Hösilage/Hö utan värden

M

Marika

Har flyttat hem hästen från skolan där jag haft henne innan. Där åt hon 11kg hösilage och 1kg hö. Vilket funkade kanon då värdet på hösilaget var toppenbra för henne! Och hon käkade upp sig och vart jättefin i hullet. Nu som sagt när jag flyttat hem henne, är det inte riktigt samma sak. Har i ett stall där dom inte har några värden på varken hö eller hösilage. Hösilaget antar jag att det inte är alls bra värden i, då det är fjolårets. Höet kan jag tänka mig är lite bättre då det är årets skörd och han tajmade in skörden bra innan det vart en regnperiod.

Ja det jag undrar över är lite hur jag ska gå till väga, det är inget alternativ att ta analys på det då jag snart flyttar igen. Men jag vill inte att hon ska gå ner i vikt nu när jag ska sätta igång henne i ordentligt arbete. Hon får nu 10-11kg hö/hösilage per dag. Funderar på att kanske köpa Hippo Alfa till henne, hade det innan och tyckte det fungerade bra. Lusern är inget alternativ, hon tål det inte. Så ja vad tror ni ? :)

Sv: Hösilage/Hö utan värden

Jag skulle gett en 3 kg alfa.

Varför skulle det vara dåliga värden på hösilaget bara för att det är fjolårets?

Det ser inte så bra ut och ja det är inte så bra överlag. Jo men har tänkt typ så :)

Finns det inte lusern i hippo Alfa?

Vad äter de andra hästarna som får samma grovfoder och hur ser de ut?

Lusern är samma sak som alfalfa - gissa vad Hippo Alfa innehåller?

Vad äter de andra hästarna som får samma grovfoder och hur ser de ut?

Lusern är samma sak som alfalfa - gissa vad Hippo Alfa innehåller?

De ser bra ut, men det är 2 ponnyer och en liten stor häst som också är lättfödd. Har ett fullblod och har haft lite strul i våras med fodret.

Lusern är inte samma sak som Hippo Alfa.

Senast ändrad av en moderator:

Lättfödd eller ej, kvoten på grovfodret måste vara rätt ändå.
Annars så ser hästarna inte bra ut.
De lättfödda brukar bli smällfeta, bukiga och muskelfattiga på ett grovfoder med låga värden på protein.

Om en häst inte tål lusern, så kan jag inte tro att den tål ett annat foder som till största delen består av just lusern.
Som Hippo Alfa.

Har flyttat hem hästen från skolan där jag haft henne innan. Där åt hon 11kg hösilage och 1kg hö. Vilket funkade kanon då värdet på hösilaget var toppenbra för henne! Och hon käkade upp sig och vart jättefin i hullet. Nu som sagt när jag flyttat hem henne, är det inte riktigt samma sak. Har i ett stall där dom inte har några värden på varken hö eller hösilage. Hösilaget antar jag att det inte är alls bra värden i, då det är fjolårets. Höet kan jag tänka mig är lite bättre då det är årets skörd och han tajmade in skörden bra innan det vart en regnperiod.

Ja det jag undrar över är lite hur jag ska gå till väga, det är inget alternativ att ta analys på det då jag snart flyttar igen. Men jag vill inte att hon ska gå ner i vikt nu när jag ska sätta igång henne i ordentligt arbete. Hon får nu 10-11kg hö/hösilage per dag. Funderar på att kanske köpa Hippo Alfa till henne, hade det innan och tyckte det fungerade bra. Lusern är inget alternativ, hon tål det inte. Så ja vad tror ni ? :)

Just hösilage och ensilage tappar inte i värde över tid då det är inpackat i plast. Så det behöver inte vara dåliga värden alls. Däremot hö förlorar främst i vitaminer under lagring. Det kan vara lite svårare att bara titta på ett hösilage hur kvalitén är, då det inte har den friska gröna färgen som ett bra hö har. Man får istället se hur pass finstjälkigt det är, så att det inte är för vedartat. Varför inte fråga om det finns folk i stallet som är intresserade av analys och göra en ihop?

Hälsning Maja

Hälsning Maja

De ser bra ut, men det är 2 ponnyer och en liten stor häst som också är lättfödd. Har ett fullblod och har haft lite strul i våras med fodret.

Lusern är inte samma sak som Hippo Alfa.

Hippo Alfa innehåller en stor del lusen.

Ja jag vet. Men hon tål inte att det är såpass koncentrerat som lusern är helt enkelt. Jag kan inte ge mer än ca 2 dl av lusern så blir hon lös i magen. Det spelar ingen roll.

Senast ändrad av en moderator:

Just hösilage och ensilage tappar inte i värde över tid då det är inpackat i plast. Så det behöver inte vara dåliga värden alls. Däremot hö förlorar främst i vitaminer under lagring. Det kan vara lite svårare att bara titta på ett hösilage hur kvalitén är, då det inte har den friska gröna färgen som ett bra hö har. Man får istället se hur pass finstjälkigt det är, så att det inte är för vedartat. Varför inte fråga om det finns folk i stallet som är intresserade av analys och göra en ihop?

Hälsning Maja

Hälsning Maja

Som jag sa så ska hästen och jag flytta om 2 veckor så känns lite meningslöst. :smirk:

Då så tror inte jag att Hippo Alfa är något bra alternativ för din häst.

Vad är det för fel på havre?

Hon har ätit det förut :smirk: Och funkade bra. Hon äter havre nu, men hade tänkt att ge båda.

Kan ju faktikst vara så att hästar inte tål lusern men tål andra fodermedel som innehåller lusern, därför att det inte blir samma koncentrat och mängd..;)

tycker du ska göra osm du själv sa tillsätta hippo alfa och öka på höet ngt då det verkar vara lägre näringsvärde...Lycka till

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 337
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 317
Senast: Sara75
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka