Hösilage "Hållbarhet"

Molin

Trådstartare
Lägger in en tråd om hösilage nu oxå, haha :P

Men, jag tala just med en kompis om hösilage, hur länge den står öppen utan att börja mögla. Hur lång tid tror ni den kan stå utan att bli dålig?

Jag vill ha hösilage till min häst, men där jag ev kommer ställa henne kör dom bara med hö (Man köper in själv). Jag har funderat på om man ska köpa hem små balar ca 40kg lr om man ska köpa hem 250kg..??

Eftersom att de bara är min tös som kommer äta så kan det ju ta ett tag innan den tar slut, men hon har alltid haft fri tillgång vilket jag kommer fortsätta med. Efter sommaren så fick hon minst 15kg iaf minst de hon åt så det kommer ju säkert att gå åt en hel del.

Men eftersom att hon kommer gå med andra hästar så blir fri tillgång svårt så jag måste nog väga upp i vikter istället. Men ja, hon äter väldigt mkt.

Vad tror ni??

Sv: Hösilage "Hållbarhet"

Jag hade köpt dom små balarna nu när det r så varmt. En häst kan inte äta upp en hel bal innan den blir dålig.

Beroende på temperaturen så är rekommendationen att bal ska vara förbrukad på mellan tre (om det är varmt) till sex (när det är riktigt kallt) dagar för att inte riskera att bli dålig. Sedan kan den hålla längre beroende på hur kvalitetn i själva balen är. Jämför med mjölk som har ett bäst före datum och innan dess så ska ju mjölken vara bra om man inte glömt den ute i solen. Men om den förvarats rätt så kan den ju gå att använda även några dagar efter att datumet gått ut.

Jag var och kollade på stallet idag och det verkar jätte bra faktiskt. :)
Ägaren sa dessutom att OM jag vill så kan torv,hö och hösilage samt in/utsläpp och alla fodringar inkl mockning ingå för 1200kr/månaden, då behöver jag bara stå för kraften.

Jag tycker att bruden var riktigt trevlig å lite cool :D Sen var det absolut inget fel på stallet så jag är hel nöjd. Tror det blir detta stall.

Weee :bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 803
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar