Hösilage. Hållbarhet?

Sv: Hösilage. Hållbarhet?

Allmän fråga i tråden.

Hur nyttigt är det att en öppnad hösilagebale räcker nästan 4 veckor? Jag har hört och läst mig till att en öppnad bale måste gå åt på max en vecka.
Stallägaren har köpt in en massa storbalar med hösilage till sina två hästar, dessa balar var och är väldigt blöta, har sett mögelpartier med blotta ögat på dem och de luktar som en "soptipp" ungefär, jag har även sett att de ger detta till sina hästar, tillika tävlingshästar.
Såklart vill jag inte säga något för att det inte skall bli osämja i stallet, dessutom så tycker iallafall jag att varje hästägare är skyldig att själv ansvara för att deras hästar får fräscht foder.

Men kan detta påverka hästarna på lång sikt? de är nog redan inte riktigt i balans i sina magar, men det verkar som om de inte ser detta?
De tycker bara att det var ett sådant billigt och bra alternativ med hösilage, eftersom de tyckte det var jobbigt att köpa små höbalar och slänga upp på logen :crazy:
Jag ger vanligt hö till mina hästar, skulle börjat ge hösilaget men avslutade med det då jag såg att balarna inte var fräscha.
Så efter lång utläggning undrar jag bara på vilka sätt detta kan påverka hästen i längden att ge mögligt silage?

Höbonden som levererar hö till ridskolan jag jobbar på sa att hållbarheten blir kortare ju varmare det är ute. Så jag skulle nog köra på den mindre balen under våren och sommaren å sen de större när det blir kallare ute.

Fast tänk på att det fortfarande inte är mycket längre det är frågan om på vintern, snarare mycket kortare tid när det är varmt.
Förruttningsproscessen är igång så snart plasten är öppen och det är från det man normalt sett brukar säga ca 4 dagar minus om det är varmt, plus lite om det är kallt..
Som ett mjölkpaket. Har det stått oöppnat kan det var hållbart längre än bäst före-datumet. Är det öppnat så visst, den kan kalra sig längre än bäst före-datumet och rekommenderade antal dagar (utom i rötmånad!!) men det kommer alltid en gräns max ett par dagar längre än rekommenderat då det börjar lukta illa och man inte längre bör/vill dricka av det.

Nej ne. den håller inte mycket länge på vintern. men frågan handlade om 6-7 dagar. och så länge ska den hålla i minusgrader.
Är det som den här vintern så skulle jag köra på de små balarna.

Fast tänk på att det fortfarande inte är mycket längre det är frågan om på vintern, snarare mycket kortare tid när det är varmt.
Förruttningsproscessen är igång så snart plasten är öppen och det är från det man normalt sett brukar säga ca 4 dagar minus om det är varmt, plus lite om det är kallt..
Som ett mjölkpaket. Har det stått oöppnat kan det var hållbart längre än bäst före-datumet. Är det öppnat så visst, den kan kalra sig längre än bäst före-datumet och rekommenderade antal dagar (utom i rötmånad!!) men det kommer alltid en gräns max ett par dagar längre än rekommenderat då det börjar lukta illa och man inte längre bör/vill dricka av det.

har silage balar på ca 300 kg som 3 hästar äter upp på 9-10 dagar. Dessa förvaras inomhus torrt, svalt och mörkt, och håller sig utmärkt även då det inte är minusgrader. (mellan 0 och plus tio grader utomhus). Etablerad foderleverantör och mkt seriös. Tar bort all plast när balen är öppnad, och sen låter man bli att riva runt i balen utan skalar av lager för lager. Funkar aldeles perfa.

Det är skillnad på fyrkantsbalar o rundbalars hållbarhet.
Jag har fyrkantsbalar o de räcker 10 da´r för 2 hästar.
När det blir varmt brukar jag gå över till hö. Tror nu knappast att det går att få tag på i år:crazy:

Senast ändrad:

Stallägaren har köpt in en massa storbalar med hösilage till sina två hästar, dessa balar var och är väldigt blöta, har sett mögelpartier med blotta ögat på dem och de luktar som en "soptipp" ungefär, jag har även sett att de ger detta till sina hästar, tillika tävlingshästar.

Det där låter inte alls bra! Man får använda sunt förnuft, dvs näsa och ögon precis som man gör när man fodrar hö. Ett annat varningstecken är när hösilaget blir varmt pga den ökade bakterietillväxten.

Det är skillnad på fyrkantsbalar o rundbalars hållbarhet.
Jag har fyrkantsbalar o de räcker 10 da´r för 2 hästar.
När det blir varmt brukar jag gå över till hö. Tror nu knappast att det går att få tag på i år:crazy:

Det har nog inte med om de är fyrkantiga eller runda att göra ;) utan på ts-halten samt utomhustemperaturen.

Jo det har det.
p g a pressningen. det är fortfarande förslutet.

gissa varför fyrkantspressare/ plastare kostar mkt mkt mer än rundbalspressarna o även höet.

menar du att det inte kommer in luft i mitten på en rundbal eller?
förstår inte riktigt heller hur du menar...

H*n menar att när man öppnar en fyrkantsbal så öppnar man i ena sidan. Det gör att det är tätt i den andra sidan under längre tid än om man har en rundbal, där man måste öppna hela plasten för att kunna rulla av ensilaget. Fyrkantsbalen är i "kak-form" precis som vanligt torrhö. Kan på det sättet förlänga lagringstiden något. Att fyrkantsbalar är dyrare än rundbalar tror jag däremot ofta har med att göra att fyrkantspressar är dyrare och kanske tar det längre tid/går åt mer plast/volym ensilage än för rundbalar. Spånar bara men ändå

Tack för alla svar!
Nu har det löst sig. Vi får vara med och dela med de andra inackorderade=)

Skönt att det löste sig!

Vi öppnar en bal till korna och en till hästarna samtidigt. Har bara 2 hästar så när korna ätit upp sin får de dela på hästarnas bal så den tar slut snabbare. Annars hade det aldrig gått.

Tack för alla svar!
Nu har det löst sig. Vi får vara med och dela med de andra inackorderade=)

Det gör ingen skillnad med fyrkantsbalar, om man har öppnat så har syre kommit in i hela balen och nedbrytning påbörjas som i andra silagebalar.
Det sa Cecilia Muller på slu.

Hur stor skillnad är det i antal dagars hållbarhet beroende på hur högt ts det är kan man ju undra. Har inte hört om det testats vetenskapligt??

Vi har haft hösilagebalar öppna jättelänge och det har hållt sig fint, Det gäller att hålla det borta ifrån regn och se till att öppna upp hela balen. Kanske ska tillägga att det gäller den svalare tiden på året och beroende på hur fuktigt hösilaget är.

Jag har min häst på hösilage helt själv och det funkar kanon! Viktigt är däremot att det måste vara ett väldigt torrt hösilage för att det ska funka. är det för blött blir det mycket snabbare dåligt... Ett väldigt bra tips, om än jobbigt, är att öppna hela balen och lufta den. Många gör felet att dem bara öppnar en del av plasten för att dem tror att den klarar sig längre då iom att dem inte vill ha in syret. men man får ändå in syret plus att det bildas fukt under plasten vilket medför att höet blir dåligt då om den är öppen ett tag.

Så med ett torrt hö funkar det alldeles utmärkt att fodra med balen under en längre tid om man luftar upp det!

Helt fel. Ju torrare en ensilagebal är dessto sämre hållbarhet har den eftersom den inte finns något konserveringsskydd i sådana. Dessutom ska man INTE öppna upp en bal och lufta den, då försämras den hygieniska kvaliteen mycket fortare.

det bildas fukt under plasten vilket medför att höet blir dåligt då om den är öppen ett tag.

Så med ett torrt hö funkar det alldeles utmärkt att fodra med balen under en längre tid om man luftar upp det!

Hur kan det bildas fukt under plasten? Jag har visserligen inte hösilage utan hö. Detta klarar jag i det fuktiga skåne tack vare att jag täcker med presseningar, uppe på loft (utan stall/djur under).
Under plasten/presseningen bildas ingen fukt. Kommer luftdrag direkt på höet möglar det snabbt.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
890
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 107
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 021
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 444
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur