Hösilage med högt protein

Sv: Hösilage med högt protein

Du och "Korven" kanske skulle fundera igenom vad det är för bete ni har era hästar på om ni vill ha dom friska, smala och pigga i framtiden. Det låter som en konstgödslad vall på ca 25 cm. Men ni kanske har kapplöpningshästar eller travhästar i hård träning?

Vi har ny vall på våra beten, och göder den årligen. De felsta beten häromkring är faktiskt välskött vall som putsas ett par gånger om året.

Har man koll på hästens behov och att de matchar intaget förstår jag inte problemet.

Så du menar att ett sommarbete är skadligt för hästarna då det ofta håller en kvot på 14??
Jag har ett silage som är underbart, med mycke högre värden till mitt svårfödda fullblod och han har du inga tjocka ben eller utslag.
Du pratar strunt och borde läsa på mer.

Nej det kan man inte! Man kan inte ge ett sådant hösilage och "jämna ut det" med halm. Det fungerar inte så. Om man gör en ordentlig foderstat till sin häst så är det bara att räkna på vad den behöver i näringsvärden och SMRP. Halm har hästarna stått på i alla tider och det är ett utmärkt sätt att få en häst som är tillfreds med sin tillvaro.

Det är ju just det som är det fina att man kan ge lite halm för att få ner en kvot som är onödigt hög till just den hästen.

Precis som att man ibland kan behöva ge kraftfoder för att få upp kvoten.

På en svårfödd häst räknar man på vad den måste äta för att hålla hull, det som hästen sedan ev. äter i övrigt är bara en bonus.

Medans på en lättfödd häst måste man begränsa intaget och bara ge det som den behöver för att hålla hullet.

Om du ger en fet ponny ett hö som har 12 Mj och 20 smb rp så lär du få en jättefet häst bara genom att ge minimigivan av ts.
Medans om du ger det till en svårfödd häst så kan du ge fritillgång och räkna ut vad hästen verkligen äter varje dag och sedan ge ett proteintillskott för att få upp kvoten.

Ställer du den svårfödde på halm så gör det inget om den äter 10 kg halm så länge den äter sitt hö också (även om det då kan vara ide att ge 10 kg mer hö;)) men ställer du den lättfödde på halm och den äter 10 kg så blir det katastrof, hästen blir jättefet.

Problemet med ett så skarpt hösilage som TS skriver om är att folk ger så lite att ts halten blir för låg och då får hästarna problem.

Det absolut bästa för en tjockis är ett hö/ensilage med en riktigt hög kvot och med låg Mj, då får man en glad häst som kan äta tillräckligt länge.

Det hösilaget TS har är det en ynnest att få njuta av.

I det här fallet så är det nog du som borde läsa på lite mer! Frågan i den här tråden är om det är lämpligt att fodra hästar med ett hösilage som har 97 i SMRP? Min uppfattning är att det är det inte och om någon pratar strunt så är det du. Har du svårfödda fullblod så behövs det mer MJ! Hur svårt kan det vara att begripa det?

ja det är väll klart att det är mj man behöver men enbart en fet häst gör ju ingen skildnad, .man vill ju ha en musklad och "välmående" häst och då behövs protein och det som bli överskott av är ju som sagt inget farligt så varför inte fodra med ett riktigt bra grovfoder som hästar är till för att äta istället för en massa kraft foder och halm.
Då antar jag att du inte har din häst på sommarbete då du anser att höga protein halter är skadligt ???

Njae, överskott av protein är inte skadligt men det är inte alla hästar som tål det....Min t e x.......Jag skrev i en annan tråd ang min fjording som inte klarade för mycket protein. Vissa skrev då i den tråden att jag gav min häst för lite torrsubstans, vilket inte stämmer då de hade fri tillgång på halm.
Jag fick rådet att ge hästen mer hö så skulle problemet med lös mage lösa sig....:crazy:
Jag gjorde det på prov en dag vilket resulterade i totalhaveri i hästens mage och hon sprutlackerade ner både sig och stallvägg.
Alla hästar tål inte förmycket protein och vissa måste därför äta begränsat av ett alltför kraftigt hö och sedan fodras med halm för att hästen ska få i sig tillräcklige med fiber. Håller nu på och kämpar för att åter stabilisera hästens mage.
Så jag vill inte påstå att det inte är farligt med proteinöverskott från hö, vissa tål det inte......

Därför att höet har mycket hög proteinhalt och jag märkte samma känslighet när jag i höstas trappade upp lucernhacket då hon fortfarande stod på bete. Jag märker klar tendens att hon reagerar på protein. I höstas fick hon också hudutslag innan jag förstod att det var lucernet. Så fort jag minskade det så försvann även hudproblemen. Har även hört från andra att just fjordhästars magar kan vara känsliga för det(protein) och ofta yngre hästar.

Därför att höet har mycket hög proteinhalt och jag märkte samma känslighet när jag i höstas trappade upp lucernhacket då hon fortfarande stod på bete. Jag märker klar tendens att hon reagerar på protein. I höstas fick hon också hudutslag innan jag förstod att det var lucernet. Så fort jag minskade det så försvann även hudproblemen. Har även hört från andra att just fjordhästars magar kan vara känsliga för det(protein) och ofta yngre hästar.

Jag (tror jag) skrev i din tråd att det kan vara just baljväxter hästen inte tål.
Det gör inte min heller och ett hö/hösilage med en så hög proteinhalt som i ditt och ts har oftast ganska hög klöverhalt för att få så bra värden.

Proteinet som är i nytt gräs däremot kan vara superhöga men ändå inte ge lös mage. Det är alltså det gräset som kommer på vår/försommar långt innan någon slår ensilage första gången, för att slå krävs ju lite längd.
En häst som går i en hage där gräset betas och hålls ca 10 cm kort innehåller enorma mängder både protein och Mj, det är därför det är rent vansinne att släppa feta hästar på ett sådant bete för då blir de ännu fetar, en fet häst ska gå i en hage med överväxt gräs, givetvis får den gräsmage men det är ju inte detsamma som fetma.

Själva proteinöverskottet måste vara enormt från gräs för att det ska påverka hästen men kommer det däremot från kraftfoder så är det inte bra utan kan ge lever och njurskador (precis som för människan) bland annat.

Det vore kul att få veta hur din häst reagerar på protein från tex soja, min klarar det utmärkt.

I det här fallet så är det nog du som borde läsa på lite mer! Frågan i den här tråden är om det är lämpligt att fodra hästar med ett hösilage som har 97 i SMRP? Min uppfattning är att det är det inte och om någon pratar strunt så är det du. Har du svårfödda fullblod så behövs det mer MJ! Hur svårt kan det vara att begripa det?

Men har man ett svårfött fullblod är det enkelt att ge lite olja t.ex. det bästa är ju alltid om grovfodret ger det mesta som hästen behöver, 7,2 Mj är visserligen inte särskilt högt men allt beror ju på vad man har för häst.
Har man en lättfödd häst är detta verkligen ett superbra grovfoder eftersom den då kan få många kg mer än om Mj hade varit 12.
Det är ju också så at ibland är det bästa att ge från två olika skördar, en med hög Mj och lägre protein och en med högre protein.

Delvis kl.
Jag förstår inte varför tonen behöver vara så ilsken?
Det är här väl fortfarande ett diskussionsforum och TS är nog medveten om att det är det med och att det som skrivs inte alltid kan tas för absoluta sanningar utan kan ligga till grund för att lära sig mer när man mer vet vad man ska leta efter, sedan får man skaffa sig en egen uppfattning utefter vad man själv tycker och tror.

jag har ett ängshö, bara blad utan själkar och det ligger på127g srp, 8,7Mj det går två shettisar på och har så gjort länge. detta är 4 året. hästarna är inte feta eller prickiga eller annat. dessutom får dom ca 4,5 kg st och dag. snarare är det svårare med normala värden till kallblod. enligt min erfarenhet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 105
Senast: super
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 851
Senast: supersonic
·
Foder & Strö Hej! Jag har två lättfödda hästar som behöver gå ned i vikt under vintern. Vårt hösilage har högt smrp vilket jag blev glad för...
Svar
3
· Visningar
1 085
Senast: Vivo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix