Hösilage analys!

Sanette

Trådstartare
Vad anser ni om följande analys resultat från mitt hösilage?

Ts:85%
smältbart råprotein: 43g/ kg foder
Energi: 8,7mj/kg foder

kalcium 2
fosfor 1,7
magnesium 0,6

Tanken är att det ska användas till en svårfödd häst.
Tänkte att jag nog måste fodra på med lusern.

Sen en annan fråga hur allvarligt är det om inte balansen mellan smältbart råprotein och energi är i närheten av varann?
Vad blir konsekvensen då?

Mycket tacksam för svar!:bow:

Sv: Hösilage analys!

Det kan omöjligt vara hösilage med den torrhalten. Snarare plastat hö skulle jag säga.

Jo. lusern lär du behöva fodra med.

Generellt brukar man säga att kvoten mellan Smbrp och energi skall ligga på 6. Ditt ligger på 4.9 vilket gör att du behöver fodra upp med ett proteinrikare foder.

Har du nån aning om hästens behov?

Min erfarenhet är att svårfödda hästar behöver en sammanlagd kvot på över 6. Svårfödda hästar har jag ingen egen erfarenhet av men kan tänka mig att man kan ha lägre kvot.

Vi har köpt det som hösilage men jag skulle nog också säga att det är plastat hö. :)

Just nu äter hästen: 9 kg hösilage( Har försökt med mer men det äter han inte upp) 1,8kg dodson and horrell build up, 1,5 kg kvarnbys lusern pellets, 50ml linfröolja och v s l selen och e vitamin.
Och nu börjar han ta sig lite i hull! (Sen jag la till lusernet.) Men när jag räknat på det så blir det ju ganska stor skillnad i balansen mellan protein och energi. Är det någon fara? Sen tror jag inte att jag behöver lägga till någon mineral då kalcium och fosfor behovet är täckt via fodret. Vet ej hästens behov men jag har förstått att han behöver mkt protein för att hålla hull!

Vad menar du när du skriver "balansen mellan protein och energi"?

För normaltabellhästen bör foderstaten innehålla sex gånger mer protein (smbrp) än energi (MJ). Det som man brukar nämna som kvoten. Lättfödda hästar brukar behöva en högre kvot och svårfödda hästar brukar behöva en lägre kvot. Detta är bara ungefärliga riktvärden och bör anpassas till individen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Min häst är en svårfödd krabat och skulle behöva lägga på sig lite till, framförallt överlinjen. Vet att man inte kan fodra till sig en...
Svar
2
· Visningar
640
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 320
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama