Hörnpasseringar, halter mm

M

Midnight_Rose

Är såå slarvig när jag rider, ej ut i hörnen *fy skäms*
Sedan går hästen inte rakt på medellinjen, utan dubbla spår.

Rider upp för sent, hur ska jag tänka för att det ska vara i tid?

Hur mycket poängmässigt kan detta påverka om jag får till dessa momenten?

:o

Sv: Hörnpasseringar, halter mm

Är såå slarvig när jag rider, ej ut i hörnen *fy skäms*
Sedan går hästen inte rakt på medellinjen, utan dubbla spår.

Du verkar iaf vara medveten om dina problem - positivt! då är det bara att träna på. ställ ut koner som du måste runda i hörnen ex :idea:

Rider upp för sent, hur ska jag tänka för att det ska vara i tid?

vänd tidigare! :D nä men skämt åsido, vändningen ska ju vara som en hörnpassering, vilket i sin tur är som en del av en 6-metersvolt. alltså måste du vända minst 3 m före bokstaven för att komma upp på linjen och inte bredvid

Hur mycket poängmässigt kan detta påverka om jag får till dessa momenten?

så länge vi pratar lägre klasser spelar det stor roll! är hästen stadig och trevlig kan man ju lätt ha både 7 och 8, medan ex en slarvig volt, eller slarviga hörnpasseringar kan ge typ en 5a.
i LC/LB delvis LA åxå är ju de flesta bedömningsgrupper rena transportsträckor :p

tiotiotio...

Ang. hörnpasseringarna är det enda svaret att verkligen tänka på det när du gör dem. Om hästen vänder själv i hörnet och skär av hörnen lite är ett bra sätt att "lära om" på att använda koner. Använd koner och sätt en i varje hörn och så går du runt dem helt enkelt. Hästen kommer fatta galoppen (där fick jag till det ellerhur;)) Börja i skritt och sen i de andra gångarterna. När det sitter är det bara att plocka bort dem.

Ang. det klassiska tvåspårigheten på rak linje är det det svåraste som finns. Det är bara att öva och öva. Tänk på att verkligen rama in hästen när du rider upp på medellinjen. Jag brukar börja vända vid kvartslinjen när jag kommer till kortsidan. Då brukar man hamna rätt, men det är lite beroende på häst. En ponny kanske inte behöver lika mkt plats - en större häst kan behöva mer.

Hur mkt det påverkar beror ju på vilken klass du rider men du är inte ensam om ditt problem så att säga. Sätter man däremot hörnpasseringar och uppridningen på medellinjen så brukar det löna sig. Uppridningen på medellinjen är ju det första intrycket du ger domaren. Det är lite som att välja kläder inför en jobbintervju - man vill ju göra ett gott första intryck :bump: Sorry om det var lite luddigt :D

BAra att börja träna, att få till dessa "småsaker" kan göra lite poängmässigt å det är ju bra.. Rider LC och LB..

Behöver träna mycket på fattningarna också eftersom hästen inte fattar direkt utan travar kanske 5-10m innan hon fattar och får då avdrag för sen fattning :(

Koner ska jag köpa, har inget ridhus eller ridbana men hittar alltid en bra plats att dressyra på..

I LC varför är de så hård med formen? Har alltid hört att de inte är lika hård där som i ex LB, kan de döma ner pga hästen går i en för fin form för LC? Bara en tanke ;)

BAra att börja träna, att få till dessa "småsaker" kan göra lite poängmässigt å det är ju bra.. Rider LC och LB..

Behöver träna mycket på fattningarna också eftersom hästen inte fattar direkt utan travar kanske 5-10m innan hon fattar och får då avdrag för sen fattning :(

Koner ska jag köpa, har inget ridhus eller ridbana men hittar alltid en bra plats att dressyra på..

I LC varför är de så hård med formen? Har alltid hört att de inte är lika hård där som i ex LB, kan de döma ner pga hästen går i en för fin form för LC? Bara en tanke ;)
Efter som du fick så bra svar på det andra, så kan jag tipsa dig lite med galoppen. Börja tidigare då! Innan hästen är ordentligt välutbildad/ framme för hjälperna, så behöver man oftast börja lite tidigare. Kolla fem- tio meter innan om hon svarar för hjälper, tryck på henne lite mer så att hon är lite på alerten för att något nytt kommer att inträffa. De brukar oftast funka, att man är på de lite innan så att de blir lite rappare.
Nu är det ju lite beroende på hur du menar, men i LC så ska de ju gå i form, det finns många som tror att det är väl bara att "struta" runt lite. Formen ska ju finnas där även om det inte är så höga krav på den. Borde finnas lite fler tävlingsträning i dressyr, så som hoppning har pay'n'ride osv.
De kan nog göra det, går hästen i LC samt går i högre form, så kanske man borde tävla lite högre? I de olika nivåerna, har de olika krav på fomren, det gäller båda hållen vad jag har förstått.

Senast ändrad:

Kraven på form är väldigt höga nu även i de lätta klasserna. Det krävs form även i LC.

Och jo, en häst kan gå i för hög och samlad form för LC, men då skulle domaren påpeka det i så fall och upplysa om att hästen ska ta ett rejält kliv upp i klasserna.

Tävlingsdressyr handlar ENORMT mkt om noggrannhet. Så vill du få högre poäng så gäller det att öva på det. Allting ska ske precis när du är vid (mittför) bokstaven. Så fort du inte utför rörelserna eller gångartsförändringarna vid angiven bokstav så får du avdrag.

Hästen ska fatta galopp direkt när du ber om det. Gör den inte det så måste du öva på att få upp lydnaden rent generellt. Då är det bättre att vänta med att tävla tills du fått upp lite mer grundlydnad. När du väl fått det, rider noggranna vägar och utför allt på angiven plats så kommer poängen bli högre! Då blir det också roligare!

Det är när hon brunstar som hon är ganska trög att lyssna..:crazy: Idag red jag ett kort dressyrpass, fattningarna satt som en smäck där de skulle..hann knappt lägga till skänkeln:) Dessutom var hon mer avslappnad och mer fart..

Jag önskar ändå lite mer framåtanda i henne.. ;)

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix