Hösilage och dålig mage

Cillaramsa

Trådstartare
Jag ger hösilage för andra året i rad till mina två halvblodsston. Totalt fem hästar i stallet, alla äter samma foder. Förra året var mitt unga sto dålig i magen mer eller mindre hela vintern, värre på våren. Stora märren var normal. De andra hästarna hade bra mage. I år har både stora stoet och lilla dålig mage, men stora mer. Lilla stoet ger jag hö på kvällen enligt tips från min foderleverantör. Hon menade att hästar som blir lite dåliga i magen av silage kan bli bra om man ger en giva hö.
Jag har funderat på det där med silage, mina hästar med arabblod i har blivit dåliga i magen av silage, och har hört flera arabhästägare som har samma problem. Men stora stoet som nu är mycket lös har inget arabblod i sig.
Min ena stallkompis var nyligen på föreläsning om foder på Ultuna (hon är själv duktig på foder) där Margareta Rundgren berättade att man gjort flera studier på silage till hästar. Då kom man fram till att ett blött silage inte var sämre som foder till hästar jämfört med hö eller silage med högre TS. Hon förklarade också att hästar inte ska kunna bli dåliga i magen av silage, som ju många hävdar, och att blir det de beror det på att man gjort övergången från hö för snabbt. Men då borde de ju på sikt bli bra i magen igen.

Jag undrar nu vad ni har för erfarenheter om silage. Foderstaterna är ordentligt uträknade och silaget riktigt bra. Jag behöver bara ge lite lusern extra till mina ston. Men undrar såklart varför de är så lösa i magen. Stora stoet är uppfödd på silage (köpte henne som ettåring) och har ätit det också som unghäst utan problem. De andra hästarna i stallet är bra i magen. Jag kommer dock att gå över till hö nu då två hästar flyttar och silagebalen blir för stor för oss som står kvar, så jag får se om de blir bättre av det. Ska åka och köpa magtarm i dag.

Teorier, tips?

Sv: Hösilage och dålig mage

Att det har med arabblod att göra tror jag knappast. Mitt sto 50% arab + hennes föl 75% arab äter silage utan några problem. I stallet finns det 9 st araber som äter silage utan problem.
Du ger inget annat som är lösande för magen som betfor eller stora mängder morötter?

Är inte säker att det blir bättre efter ett tag om de väl blivit dåliga i magen pga för kort invänjning. Om tarmfloran är rubbad kan det krävas "mag och tarm" eller annat som återför bakteriefloran/balansen i magen.

Jag vet att det är långsökt med arabblodet, intressant att alla jag känner hävdar att deras hästar inte kan äta silage bara. Och jag kan ju givetvis inte förklara det rent vetenskapligt.
Har mycket svårt att tro att en näve betfor ska ge en så dålig mage, hon har ätit betfor sedan hon var 3 (nu 10). Lusern, mineraler är allt hon får. Det kan givetvis vara något annat hon fått i sig i hagen, så magtarm har nu inhandlats.

Ingen som har erfarenheter med lös mage och silage?

Jag vet att hästar enligt undersökningar inte ska bli dåliga i magen av hösilage MEN jag är ändå helt övertygad om att vissa individer inte tål det. Mitt halvblod blir alltid dålig när ts halten sjunker och hösilaget blir blötare. Så fort jag byter till hö går det över. I år har jag hö, men tyvärr lyckas pållen peta i sig hösilage i hagen = blir lös och får bajsvatten. De andra hästarna verkar tåla det utan problem.

Om jag en dag låter honom äta ett av utemålen inne istället så han får sitt eget hö, är magen bättre nästa dag...:confused:
Förut har det dock räckt med att han fått 4-5 kg torrhö för att stabilisera upp magen men nu tycker jag att magen konstant är lite vattnig fast han bara äter ca 5-6 kg hösilage och 8-9 kg hö...

Så jag är absolut inne på din linje att det beror på hösilaget, det har nog inget med ras att göra hur känsliga de är, snarare individ.

Hoppas det löser sig m mag och tarm!

ensilage är ju bara konserverat gräs så att säga. Den största anledningen är för liten giva av ensilaget, den andra är att hästfolk sällan har koll på den hygieniska biten vad det gäller ensilage. Hö är ju rätt så lätt att med ögat se kvalitets status, när det gäller ensilage blir det genast svårare varav en hygienisk analys är på sin plats. Många fodrar direkt på backen också, villket ger en utmärkt grogrund för oönskade bakterier.

Det har ju gjort stuider bland hästägare om ensilage och lösa magar. Summan av det hela blev att: när folk ökade givorna försvann även lösheten.

Fast detta vill jag demonstrera mot ;)

Mitt sto/unghäst har fått hösilage i två vändor. Första gången med fri tillgång. Blev jätte dålig i magen. Bytte till hö o blev mkt bättre. Andra gången var det inte helt fri tillgång men ändå mycket, blev dålig då också.
Går nu på hö. Har fått kli lite betfor och linfrö olja på kvällen och är mycket bättre nu oxå..

Så jag hade inte kunnat öka det nått.

Sen för visso går där sex andra hästa som mådde bra på detta.
Så jag tror att vissa är känsligare bara.

mvh

kl

Har en 3 åring frieser som "inte" tål hösilage , Har vart tvungen att byta stall pga av det . Han stod på hösilage i 4 mån utan någon som helst förbättring utav magen ,fanns ingen möjlighet till hö i det stallet ,( det var ett torrt hygienanalyserat silage) , Han blev bra på 3 dygn på hö . Så fort han har fått hösilage dels utav "misstag" eller rent medvetet ( ja en stallägare skulle testa om ja ginte hade fel ...) har han blivit ras i magen Får ljus avföring ,fiser bajsvatten och blir vansinnigt sur .

Han kan förövrigt inte äta betfor heller .

Kan vara extremt hög sockerhalt i just den skörden. (Tänk hur hästarna kan bli på sött vårgräs)
Jag råkade få hem fel parti och min ena häst har blivit lite lös ibland. Detta hösilage visade sig ligga skyhögt i sockerhalt.
Fått hem annat nu som tur är.

*kl

Har en fråga till er som påstår att era hästar inte tål ensilage.
Hur fungerar de på sommaren? Måste ni låta dem gå i sandhage med bara hö eller äter de gräs?

Tål de inte silaget i sig, så tål de ju heller inte gräs som är snäppet "värre".

Ts:
Vilken ts halt är det i silaget och hur mkt ger du? När man beräknar foderstat så räknas ju tyvärr inte alltid mängden foder in, så ibland måste man bortse från beräkningarna och ge mer foder.

Vita: Ja, gräs och silage borde vara mycket nära varandra.

Angående ts kommer jag inte ihåg just nu, ska kolla upp. Något torrare än förra året. Självklart ska man fodra med ögat, och vi tycker att hon ser bra ut nu. Hon var duktigt rund i somras, så att säga.
Menar ni att för liten giva silage skulle kunna ge dålig mage men inte för liten giva hö?

Kitty: Intressant! Han kanske är diabetiker? ;-)

Lutar åt att jag tror att hon kanske fått i sig nåt från hagen för ett tag sen eller nåt, ska köpa hö nästa vecka och börja byta och se hur det blir.

Fast för att hösilaget ska konserveras måste det ju till en "syra-process" vilket inte vanligt gräs går igenom. Man känner ju själv på lukten av hösilage att det är mer syra i det, inte så konstigt att visa hästar blir "försurade" i magen av det.

För låg giva har det aldrig handlat om hos mig, utan han blir lös om han får i sig hösilage även utöver den ordinarie foderstaten som i princip är fri tillgång på hö. Däremot kan det säkert bero på att det lättare bildas bakterier i hösilaget, speciellt när det fodras på marken.

Fast torrare ensilage , dvs det alla hästägare kallar för hösilage, består ju av förtorkat ensilage och lufttät lagring. Vad menar du för syra-process då ?

Min nordsvensk kräver torr hösilage, torrare än 70% ts annars blir han dålig i magen direkt. Helst ska han bara äta hö.
I år får han hö med 79 och 86 ts.

Vita: Nej min häst tål inte heller för spätt, grönt gräs utan bara grövre ängsgräs funkar (det går han på som bete och som tur är är han väldigt lättfödd) och han får även bakjäst i övergången mellan hö/bete, alltid.

Fast detta med högre giva kan det inte heller handla om. Mitt avelssto får ca 40 kg hösilage om dagen men är i år lös i magen. Har inte TS-halten men det är något blötare än vad det brukar vara då det normalt är nästan som hö med väldigt lite fukt i som inte fryser på vintern, årets har rimfrost men inte så mkt att det är svårt att få isär.

Funderade på det där med sockerhalten att det kan vara den som gör det men hos mig är de båda vuxna hästarna lösa i magen (hon som får mest är sämst) medan fölis och 1-åringen mår fint.

Jag har ett problem eftersom min normala leverantör hade misslyckats med sitt ensilage och nu tar jag från ett annat ställe men har ingen analys på det. Hur gör man en analys när man har rundbalat? Jag menar, det måste ju kunna skilja rätt mkt mellan balarna beroende på vilken del av en åker det har stått på (vi har rätt heterogena jordar här på Orust). Någon som har ett tips för jag vill gärna ha en analys på detta!

Ett av mina importston kom från Tyskland med en tråkig diarré. Alltid bajsig där bak och i svansen. Hon verkade inte tåla silaget heller men jag fick ordning magen på henne och sedan dess tål hon allt, silage i olika form osv, utan problem.

Studierna säger ju som du skriver att det inte är någon skillnad och i min hästs fall tror jag inte silaget i sig var boven utan att hon just hade fått en störning i bakteriefloran och det tog ett bra tag innan jag fick ordning på det, nåt år iallafall. Men sedan är det bra. Så det kan fortfarande vara så att din häst reagerat på ett foderbyte eller liknande och fått en störning. Jag hade i första hand provat att ge probiotika (finns pasta, vet inte om det är på recept) en kur och sedan fortsatt med bakjäst eller DiamondV eller liknande och sett om det blev någon skillnad. Och inte ändrat i fodret i första hand.

Fast folk brukar ju säga att det är pga att ensilaget är för blött. Gräs är blötare.
Ensilage/hösilage görs på samma sätt, så om det är silage i sig som hästen inte tål, så bör hästen inte heller tåla det torrare silaget.

Men frågan är ju om det är pga vätskan i gräset eller om det är pga näringen.
Ett väldigt näringsrikt foder kan ju få många magar att bli kaputta.

Det låter ju onekerligen konstigt om det vore så att vissa hästar inte skulle tåla det de är gjorda för att äta...

*KL*
Hur gör ni som har hösilage med lågt TS nu när det är så kallt ute?
Känns inge bra att ge hästarna nästan frusen mat.
Har kallstall och hösilaget har TS 63, har ställt in balen i sadelkammaren med det känns inte heller bra av hygieniska skäl då det där inne är +20 grader...

Båda mina halvblodsston är pruttiga och halvlösa i magen denna vinter. Det började när grästillväxten avstannde helt i höstas och jag ökade hösilagegivan och samtidigt började ge lucernhack. Mitt hösilage har TS-halt på 64% och är (tyvärr) ganska energirikt.

Fösrt trodde jag att pruttigheten kom sig av att de stod och käkade jord i hagen, men nu ligger snön halvmeterdjup, och de är lika pruttiga ändå. Nu är jag mer benägen att tro att det är som Vita skriver - alltför näringsrikt grovfoder.

Jag ska försöka få tag på lite hö att komplettera med. Just nu är det tyvärr totalt oframkomligt med hästsläp på vägarna härnere, men så fort det är farbart igen så ska hö införskaffas!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 476
Senast: Hazel
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.