Hornhinnesår

P

Pyttan

Hej. Min häst har fått ett hornhinnesår i somras som inte vill läka som det ska.Har varit på djursjukhuset många ggr och testat mycket men inget som hjälpt. Vad har era hästar fått som har haft det ? Tacksam för svar.

Sv: Hornhinnesår

Vi har gett Fucitalmecsalva. (eller annan penicillinsalva för ögon)
Vidare så finns det en i droppform som jag inte minns vad den heter.
Droppar är mer "snabbverkande" men håller inte lika länge, så man får behandla oftare.
Ofta kombinerat med Finadyn till att börja med.
Atropin ett par dagar för att öppna pupillen.

När man startar behandling så är det ganska tufft. Då 7-8 kanske fler omgångar per dygn krävs.
Efter någon dag så har vi åter igen lyst ögat för att se att man är på rätt spår.

Det är mycket viktigt att veterinär kommer på flera återbesök för "att kolla läget"

Alla preparat som används på ögon ska diskuteras med veterinären.
I stort sett alltid är dom receptbelagda.

Vidare tror jag att man ofta slutar behandling för tidigt.

AM

Jag hade något som heter juvanesta till min häst. Det är pencillinsalva och jag skulle lägga en "sträng" i ögat var fjärde timme dag som natt i fyra veckor.

Vill inte skrämmas men min häst som i somras fick ett lilet mikroskopiskt hornhinnesår är nu enögd.... Stod i hbg i 3 veckor och de försdökte ALLT, men det gick inte att få rätt på..
ska kanske tillägga att jag innan dess hade (på vet. inrådan) behandlat med en hel del olika preparat. Inget hjälpte, ögat bara rann och rann,

Senast ändrad av en moderator:

Min häst har haft svårläkta hornhinnesår både i somras och nu..:(
(i somras på vänster och nu på höger)

Vet inte hur han fått sina sår:cry:

Har behandlat med atropin droppar och fuchitalmic två ggr/dag
och haft huva på som jag sytt fast en mjuk linda över det skadade ögat.Så har två sådana huvor nu:crazy:

Är det ett vanligt hornhinnesår? Det finns ngt som kallas "smältande ulcus" som kräver annan behandling än vanliga hornhinnesår.

Enligt vetr ska det vara ett "vanligt" sår tror jag.
Men det är lustigt att han fått det igen..:confused:
Med tanke på att det ska behövas lite för att att sår ska uppstå..

*KL*

Min dam hade ju ett hornhinnesår, med tillhörande inflammation av ögat, i flera månader.

Vi behandlade först med fucithalmic 5 ggr/dygn, ingen förändring så vi bytte (då hästen stått på fucithalmic såpass länge, stod på det innan hornhinnesåret med) till noviform och tårersättningsmedel. Det blev värre.

Valde att gå in och attackbehandla med fucithalmic minst 4 ggr/dygn och chloromycetin minst 5 ggr/dygn. Ingen förändring alls, tvärtom sämre.

Där togs beslut om operation så jag slutade behandla, och drygt en vecka senare vid operationen var såret läkt. Ironi på hög nivå.

Ja har läst lite om din häst med ögonproblem,stackare!:crazy:
Hur gick det med den där operationen?
Hade tänkt höra med dig ang inkarna i ögonen,för min har också det,men veterinären säger att dom inte är farliga så får väl hoppas hon har rätt(blir ju lätt orolig när det gäller ögonen)

Det är lustigt att han fått horninnesår nu två gånger,av vad??
Båda gångerna har det inte velat läka först,men med huva och atropin och fuchitalmic har det iallafall läkt.
Det såret han har nu har börjat läka.
Men veterinären "grävde" rätt mkt i ögat när han skulle kolla såret,så fick be om Finadyne två dagar senare,då han fick mer ont(fick äta Finadyne också när så såret upptäcktes) Så nu verkar han iallafall inte ha så ont.

Blodproven är normala nu iallafall,hade låga vita i somras.

Har varit mkt nu,även haft problem med luftvägarna fast han går på lösdrift,så äter Fabrol,och även ett ben/hov har spökat,men där fick jag iallafall ett underbart svar att han är så mkt bättre nu!!!:)

Ja har läst lite om din häst med ögonproblem,stackare!:crazy:
Hur gick det med den där operationen?
Hade tänkt höra med dig ang inkarna i ögonen,för min har också det,men veterinären säger att dom inte är farliga så får väl hoppas hon har rätt(blir ju lätt orolig när det gäller ögonen)

Operationen gick hyfsat, ungefär hälften så bra som vet hoppats. Såg fint ut dock tills stygnen togs och det började dra upp sig i ögonvån igen. Inte lika mycket som sist än iaf, men uppdraget.

Hon kan inte och kommer aldrig kunna blinka med yttre halvan av ögat. Hur mycket problem det ger får vi se, ger det problem med op i övrigt är lyckad syr vi ihop yttre halvan av ögonlocken permanent. Dvs hon får permanent se ut som efter OP.

Men, just nu handlar det mest om hur läkningen kommer fortskrida, dvs hur mycket det drar ihop sig. ÅB i början av nästa år.

Jag personligen är ju månne negativ i grunden kring det hela, men jag tror det blir ännu en operation där ägat tas bort =/ Jag tror inte det kommer bli funktionellt.. Men jag hoppas!

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
650
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
652

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar