Hösilage jämfört med hö.

J

Jennie73

Undrar lite om hösilage. Har förstått att det är bra att ge till hosthästar. Om en ponny äter ca 6 kg hö om dagen och man väljer att ge hösilage istället, hur mycket tror ni att man skulle behöva ge? Har läst att hösilage innehåller mycket vatten så därför behöver man ge mer än vanligt hö.
Ha det gott!!

Sv: Hösilage jämfört med hö.

Hur mycket hösilage som motsvarar 6 kg hö beror på den ts-halt som silaget har. Ett exempel : Om höet har 84% ts och silaget 65% ts så blir uträkningen så här 6 *0, 84 = 5.04 kg ts, silage 0,65*8= 5,2 kg ts dvs i detta fallet motsvaras 6 kg hö av 8 kg silage. Men nu gäller denna uträkning bara ts, du måste även ta hänsyn till näringsinnehållet!
//marti

tänk på att hästen bör vara vaccinerad mot botulism när den ska få hösilage. visst kan hästen äta hösilage utan vaccin, men ifall den får botulism är det inte spec kul.

tänk på att hästen bör vara vaccinerad mot botulism när den ska få hösilage. visst kan hästen äta hösilage utan vaccin, men ifall den får botulism är det inte spec kul.

Den kan få boutulism även med vaccination, men risken är mycket mindre, sen är väl inte risken sådär väldigt stor att en häst får det om hösilaget är hanterat på rätt sätt.
Jag ger mina hästar torrhö då jag tycker hästarna mår och ser betydligt bättre ut av det....

Den kan få boutulism även med vaccination, men risken är mycket mindre, sen är väl inte risken sådär väldigt stor att en häst får det om hösilaget är hanterat på rätt sätt.
Jag ger mina hästar torrhö då jag tycker hästarna mår och ser betydligt bättre ut av det....

jo jag vet. men varje bonde går ju inte direkt igenom höt för hand! tex en död sork kan ju komma med och ge förutsättningar för att bakterien ska bildas/spridas. bakterien kan ju finnas i jorden också. tex där ett dött djur har legat. sen så kan ju hästen få botulism på annat håll. dödligheten på botulism är ju 90% så om man har möjlighet att vaccinera sin häst ger ju det en mindre chans att få sjukdomen och kanske dö. (källa:www.sva.se)

det enda som torrhöt inte har är ju näringen eller vad man ska kalla det, på våren. i hösilaget bevaras ju allt, medans det i höt "försvinner".

Jenny73, har du en hostig häst? jag antar att du har provat att blöta all foder (höt,krafften osv)?!

Senast ändrad av en moderator:

jdet enda som torrhöt inte har är ju näringen eller vad man ska kalla det, på våren. i hösilaget bevaras ju allt, medans det i höt "försvinner".
Nej du så är det inte! Det som möjligtvis försvinner ur höet är lite vitaminer framåt vårkanten. Om höet skulle förlora all näring så är det totalt fel lagrat så att bakterier och mögelsvampar har växt till. Om du med att näringen försvinner menar att hästarna blir tunna framåt vårkanten har man fodrat med ett hö som har för dåliga näringsvärden (Mj och protein) och det är en helt annan sak!
//marti

jo jag vet. men varje bonde går ju inte direkt igenom höt för hand! tex en död sork kan ju komma med och ge förutsättningar för att bakterien ska bildas/spridas. bakterien kan ju finnas i jorden också. tex där ett dött djur har legat. sen så kan ju hästen få botulism på annat håll. dödligheten på botulism är ju 90% så om man har möjlighet att vaccinera sin häst ger ju det en mindre chans att få sjukdomen och kanske dö. (källa:www.sva.se)

det enda som torrhöt inte har är ju näringen eller vad man ska kalla det, på våren. i hösilaget bevaras ju allt, medans det i höt "försvinner".

Jenny73, har du en hostig häst? jag antar att du har provat att blöta all foder (höt,krafften osv)?!

Nej, inte än! Jag är i valet och kvalet om jag ska köpa en alldeles underbar ponny till min dotter, som tyvärr har kronisk hosta (troligtvis). Har förstått att hösilage är det bästa att ge sådana hästar. Men jag har inte bestämt mig än. Ska kolla med vet som undersökt hästen vad de tror. Har läst en del om carrageen och känner att jag skulle vilja prova det i så fall. Men som sagt, jag kan inte bestämma mig.:crazy:

min vännina har en hostponny. den har blivit mkt. hjälpt av att stå på lösdrift, får hösilage (har fått blött hö, men det hjälpte bara marginelt.hösilaget gjorde stor skillnad) och ventipulmin vid behov. nu går hon att använda som vanligt.

den stoora skillnaden har varit just lösdrift och hösilage

om man väljer att ha hästen på lösdrift, blir de inte väldigt "raggiga" då? Funderar på när dottern rider hästen lite tuffare och även är ute och tävlar (om det är möjligt), den måste ju bli väldigt svettig.

ni kan ju klippa ponnyn:idea:
även fast att en häst går på lösdrift så kan man klippa, bara pälsen ersätts med täcken, speciellt om ni klipper den på länd/kors!
men ni kan ju klippa filt/täckesklippning, eller ngt annat som sparar ryggen och benen:idea:
lycka till!

inte nödvändigtvis ;) har man bra täcken så brukar det räcka. blir inte "raggigare" än om man har kallstall.

Hästar kan få botulism även vid utfodring av hö, det har även hänt i Sverige. Framförallt kan det vara en risk om de utfodras i hagen.

David

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar