Sv: Horsemanship eller horsmanshit?
Det står inte att hästar SER människan som en häst utan att hästar BETER SIG mot människan som mot andra hästar, för troligen så har inte hästen något annat sätt att bete sig på! En häst beter sig som en häst oavsett om den träffar en annan häst eller en människa. Detta förutsatt att hästen vuxit upp bland människor. Är det fråga om en vildhäst som aldrig sett en människa är det nog troligare att den ser oss som rovdjur, eller nåt.
Sorry...läste inte hela tråden.. Ser att det är fler som resonerar som jag
Jo visst står det så, men vad ser hästen oss som då, om den inte ser oss som människor?
Som en blubb som sladdrar omkring i dess yttre synfält?
Eller vad vill panelen påstå att den ser oss som?
Hästen ser ju oss som något annat än en häst, vad den sen har för namn på oss vet inte jag, eller någon annan än hästarna... Antagligen något i stil med "den udda flockmedlemmen", "h*n som kommer med mat" eller "h*n som sitter och skiter i min mun och sparkar med sina två ben uppe på min rygg".
Jag tror inte någon häst har samma namn på alla människor, utan det är snarare individuellt baserat, både för varje häst, och varje häst har säkerligen olika "termer" för alla olika människor.
Hästen har ett språk, den kan inte lära sig vårt muntliga språk tillfullo, den kan inte grammatiken, men kan lära en hel del vet jag.
Läste någonstanns att det var ett par hundra ord en häst kunde lära in sig, eller om det var ett par tusen men kan inte säga vart. Vet att Christina Drangel tog upp detta på en av sina kurser med, att hästen kan lära sig en hel del mänskliga ord, eller innbebörden av dom, den kan förståss inte tala..
Därmed inte sagt att hästen ser oss som en häst. Eller att dess språk är mot oss såsom den pratar med andra hästar, inte till 99%.
Och Tack för det! Jag skulle Inte vilja ha en häst som sparkade eller bet mig, vilket är en del av deras naturliga sätt att "skrika" åt andra hästar.
En väluppfostrad häst (dvs en häst som vet att flockreglerna är etablerade) vet att den inte kan hantera en människa som den hanterar en annan häst.