Hösilage med över 70% ts

N

Nickerie

Ni som haft det hur många lager plast har ni haft på balarna och vad har ni för bra/dåliga erfarenheter av det?

Vet inte vad mitt kommer ha för TS, men vill gärna ha lite statistik på iom det blivit problem eller inte med mögel, unket, osv.

Sv: Hösilage med över 70% ts

Får man TS halter över 70% så kan det medföra en rad problem. Konserveringen kommer inte bestå av en ph säkning, utan enbart av lufttät lagring. Stickhål på sånna balar ökar markant för jäst och mögelskador eftersom det inte finns något konerveringsskydd i sånna balar. Microsvampar, skadliga sådana gynnas också eftersom det finns gott om näring i form av socker. Antalet plastlager får aldrig understiga 6 lager.

Lagringen är avgörande för den hygieniska kvalitén. Rundbalar av ensilage eller hösilage ska lagras "liggande", det vill säga som en hockeypuck ligger på isen. På den sidan är plasten tjockare och ger ett bättre skydd. När balarna lagras "stående" som man ofta ser ute på fälten, kan vatten leta sig in mellan plastlagren. Där vatten kommer in kommer också syre in och därmed försämras den hygieniska kvalitén. Om balen förvaras på stubben på åkern finns också risk att det går hål på plasten underifrån. Det bästa är om balarna kan placeras på en skyddad plats, helst i norrläge, ståendes på asfalt eller grus.

Det finns många fördelar med inplastat foder ur lagrings- och hygienisk synpunkt. Men det är viktigt att balarna är lufttäta och hålls lufttäta. Antalet lager med plast är då viktigt, för att undvika att vassa strån gör hål på plasten, eller att den går sönder när balarna flyttas. Det är vanligt med 10 lager plast. Det låter mycket, men det motsvarar bara en fjärdedels millimeter! 12-14 lager kan behövas och ju torrare och grövre gröda, desto fler lager behövs.

Jag personligen skulle inte köra under 12 lager plast,samt att hantera balarna extremt försiktigt.Dvs bara flytta dem en enda gång,från gärdet till stallet.

Vi har i år kört med 14 lager plast,det blev förståss dyrare men det känns det som det är värt.(Vi har en lägre TS än du har också)

Jag har tittat på det nu. De fodrar till sina hästar. Det såg fint ut. Som hö nästan så jag antar att det går som plastat hö för det var inget tillsatt i det.

Vi bestämde att köpa det och hoppas de håller sig lika fräscht som det var nu.

Det är ju ett lotteri även om man köper hö och detta var iaf nu helt dammfritt. Hö har vi fått mögel i varje år sedan några år tillbaka. Har fått elda upp flera ton. Känns som om det borde vara bättre att ha det här plastade iaf så kanske inte allt blir dåligt även om någon bal skulle råka vara dålig så man måste kassera den. Testar och ser. Vi har möjlighet att köpa hö också om vi vill och om det krisar, men vill helst inte ge det eftersom hon hostar så lätt.

Jo om det där att det är dammfritt.

Det viktigaste är att det är bra hygienkvalitet på det.Alltså att det inte är mikrobiell aktivitet i det.(Inga sporer eller så).

För det kan ju vara så att det är dammfritt för att det är nedblött och då hjälper det liksom inte.Så kolla vad analysen sa om det.(Men det kanske ni redan kollat?)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
879
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar