Hösilage i pemanentbädden

F

FTW

Det sägs ju att hösilage nertrampat i hagen är värsta bakteriehärden och inte får förekomma.
Men hur är det med "begagnat" hösilage om man har permanentbädd? Om hästen inte äter upp allt så ligger det ju kvar strån som ju blir äldre och äldre (och rätt snart inte är dugligt som foder).
Riskerar man en otäck bakterietillväxt i bädden?
Hur gör ni?

Sv: Hösilage i pemanentbädden

Jag har torvbädd, så det är lätt att mocka ut allt överblivet.

Några strån blir ju såklart alltid kvar, men jag tror inte att hon skulle komma på tanken att äta dem... :eek:

Nu har jag spån, men när jag hade halm så såg jag till att de hela tiden hade fräscht hösilage att äta. Fri tillgånga lltså. Då har de ingen anledning att peta upp stråna ur bädden och äta dem.

Alexandra_W skrev:
Fri tillgånga lltså. Då har de ingen anledning att peta upp stråna ur bädden och äta dem.

Jo, men frågan var ju om det blir en farlig bakteriehärd i bädden? Det kan väl inte vara så himla hälsosamt att ha "skitig tallrik" även om maten i sig är "ren"?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar