Hösilage med högt protein

Taz

Trådstartare
Hejsan!

Undrar en fråga?

Hur mycket är gränsen för att ge smrp?

Har möjligheten att köpa ett hösilage med värden 7,2 i MJ och 97 i SMRP.

Har en häst som är svårfödd men brukar ligga 700 SMRP skulle jag ge honom 10 kg av detta hösilage + lite kraftfoder så kommer man upp i över 1000 SMRP är det farligt?
Kvoten blir även den skyhög, han brukar ligga på 8,0.

Är det farligt eller jag kan satsa på detta hösilage? och "strunta" i siffrorna?

Tacksam för svar!:bow:

Sv: Hösilage med högt protein

Du får en kvot på över 13 med det grovfodret o behöver inte tillsätta nått kraftfoder alls, proteinöverskott som kommer från grovfoder är ofarligt.
Hade gärna haft det hösilaget till mina avelsston o unghästar trots att jag har shettisar

Tack för era svar:bow:

Jag har aldrig varit med om så högt värde på hösilage det är därför jag undrarde, annars brukar jag ha SMRP runt 50.

Men då vet jag att det inte är någon fara:bump:

Då ska jag ta och inhandla detta genast:)

Herregud!
Precis ett sånt här lite kraftigare jag hjälper en vännina få tag i till lite svårfödda hästar samt växande unghästar..
Får man fråga var du får tag i det ?
Släng iväg ett PM vore super snällt.

Vad anser ni om detta hösilage?
Inte expert inom det därför jag ber om råd

Torrsubstans 70
Smältbart 49
Energi 7,2
Råprotein 108
Smältbart 70
Energi 10,2

Vad anser ni om detta hösilage?
Inte expert inom det därför jag ber om råd

Torrsubstans 70
Smältbart 49
Energi 7,2
Råprotein 108
Smältbart 70
Energi 10,2

Är 49 och 7,2 per kilo foder? I så fall ett bra värde. Bra kvot.

Det där låter mer som ett foder för kor och är inget som jag skulle våga fodra med.

Därför att ett så högt värde i SMRP är till för mjölkkor och hästar är inte gjorda för att äta ett sådant foder. Risken är jättestor att hästen får ben som stockar, utslag över hela kroppen och blir dålig i magen.
Nu talar vi om ett basfoder, då vill inte jag ha dom här värdena, att man kanske fyller på med lite lusern på en svårfödd häst är enl min uppfattning inte samma sak. Vårt stråfoder innehåller 49 i SMRP och 7,5 i MJ o har en torrsubstans på 80%. Det är framtaget för tävlingshästar och har efter vad jag förstår mkt bra värden.
MVH Kryddan

Senast ändrad:

När vi nu ändå är inne på basfoder så vill jag passa på att slå ett slag för att ha sin häst på halm också, det har inte med saken att göra egentligen men halm är ett otroligt bra sätt att hålla hästen glad och nöjd. Dessutom så har det mer likheter med stäppen än vad vårt foder har i det här landet. Vi håller på att fodra ihjäl hästarna med en massa superfoder som gör att dom blir feta, får fång och andra krämpor. Det har jag fått lära mig den hårda vägen igenom att själv orsaka att min häst fick fång.

Halm innehåller ju bara MJ och inget protein så det kan du ju inte bara ge utan att räkna in det i foderstaten. Har du ett proteinfattigt hö blir det ju en smärre katastrof framåt våren.
Har man Taz hö kan man kosta på sig lite halm.

Nej det kan man inte! Man kan inte ge ett sådant hösilage och "jämna ut det" med halm. Det fungerar inte så. Om man gör en ordentlig foderstat till sin häst så är det bara att räkna på vad den behöver i näringsvärden och SMRP. Halm har hästarna stått på i alla tider och det är ett utmärkt sätt att få en häst som är tillfreds med sin tillvaro.

????? min har stått på spån i alla tider och jag måste räkna in hur mycket halm han äter annars blir det helt fel

varför tror du att halm finns med i foderstatsprogrammen?

Nej det kan man inte! Man kan inte ge ett sådant hösilage och "jämna ut det" med halm. Det fungerar inte så. Om man gör en ordentlig foderstat till sin häst så är det bara att räkna på vad den behöver i näringsvärden och SMRP. Halm har hästarna stått på i alla tider och det är ett utmärkt sätt att få en häst som är tillfreds med sin tillvaro.

Det är klart att man kan ha sin häst på halm. Om man räknar in det som hästen äter i foderstaten. Halm innehåller ju bara tomma kalorier.
Jag ger min lättfödda ponny halm men då väger jag den och räknar in den. Hon har stått på bantning.

Din ponny har haft fång och då kan man ju inte motionera den....
Annars så brukar vi vara överens du och jag :)!

Ärligt talat, mina hästar äter gräs, som har värden som ett sådant hösilage som nämns här. De har inte utslag och stockar till ben.

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 105
Senast: super
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 851
Senast: supersonic
·
Foder & Strö Hej! Jag har två lättfödda hästar som behöver gå ned i vikt under vintern. Vårt hösilage har högt smrp vilket jag blev glad för...
Svar
3
· Visningar
1 085
Senast: Vivo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix