HORZE Arnika

Centaur

Trådstartare
Jag har använt arnika liniment på mina hästar i 20 år och har aldrig fått en enda överkänslighetsreaktion. Har använt olika märken, men främst Eclipse och Emin.

I går förmiddag öppnade jag min nya flaska med arnika från Horze. DET skulle jag INTE gjort. :crazy:

Linimentade ryggen och korset, på kvällen var hästen jättesvullen, glödhet och illröd (syntes genom pälsen!!!) på hela det linimentade området. Tvättade honom men han är lika svullen och röd i dag, stackarn. :(

Slängde skitlinimentet i soptunnan direkt, men undrar vad fasen det är för tillsatser de blandat i det??? Har som sagt aldrig sett en reaktion på arnika någonsin, och denna hästen har heller aldrig reagerat såhär på andra liniment, salvor ed.

Någon annan som haft problem med Horze produkter?? "Hudvänligt och naturligt" står det på deras sida, snacka om vilseledande beskrivning. :mad:

Sv: HORZE Arnika

Har du bild på hur han ser ut? Skulle jag vara du så skulle jag ta kontakt med Horze! Har också själv använt Arnika utan några som helst problem. Måste ju vara något fel på innehållet i just den flaska tycker jag!

Du vet väl om att arnika ska spädas om den är koncentrerad? Annars kan den blistra :)

Skicka flaskan till mig, jag vill ha starkare arnika än vad som oftast hittas i handeln :) Det är guld att göra våtvärmade bandage på!

Senast ändrad:

Är det Pharma's som du köpt? Ser inte att Horze har någon egen. Pharmas kan ju vara mer koncentrerad än Emins bland annat och då blistra om din häst är känslig. Står det något på flaskan om det är koncentrat? Hittar ingen bra produktinfo från Pharma.

Jag använder Emins och den behöver man inte späda för den är rätt mycket spädd redan. Så den funkar super att använda som den är. Pharmas har jag aldrig testat. Ska dock ta och göra det om det är så att den är lite mer koncenterad. Verkar ju så.

Här har du ex på arnikaoncentrat som säljs som liniment

Länk

men han har ju också varit noggrann med att skriva ut att det måste spädas.

NIX, det är inte koncentrat utan ett helt vanligt liniment. Däremot såg jag på nätet att den innehöll en hel hög kemikalier! :crazy:

Det är inte en blisterreaktion, det är en allergisk reaktion.

NIX, det är inte koncentrat utan ett helt vanligt liniment. Däremot såg jag på nätet att den innehöll en hel hög kemikalier! :crazy:

Det är inte en blisterreaktion, det är en allergisk reaktion.

Aj.. det lät värre.. :crazy: Då ska jag inte köpa den arnikan!

Har använt den utan problem på tidigare medisen. Men nu kommer jag aldrig köpa den igen...! :eek:

Nej, skall aldrig mer köpa någon produkt från Pharma serien. :crazy: Visst, det är ingen tjockhudad fjording men har haft honom i snart 10 år och han har aldrig reagerat på något tidigare, varken arnika, isbalsam, salvor ed. Så den måste innehålla något som inte brukar finnas i hästliniment!

I dag är han fortfarande svullen och röd. Svullnaden har börjat "rinna ut", dvs mindre tjockt men större område. Hoppas den snart försvinner....

Nä jag förstår att du inte kommer använda deras produkter mer. Hade vart intressant vad han reagerade mot.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka