Hösilage omplastning till mindre balar?

mackan

Trådstartare
Har en fråga.
vår foder leverantör som vi köper silage av och är super nöjda med i fråga om både kvalitet och service, har sagt att om vi vill fortsätta köpa senare i vår när vädret är varmt och vi måste förbruka silaget snabbare, kan plasta om till oss i mindre balar.

vad är riskerna med detta? vet att man måste plasta väldigt hårt och ordentligt för småbal, samt givetvis plasta om fort efter öppning. men vad är det mer för risker/hållhakar just runt OM plastning, är det ö.h.t plausibelt?

försöker bara skaffa mig en bild då jag vill ha lite framförhållning av läget inför den varmare perioden. vi förvarar balarna i en sval och mörk maskinhall med betong platta, så ett bra tag till funkar det bra, men vill som sagt vara ute i god tid om det inte är ett alternativ det som erbjuds.

tacksam för kunniga svar i frågan. :bow:

Sv: Hösilage omplastning till mindre balar?

Så här skriver C muller ( ska vara prickar över u: et ;)

FÖRSÖK 3 – Ompressning av storbalsensilage till småbalsensilage

Ytterligare ett sätt att producera småbalsensilage är att öppna stora rundbalar under vinterhalvåret och pressa om detta ensilage till småbalar som sedan plastas in på nytt, något som utfördes i stor utsträckning under våren 2001 på grund av den fuktiga väderleken hösten 2000 vilken förstörde stora volymer hö. Detta tredje småbalsförsök var ett mindre pilotförsök, där fyra stora rundbalar av god hygienisk kvalitet öppnades, provtogs och pressades om till
småbalar i slutet av mars år 2001.

Storbalarna var pressade med en rundbalspress med
snittverk (Welger RP 220 Profi). Småbalarna pressades med en glidkolvspress (New Holland 575) och plastades in med en mini-inplastare (Tellefsdal miniwrap 404). Balarna lagrades
sedan i 30 dagar innan de första sex balarna täthetsbestämdes, öppnades och provtogs. Därefter öppnades sex nya balar varje vecka, och de öppnade balarna fick ligga öppna i två
veckor utomhus varvid ensilagets temperatur registrerades en gång per dag.

Ensilagets hygieniska kvalitet försämrades inte med avseende på tillväxt av klostridier eller mögel, men en viss jästtillväxt skedde under lagringen efter ompressningen. Detta indikerar
att man vid detta produktionsförfarande inte bör pressa om stora mängder ensilage på en gång utan försöka begränsa tiden som de ompressade småbalarna lagras innan de utfodras. Å andra
sidan bör man pressa om ensilaget när det är kallt, för att begränsa mikroorganismernas möjligheter att börja tillväxa vid ompressningen.

De ompressade småbalarna hade en mycket hög baldensitet jämfört med små fyrkantsbalar som pressats direkt i fält. Detta beror på att
ensilaget redan är pressat en gång innan vilket underlättar för glidkolvspressen att komprimera materialet hårt. I ett redan ensilerat material har dessutom växtcellerna saftspänning släppt, vilket gör det lättare låter sig komprimeras. Det skall dock påpekas att
försöket var mycket litet och att det behövs större jämförande försök för att kunna anse denna metod som ordentligt beprövad.

Här kan man läsa hela studien
http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/Rapport småbalsensileringpdf.pdf

Har tyvärr ingen bra erfarenhet av detta, men dock bara från en producent.

Det blev inte bra, trots att producenten i fråga har hållt på med detta i många, många år.

Blev mycket känsligt, många dåliga balar (mögel innanför plasten när man öppnar den lilla balen). Plastar från rundbal till liten fyrkantsbal.

det är precis det du beskriver som jag hört ang. omplastning till små balar. nu har vi i.o.f en leverantör som ersätter om det är dåliga balar, så där vore det väl i.o.f ok men det är ju ändå trassligt och tidsödande att hålla på med sånt. jag får fundera och luska runt lite mer och framför allt prata lite mer med hur han ser på det osv.

tack! (till övriga också som svarat)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 107
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Halloj! Jag har två hästar hemma, en kallblodsvalack på 23 och ett varmblodssto på 17 år. Jag och en vän har lånat hem dom, har ridit på...
2
Svar
20
· Visningar
3 186
Senast: Maria_81
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 157
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka