Hösilage. Hållbarhet?

N

Naggur

Naggur flyttar till ett nytt stall nu på fredag. Där köper man sitt eget foder. Man får köpa av hon som har stallet men man köper då en hel hösilagebal. Vet inte vad en sån väger, men den skulle nog räcka en månad till min häst typ.
Med lite tur kan jag dela bal med en annan tjej i stallet. men hur gör jag om jag inte får det?
Jag har hört att balen blir "dålig" efter en vecka. Är det så?
Inte så kul att slänga mer än en halv bal i veckan...

Sv: Hösilage. Hållbarhet?

Upp till en vecka skulle jag säga beroende på temperatur (finns dock säkert många här med mer erfarenhet inom området än mig, men ändå! :p)
Låter som slöseri att köpa storbalar till en enda häst, ja. Stor risk att man frestas byta bal för sällan...

Ja om det är så kommer det ju aldrig fungera. Finns ingen möjlighet för mig att köpa hösilage för 2000 i månaden.

Ingen annan som vet hur man kan göra för att hösilaget ska hålla sig bra?

Att ha en ensilagebal oavsett ts-halt till t.ex. 2 hästar annat än på vintern med minusgrader, är inget jag skulle rekomendera. När balen är öppnad så är den, samt att det även påverkar hur snabbt balarna blev plastade efter det att de rullats, något som inte alla tänker på.

En bra hanterad bal i alla led håller sig drygt en vecka under gynsamma förhållanden. Men när det är 15+ och mer så rör det sig ju om 3-4 dagar beroende på ovanstående. Så det blir en dålig affär på många vis!

Kicki :)

tycker du ska köpa hö istället, dom kommer aldrig hinna äta upp innan det blir dåligt, även om du delar med en annan...

knapp

På vilket sett blir hösilaget dåligt?
Är det ohälsosamt för hästen att äta "gammalt" hösilage?
Vad är det liksom som händer med hösilaget efter några dagar?

Min häst fick fång av att äta gammalt hösilage.
För att inte tala om obalansen i kroppen, "giftet" som det blir om de äter mögligt hösilage. Grovfodret är deras viktigaste näringsskälla (och vatten givetvis), att få dåligt grovfoder kan påverka hela allmäntillståndet även om det inte går så långt att hästen blir sjuk.

Skulle du dricka sur mjök? :p

Ja men självklart ger jag inte min häst mögligt hö!

Det jag menade va hur man menade med dåligt.

Om dåligt innebär mögligt, giftigt osv så skulle jag ju inte ge höt efter 1 vecka i öppnad bal.
Men om det innebar att tex näringsvärdena sjönk hade det ju varit ganska lätt att kompensera med lusern.

Dåligt innebär att hösilaget får dålig hygienisk kvalitet. Det innehåller vatten och börjar så brytas ner, ruttna och mögla. Det sker innan du kan se det med ögat. efter ca 5 dagar mer eller mindre i dagar beroende på väder.

Köp småbalar hösilage. Dyrare men lagom för få hästar.

okej. tack för svar!
Jag ska försöka hitta någon som säljer småbal här omkring

Jag pratade med höbonden som levererar hösilage till mitt jobb (ridskola) och han sa åxå att dom bara håller ca 1 vecka efter öppnande. Ju varmare det blir ju kortare hållbarhet har dom...

Jag kommer nog göra så att jag köper några höbalar och tar med mig till nya stallet på fredag. så pratar jag men inakorderingarna där och frågar om inte alla vi ska dela på hösilaget. om dom inte är intresserade får jag köpa småbal.

Vi betalar samma som vi gjort tidigare år; 1,90 kr/kg inkl. hemkörning och analys, exkl. moms. Ts c a 70 % (tyvärr), 170 kgs fyrkantsbal.

oj va billigt.

här i stockholm kostar det ca 2,50 kr/kg

I höstas betalade jag 1:- kg inklusive moms... :crazy: storbal, tror det varierade rätt mycket i TS.

Våra balar räcker i ca 6 dagar till 5 hästar och håller bra. Men längre än en vecka skulle jag inte vilja ha balarna öppnade.
Vi förvarar våra innomhus och är väldigt nöjda. Står balen ute i ösregn kan dom nog bli förstörda snabbare.

Att ha en ensilagebal oavsett ts-halt till t.ex. 2 hästar annat än på vintern med minusgrader, är inget jag skulle rekomendera. När balen är öppnad så är den, samt att det även påverkar hur snabbt balarna blev plastade efter det att de rullats, något som inte alla tänker på.

En bra hanterad bal i alla led håller sig drygt en vecka under gynsamma förhållanden. Men när det är 15+ och mer så rör det sig ju om 3-4 dagar beroende på ovanstående. Så det blir en dålig affär på många vis!

Kicki :)

Inte bara till Kicki ;)
Jag funderar redan på vilka storlekar jag ska satsa på till hösten. En storlek gör de åt på tre dagar, bra.
Storlekan över det skulle gå åt på 6-7 dagar och är då billigare/kg. Nu tycker jag att antalet dagar är på gränsen där. :crazy:
Vad har ni för erfarenheter i hållbarheten av hösilage på 60-70 ts.
Ska man ta några större till de kallaste månaderna och mindre resten eller är en vecka för många dagar?
Jag vet ju att rekommendationerna är kring 5 dagar.
Det är ju oftast +grader i södra Sverige nu för tiden på vintrarna.

När det är gränsfall blir jag osäker trots att jag läst alla rekommendationer.

Höbonden som levererar hö till ridskolan jag jobbar på sa att hållbarheten blir kortare ju varmare det är ute. Så jag skulle nog köra på den mindre balen under våren och sommaren å sen de större när det blir kallare ute.

Då räknar jag att det kostar ca 1 :-/kg i Hälsingland. Bor i Skåne nu och är på väg att flytta uppåt igen. Orolig för kommande år, tror knappast skörden ser lovande ut efter en vinter som denna :crazy:

Har aldrig använt mig av småbal hösilage, 170 kg lät ju mer lämpligt för mig som kommer att ha två hästar + ev. inack..

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
890
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 107
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 021
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 444
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Vaginal vs kejsarsnitt

Hund, Katt, Andra Djur