Horse Hage

Moffsan

Trådstartare
Hej!

Undrar om det finns någon här som oxå utfodrar med Horse Hage och hur många kg ni ger era hästar? Har blivit rekomenderad 8 kg av min veterinär men enligt deras värden så ligger ts halten på ca 55% o enligt en foderrådgivare så skulle min häst då som väger 540kg äta 10kg... Någon som kan titta på värdena här från Horse Hage:s hemsida och hjälpa mig?

Omsättbar energi (MJ) 8-11,5
Smältbart råprotein (g) 40-80
Smältbarhet (%) 58-63
Kalcium (g) 2,5-4
mig med vad som gäller?
Mvh MalinFosfor (g) 1,7-2,5
Karotin (mg) 100
Vitamin E (mg) 35
Vitamin B1 (mg) 2,0
Vitamin B2 (mg) 3,2
Vitamin B6 (mg) 6,0
Niacin (mg) 23
Pantotensyra (mg) 21
Folsyra (mg) 0,6
Biotin (mcg) 60
Ungefärlig torrsubstans (%) 55

Mvh Malin
 
Din häst bör, enligt mig, äta minst 12 kg av ett 55 %-igt silage. Det motsvarar 1,2 kg ts per 100 kg kroppsvikt.

1,2 * 5,4 = 6,48 kg ts

0,55 / 6,48 = 11,78 kg silage

10 kg är minimigiva och 12 kg är rekommenderad giva.

mvh Jessica
 
oj! oki... då har jag verkligen gett honom helt fel...
han har gått på 8 kg nu sen jag flyttade hem honom för jag litade på veterinären som själv fodrade sina hästar med Horse Hage...
Var först nu när jag fundera på o gå över till Kaffts foder som jag fick rådet att höja högivan... men då till 10kg enligt dem på Krafft.

Tusen tack för hjälpen!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 187
Senast: isafore
·
Foder & Strö Jag försöker jämföra dessa två innehållsmässigt, men får inte ihop det... Enligt innehållsförteckningen ser det ut såhär för EquiCalm...
Svar
6
· Visningar
1 919
Hundhälsa Om ca. 2 veckor anländer vår nya valp. Och jag längtar ihjäl mig, såklart.;) Men jag funderar fram och tillbaka på fodret. Hos...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 353
Senast: dramatik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp