Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej det kan man inte! Man kan inte ge ett sådant hösilage och "jämna ut det" med halm. Det fungerar inte så. Om man gör en ordentlig foderstat till sin häst så är det bara att räkna på vad den behöver i näringsvärden och SMRP. Halm har hästarna stått på i alla tider och det är ett utmärkt sätt att få en häst som är tillfreds med sin tillvaro.
Därför att höet har mycket hög proteinhalt och jag märkte samma känslighet när jag i höstas trappade upp lucernhacket då hon fortfarande stod på bete. Jag märker klar tendens att hon reagerar på protein. I höstas fick hon också hudutslag innan jag förstod att det var lucernet. Så fort jag minskade det så försvann även hudproblemen. Har även hört från andra att just fjordhästars magar kan vara känsliga för det(protein) och ofta yngre hästar.
I det här fallet så är det nog du som borde läsa på lite mer! Frågan i den här tråden är om det är lämpligt att fodra hästar med ett hösilage som har 97 i SMRP? Min uppfattning är att det är det inte och om någon pratar strunt så är det du. Har du svårfödda fullblod så behövs det mer MJ! Hur svårt kan det vara att begripa det?