Hösilage hållbarhet?

annso80

Trådstartare
Hej!

Vi ahr precis börjat ge hösilage till våra pållar då den ena börjat hosta lite smått..men nu undrar jag, hur lång hållbarhet det r på en öppnad bal har hört lite olika uppgifter nämligen..Detta är ett ganska torrt hösilage med.
Tacksam för svar :bow:

Sv: Hösilage hållbarhet?

Det beror på flera faktorer t.ex väder/temperatur och ts-halt, efter vad jag förstått.
En bal där det börjar bli värme i höet ska kasseras bums...

Tack för svaret..
ok men som vädret är nu då? några plusgrader runt nollan...har det under tak i ladan.

alltså det är ju jättesvårt att säga över nätet.
men en del säger att man kan jämföra med mjölk.

Men titta, känn och lukta så märker du ju hur länge det håller sig.

Det beror på många olika faktorer, fr a kvalitén på utfört skördejobb.
Ett väl skördat, pressat och plastat silage kan man räkna med håller c:a en vecka. Vid kylig väderlek betydligt längre.

LIA

Hej hej!
Tack för svaren!

Oj så kort tid :crazy: Jag har fodrat med det snart två veckor och det finns fortfarande kvar i balen..märker inte att det lutar ngt annorlunda nu från det jag öppnade...Det är som sagt väldigt torrt hösilage och välgjort "taget högt" för minimal risk för botulism...Och han plastar in dem några varv fler än vad som brukas..alltså fler lager..väldigt noggrann.
Ska jag kasera balen då? vad är risken att det utvecklar botulism i balen ?

Det ÄR kylig väderlek nu! ;)

Botulism är inte problemet med öppnad bal utan det är mögel mm.
Fortsätt du att utfodra så länge det luktar, känns och ser bra ut.
Vi har en granne som tillfälligt står med bara en häst, och där har varje bal fungerat en månad i taget nu under vintern.

LIA

Är det varmt ute så är riktlinjerna för att ska kunna fodra med det på ett säkert sätt tre dagar. Enligt SLU.

Tillbaka till jämförelsen med mjölken vilket inte är helt fel. Så är det det datum som säger tre dagar som skulle stått på förpackningen om det var mjölk i den. Sedan så vet alla att om man tranporterar och förvara mjölken rätt (kallt i kylskåp) så kan den hålla mycket längre. Men den kan ju också bli sur betydligt tidigare om man t ex låter den stå ute i solen.
Det som inte riktigt stämmer med mjölken är att det ju är konserverat foder i balen. Så fort den öppnas så börjar en procedur som förstör fodret oavsett temperatur ute men det går fortare när det är varmt. Så om man har en bal så länge som två veckor till en månad har den inte samma värden i slutet som i början. När man sedan börjar på nästa bal så kan det blir problem för känsliga hästar efter som att det i princip blir ett foderbyte. Som väl alla vet vid det här laget helst inte ska ske snabbat utan bit för bit under en tid.

Så om man har en bal så länge som två veckor till en månad har den inte samma värden i slutet som i början.
Vilka värden är ändrade?
Förutsätter att någon försämring av balens innehåll ej kan märkas.

LIA

Den är under nedbrytning från och med den dag den öppnas. Att man inte kan märka försämringen med näsa och ögon betyder inte att den inte finns.
Går ganska lätt att visa genom att göra en analys på en nyöppnad bal och göra en till när den varit öppen ett par veckor. Det kommer inte att bli samma värden på de analyserna. Vad och hur mycket som är annorlunda kommer att beror en hel på TS-halt och tempratur.

Men vilka värden är ändrade?
Varför skulle värdena ändras så snart ?

Du måste väl ha något konkret att redovisa eftersom du gör sådana uttalanden?
Obs att vi inte talar om balar där temperaturen ökat!

LIA

Det jag hittade om hö, framförallt, men det borde väl även gälla hösilage, är att om det finns mögelsporer i det, så använder mögelsvamparna sig av kolhydrater i höet för att tillväxa själva. Därför minskar näringsinnehållet i höet/hösilaget.
. http://www.kunskapsbonden.svenskmjolk.se/broschyrer/hoberedning.pdf

jag fodrar dock med balen tills det går värme i den eller den inte luktar frächt längre. En torrare bale håller längre

Lite enkelt:
Det är konserverat gräs som inte torkats som hö utan som har större fuktighet (TS-halt) än hö. I och med att balen öppnas så kommer det att börja ruttna, precis som vilket fuktigt avklippt gräs som helst. Denna processen har redan börjat innan balen plastas in, men den avbryts när man stoppar syretillförseln. Hur fort detta går beror på TS-halten och tempraturen.
Så bl a TS-halten kommer att ändras. Är den låg så kommer den troligen att öka och är den hög ett år som i år att sjunka. Med andra ord det är svårt att säga riktigt hur, för det kommer att beror på parti från parti och alla andra om ständigheter. Vitaminerna kommer att minska och det är inget konstigt med det. Det händer i hö också. Höet har inte samma värden på hösten som på våren. Men till skillnad från ensilaget så fodrar man med samma parti hela vintern och det blir inga hastiga förändringar. Som det blir när man efter att ha fodrat en månad med en ensilagebal sedan öppnar en ny. Den nya balen har då samma värden som den andra hade för en månad sedan.
Sedan precis som orion_x skriver finns mögelsporer börjar dessa också att växa igen när de får syre och förändrar innehållet.
.

Mögelsporer finns överallt, och om betingelserna är sådana att dom kan tillväxa i större omfattning, så märker man det och tar bort "smittat" material alt kasserar hela balen. Jag kan svårligen se hur det i övrigt skulle kunna ändra några värden.

Den utveckling av mögelsvamp i hö som varit under senaste 10-12 åren, kan utan vidare hänföras till det fuktiga klimat vi fått. Vi hade stora problem därvidlag innan vi gick över till hösilage.

LIA

Det enda i hö som försämras efter 1 års lagring, är en vitamin (B någonting) såvitt jag vet. Är det andra värden än denna vitamin du menar?

Denna möjliga (och i så fall obetydliga) försämring som skulle kunna inträffa efter 2 veckor, kan knappast betyda något för hästarna. Generellt så fjantas det väl mycket med hästar och foderombyte. Vi har alltid använt lokalt grovfoder på tillfälliga platser till våra och aldrig haft problem. Detta gäller även om vi hoppat mellan hö/hösilage/ensilage/pellets. Jag tror inte att våra hästar i det fallet är så mycket annorlunda än det stora flertalet.

Det är en avsevärd skillnad i utveckling mellan nyklippt gräs och en öppnad hösilagebal. Beroende på flera faktorer.

LIA

SLU rekommenderar att hållbarheten är 3-5 dagar vår och höst och något längre vid minusgrader.
Jag hade inte vågat ge längre än rekommendationerna..........
Du får köpa mindre balar.

Vem har sagt något om dina hästar?
Jag skrev att om man har känsliga hästar så blir det ett foder byte när man öppnar en ny bal om man har den så länge som en månad.

Själv har jag fått en häst i vinter som blir hel kass i magen om jag byter rakt av med t ex hö och ensilage. Eller som det blev förra året innan jag köpte honom när han började få färskt gräs på våren, trots att det skedde sucsesivt. Slutade med en omfattande veterinärbehandling för att få ordning på hans mage. Att sedan matvraket till korsningshäst med plåtmage som jag har klarar allt som går att äta utan problem är ju en annan sak. Ja även det som inte går att äta normalt klarar han att stoppa i sig.

Svar: jag!

Och jag tror inte alls att det blir så stor skillnad som ett foderbyte, bara för att balen varit öppnad i ett par veckor. Under förutsättningar som tidigare skrivits.

Men om du kan redovisa vilka ämnen som skulle försämras så radikalt och hur, är jag villig att ge mig.

LIA

Kan redovisa grannens häst som höll på att dö i natt! Ett riktigt sammanträffande att det skulle hända i natt ungefär när du skriver ditt inlägg. Den här hästen har tidigare haft problem med diarré men inte på detta sättet alls.
Det enda som var ändrat hos den var att de öppnade en ny bal ensilage som sattes ut i hagen igår. De har inte så många hästar så det tar tid innan en bal är slut. Att det skulle vara fel på just den balen stämmer inte heller i det här fallet för de övriga två hästarna mådde och mår bra. Den sjuka hästen fick riktig diarré och kraftig vätskeförlust. Så när jag blev ditt kallad igår natt för att hjälpa till så låg den på sidan och såg i det närmaste död ut. Veterinären kom och gav den dropp under natten och den har nu kvicknat till något men är inte utom fara ännu.
Så kom gärna och titta på hästen och prata med ägaren istället. Tror att du är välkommen om den överlever det här och att de har fått sova lite.
Vi har nu gjort en deal om att vi delar balar med dem så att de inte behöver ha en bal så länge. Jag har ju liksom lite större omsättning på mitt foder.

Jag lider med hästen och dess ägare, men det bevisar inte något alls i det vi diskuterar.

Däremot kanske om du svarar på det jag frågat om!

LIA

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
554
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
653
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd

Hästrelaterat