Hösilage analys

N

Nickerie

Kommer att köpa hösilage i år eftersom min häst hostar.

Säljaren säger att det är högre TS än vanligt hösilage och därför vill jag analysera. Men - om jag skickar på analys nu:

Är värdena de samma senare under året och under våren?
Är TS samma nu som senare?
Det borde väl ändra sig eller tänker jag fel?

Blir det alltid sämre hösilage om det är torrare eller kan även plasten fungera som lagring så att det håller sig bra även om inte processen blir densamma? Vågar jag slå till på det här eller kanske jag köper grisen i säcken och får kasta det sen. :confused:

Börjar oroa mig för detta, men hö är inget alternativ eftersom hon hostar mycket och vi alltid får bränna upp hälften pga att det är så fuktig luft här.

Snabba svar önskas :)

Sv: Hösilage analys

Det är samma torrstubstans nu som senare och värdena kommer att vara samma. Det är vikigt att det är fler lager plast har 10-12 få mina som är torrare. Men det är olika på olika som gör balarna. Hantera balarna försikigt. Rulla dom inte och lägg dom på samma håll (smama sida ner)som dom låg när ni hämtade dom. Det kan bli någon bal som inte är bra och behöver kastas men det är lika dant med hö. Fodra bara med det som lukarar gott och inte lukar "dåligt". Hästarna brukar älaka plastade grovfodret.

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 962
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 018
Senast: Mustang
·
Foder & Strö stallägaren hängde igår upp hösilage analysen (hon gjorde bara lilla eftersom bonden sa att han kommer göra ett byte till senare i höst...
Svar
1
· Visningar
1 503
Senast: MonteRose
·
Hästmänniskan Frågar för en väninnas räkning här nu. Hon har precis blivit klar med renoveringen av ett mindre stall som finns hemma på hennes gård...
Svar
10
· Visningar
1 655
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur