ameo

Trådstartare
Moderator
ÄNTLIGEN har jag fått svar på hormonprovet på min krångeldam och det VAR obalans i hormonsystemet...
Östrogenet låg på 11 och borde ligga över 20 om hon ska funka normalt.
Nu har hon ju i och för sig kommit i brunst och seminerats sen dess, så kanske värdet är något högre?? Men det är ju ändå något osm är fel. Frågan är bara vad.
Testosteronhalten var i alla fall normal, så det borde inte vara några äggstockstumörer - vilket min veterinär snöat in lite på...

Nån som har nån aning om vad som kan vara fel när östrogenet är för lågt? Och vad kan man göra åt det? (Var produceras östrogenet?)
Vi ska kolla om hon tagit sig om 2 veckor och tills dess får hon vara. Veterinären erkänner att detta ligger något utanför hans kompetens men han skulle leta i böcker och se vad han kunde hitta.
Tänkte kunna hjälpa honom på traven litegrann.... :p

Kontakta Kerstin Dalenius i Norrköping eller Flenmo egendom i Flen, så kan du få hennes adress.
Hon är i särklass den mest skickliga veterinärr vi har i Sverige på stoets sjukdomar o Dräktighet, hon har problemston som sin specialite, kan inte hon kan ingen.

Inte för jag vet vad värdena innebär, men östrogenet ökar ju markant strax innan/tidigt i brunst, så det låga värdet kan ju kanske bara innebära att hon var i mellanperioden då provet togs?

Östrogenet bör ligga över 20 för att man över huvud taget ska anse att stoet är normalt "igång" i sin brunstcykel. Så det var inte bara så enkelt som i mellanperioden. (min veterinär är verkligen konfunderad över hur hon fungerar)
Hon kollades ju 3 ggr på tre veckor och det var lika lite aktivitet alla tre gångerna, varken gulkroppar eller folliklar på gång. sen ytterligare 1½ vecka efter senaste kollen så HADE hon ju en stor folliken och seminerades flera ggr över midsommarhelgen. Några dagar före tredje kollen fick hon "alternativ" behandling av min alternativare (laser över äggstocksområdet, där hon faktiskt reagerade på akupunkturpunkterna), kanske kanske var det det som satte igång henne...??? Hade varit intressant att ta ett nytt prov NU och se vad det visar. Och kanske lite senare också, då jag har för avsikt att ge henne homeopatpreparat från samma alternativare. Bara för att se om det har någon verkan...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka