Hösilage/Hö

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare allround
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 879
A

allround

Om man byter ut hö mot hösilage, hur mycket mer i kg räknat behöver man fodra hösilage? Jag vill bara ha en ungefärlig uppgift då jag inte fått analysresultatet ännu på hösilaget.

Sv: Hösilage/Hö

Brukar ha som riktlinje att fodra med minst 2kg hösilage/100kg häst. Mina får fri tillgång dock.

Om ni räknar 2 kg hösilge per 100 kg häst, hur mycket hö per 100 kg häst då?

hej jag brukar räkna på dubbel mägnd hösilage än hö
tex om min häst skulle få 8 kg hö så får han 16 kg hösilage.ungefär sen måste man ju kolla värderna på hösilaget

Det där med att höfta till kan bli fel. Om tex ensilaget har en TS halt på 40% så blir ju 2 kg ensilage endast 0,95 kg i motsvarande högiva.

50% TS halt motsvarar bara 1,19 kg hö

För att uppfylla minimigivan på 1,2 kg hö måste åtminstone ensileget ha minst 51% i TS halt. Och vill man inte ge minsta giva villket kan vara lite snålt ibland, utan 1,5 kg hö måste ensilaget ha minst 63% i TS halt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Linda_A
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vår ena häst är lite fet så han har fått en betesreducerare. Han har uträknad foderstat och stod i vintras på 10kg av detta hösilage...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 039
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka