Horsemanship på ridskola?

S

susekl

Hur många av er som rider på ridskola har lektion i horsemanship någon gång under terminen? Vi ska ha det en gång denna terminen och det tycker jag är superbra . Även om man inte hinner lära sig så mycket om det på en lektion så är det i alla fall bra att få pröva på det. Tror det ger större känsla och förståelse för hästarna överhuvudtaget. Jag ser fram emot lektionen och tycker det ska bli spännande.:)

Sv: Horsemanship på ridskola?

Jag tycker att det är ett jättebra initiativ av din ridskola.:bow: :banana:

Samtidigt tycker jag att det är lite för lite tid och vid fel tidpunkt av terminen.
Hanteringsutbildning bör, tycker jag, läggas som första lektion på terminen och sen "vävas in" i varje ridlektion.

Jag har börjat på en NH-grundkurs på min ridskola.
Den är på 10 timmar och tar upp grunderna i NH samt "seven games".
Lektionerna är varvade teori/praktik med både min medryttarhäst och hästar jag inte hanterat förut.
Mellan lektionerna har jag lärarens hökögon på mig hela tiden, när jag håller på med min medryttarhäst. :crazy:
Det gör att jag sakta men säkert får med mig mer och mer av NH-tänket i all min hästhantering / ridning.

Lycka till
/Bengt

Det är första gången dom har det denna terminen så dom får väl pröva sig fram till vad som är bra. Jag tycker ändå det är ett positivt steg i rätt riktning av en ridskola men visst är det för lite tid med en lektion egentligen. Tanken är nog ändå att vi ska få pröva på det och blir man sen nyfiken och vill lära sig mer så kan man anmäla sig till en kurs, dom har heldagar ibland under terminen. Skulle gärna gå en sån kurs det är synd att man inte har mer pengar än man har tyvärr.

Det är ju skitbra att man har horsemanship på ridskola! Jag red på Ågesta, men där lärde man sig ingen NH alls!
Idag tränar jag det minst en gång i veckan och min häst har blivit som en helt annan!

vi har det, har även lite lättare westernridning på schemat ibland.:)

Det var som...
Har landets ridskolor förändrats mycket sedan jag slutade???

Oj kul att utvecklingen går frammåt! På de ridskolor jag red på innan var det inte tal om att ha något somhelst horsemanship på teorilektionerna. Bra ridskola!

Eftersom du är göteborgare blev jag himla nyfiken på vart du rider! :D

om du inte vill skriva här kan du väl skicka ett PM?
stilla min nyfikenhet! snälla! :D

Har stillat din nyfikenhet och skickat PM!:D

När jag var barn så fanns det en tävling "Vi i stallet" ung som vi i 5:an med olika ämnen varje år (minns ni?;) )

Något som vi pluggade stenhårt och ofta även efteråt använde materialet till teorilektionerna var "säker med häst". Det handlade mycket om hästens sätt att tänka och praktiska säkerhetsåtgärder. Det har jag haft mycket nytta av, men tyvärr ser man fortfarande många stall med t.ex. spadar och grepar med taggar/blad hängandes utåt i stallgången.

Då umgicks vi med, skötte om och lärde oss mer om hästarna än vi red. Att rida "på riktigt" var topp! Men däremellan (när vi inte tjejtjafsade:D ) så lärde vi oss massor av matnyttigt. Idag är jag oerhört glad att blivit "danad" på en sådan ridskola!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
9 066
Senast: Sassy
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 423
Senast: Lobelia
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar