Hösilage i småbalar

Sv: Hösilage i småbalar

Horsehage väger runt 19 - 21 kg
Sen verkar det ligga mellan 30 och 45 kg.

70kg är inte ovanligt heller.
Det är lite luririgt att köpa småbalar och man måste vara noga enligt foderforskare.
Ensilagepressarna klarar att pressa ner till 90cm långa balar som minst ca 70kg.
Mindre balar än så pressas med höpressar som inte alltid klarar av att få ut tillräckligt mycket luft. Blir inte balen tillräckligt hårt pressad så kan mögel bildas. Det är svårare med höpress och hänger då mer på producenten.
HH pressar två gånger och lägger i påsar. Blir därför hårda nog.

Detta har jag kollat med två olika forskare på grovfoder då jag själv undrat.
HH och 70 kg ska vara säkra. Mindre får man kolla att producenten är kunnig och får bra resultat.

HH har jag provat som är ok. Nu har jag även några små rundbalar som jag ska testa. De känns hårda i alla fall.....

Vilka priser har ni gett i tråden?
Jag har gett 2,45 + moms och nu 2:- för små rundbalar.

Jag har iofs inte köpt småbal, jag lyckades få ihop ett gäng hästar så jag kunde köpa storbal som tur var, men letade som en galning efter småbalsensilage och de flesta låg mellan 2,70 och 3:-
Horsehage var klart dyrast vill jag minnas..

Jag fick tag i små rundbalar förra året. De väger mellan 35-40 kg. Balmaskinen är anpassad för att tillverka dessa små balar.
Jag gav 85 kr/bal.
Jag hoppas att jag kan köpa där till sommaren igen. Har man bara två hästar så var detta perfekt.

Liknande trådar

Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
281
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Hej! Jag har köpt två besättningar foder i småbal och tagit analys på båda. Vad har ni för tankar om detta foder? Uppskattar alla...
Svar
6
· Visningar
416
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
776
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
562
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka