt högre än normalt (vad jag minns, det var ett par år sedan)

I ärlighetens namn är ju detta silage uppblandat med den mer permanenta vall som kommer underifrån...

Det är för många faktorer som påverkar för att man ska kunna säga det säkert. Man gjorde för några år sedan försök med rajgrässorter som skulle innehålla mer lättlösliga kolhydrater (socker är inte det enda som ingår i det även om man ofta förenklar det så) än vanligt. Som jag minns det blev halterna högre i en skörd men inte i den andra, där de snarast hamnade på liknande nivåer som man kan få i timotej. Detta var dessutom i gräset. Sedan förbrukas ju en del under förtorkning och ensilering så det blir mycket svårt att ge ett enkelt svar på frågan. Det är inte något jag skulle vara särskilt orolig för i alla fall...

David

Däremot är det väl så att rajgräsfamiljen i genomsnitt innehåller mer av fruktaner än våra andra gräsfamiljer?

Det skulle i så fall tala för att vore mindre bra att ge hästar silage från vallar med dominerande rajgräs. Åtminstone till individer eller raser som lätt får fång. HH

Tack bägget vå för svar.
Tror ni det kan vara skillnad i sockerhalt mellan första och andraskörd?
I andra skörden tror jag desutom att vallfröerna vuxit till bättre.
I förstaskörden tog Rajgräset över och dominerade.
Jag har ett antal balar stående hos mig som jag skulle kunna öppna (om det blir kallt nån gång). Det kan ju ingå rätt mycket Rajgräs i vallblandning (30-40 % har jag läst någonstans.
Känns dumt att inte använda dem om det inte är skadligt för hästarna.
Tror att jag läst att PL skrivit ngt om sockerhalten tidigare, får leta.

Just det! Det ringer en klocka i mitt bakhuvud att det är fruktanerna som ligger högt i Rajgräs.
Jag har ponnyer så det är nog inte alls lämpligt för dem.
Det får bli ko-foder av dem i stället.
Tack.

I genomsnitt stämmer det, men poängen med mitt inlägg var just det att även om det kan vara så behöver det inte vara så. Vädret spelar en mycket stor roll när det gäller hur mycket fruktaner och socker som finns i gräset, men det gäller alla sorters gräs. Det finns också ett visst överlapp mellan grässorter. och sedan har vi ju alltid problemet med fermentationen och vad som förlorades under förtorkningen. Ett ensilage gjort på timotej kan därför innehålla mer fruktaner än ett ensilage gjort på engelskt rajgräs.

David

Jag antar att det inte finns ngt enkelt sätt att få reda på fruktanhalten? Det handlar om sex 300 kg balar som jag hade tänkt öppna när det blir riktigt kallt (om det blir det).
Kommer bara att ha två ponnyer hemma jan-mars då jag stallar upp fyraåringen som jag rider vid ett ridhus.
Så problemet faller då de som är hemma förmodligen ändå inte kommer kunna göra av med silaget innan det blir dåligt.
Men jag tycker ändå att frågan i sig är intressant, jag har aldrig stött på silage av enbart Rajgräs tidigare.
Eva

Jag har haft fångsto på fri tillgång på rajgräshösilage utan nya fånganfall eller minsta problem. Så jag skulle inte heller vara direkt oroad. Dock var det sen skörd (men utmärkta värden), vilket ju kan ha påverkat.

Jag antar att det inte finns ngt enkelt sätt att få reda på fruktanhalten? .
Eva

Om jag kommer ihåg rätt (inte säkert förståss!) är det lätt att analysera med NIR. Men var o hur och pris vet jag inte. Kanske David S ser tråden igen. HH

Jag tror att AnalyCen m fl använder NIR, så de kanske kan ordna det förutsatt att det finns kalibreringar för ensilage... Jag har själv aldrig använt NIR och jag har bara analyserat hela WSC (Water soluble carbohydrate) fraktionen, d v s både enkla sockerarter och fruktaner.

David

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
650
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
232
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
736
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka