Hornspricka som har gått upp mot kronrand

L

Loca

Hur gör jag med en hornspricka (ganska smal) som startar på mitten av hornet och går upp mot kronranden. Hästen var barfota när hornsprickan startade å hovslagarn har satt på skor. Biotin å kalk har jag tillsatt sedan två veckor tillbaka.

Känner mig lite smått förtvivlad, har du några tips?:confused:

Sv: Hornspricka som har gått upp mot kronrand

Prova att stoppa sprickan med en vågrät linje över hoven, så att sprickan inte kommer upp till kronranden. Jag tar en nyckel eller annat med liten trubbig spets, skrapar en rand som ett tak över sprickan. Det brukar kunna hejda den från att spricka vidare, sen är det bara god hovvård som gäller samt en balanserad foderstat för bästa tillväxt.

Prova att stoppa sprickan med en vågrät linje över hoven, så att sprickan inte kommer upp till kronranden.

Fungerar det verkligen? Det har aldrig gjort det på de sprickor som mina hästar har haft. Det är inte jag som gjort linjerna utan hovslagarna.

Till ts
Men annars håller jag med Boj. En bra hovslagare som verkar hästen ofta är nog det bästa sättet att få ihop sprickan. Biotin hjälper nog bara om hästen har brist på det. Jag har förstått det som att det är ganska ovanligt att de har det. Om det hjälper tar det flera månader innan det märks ngt resultat. En bra foderstat är kanske bättre.

En spricka som går upp i kronranden kan vara ganska besvärlig att bli av med. Min häst hade det för ngt år sedan. Men med en duktig hovslagare så är den nu borta.

Ja, min hovslagare lärde mig detta. En spricka kan ta rejäl fart, och bli ansenlig bara över en natt. Det vill man inte.

Nu har det iofs bara hänt 2 gånger, bägge handlade om att hästen slagit på sig och förorsakat skada i hornet. Det växte bort sedermera, men kan bli knepigt om den får fortsätta spricka utan hejd.

jag tror att de sprickor som mina hästar har haft (två st) har varit på annat sätt. Ingen av hästarna fick dem genom en plötslig skada på hornet. Jag antar att sprickor kan uppstå på olika sätt och då antagligen också vara lite olika. Eller också är det bara en tillfällighet att det inte har hjälpt mina hästar.

man kan stoppa en spricka som är liten och hyffsat ytlig så, då blir det inte värre. så gör vår hovis oxå ibland (och har sagt till oss att göra om det blir så innan han kan komma) använder tunna sidan av raspen och drar några drag pricis ovan.

Liknande trådar

Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 026
Senast: Boj
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
Träning I går när ja skulle ut en sväng med pållen så började han ca 100 meter från stallet att sparka med bak benen upp i magen, slår irriterat...
Svar
10
· Visningar
4 168
Senast: smultronfot
·
M
Träning Hej Först lite bakgrunds info: Jag har fått hem ett sto, 11 år, 170 hög. Hon har inte gjort så mycket i sitt liv, hon har bara gått...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 553
Senast: Rolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka