Hörde något skumt idag..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mul
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 340
Sv: Hörde något skumt idag..

*kl*

Vi ger enbart hösilage och har gjort så i mååånga år.
På 80-talet gav vi hö samt ensilage och var då lite pionjärer i vår trakt vad gällde att ge plastat till häst.

Det där med att man inte ska ge innan nyår har jag inte hört något om, men kan tänka mig att det kanske anses för kraftigt.
Det enda jag kan finna i mina böcker är att ensilage/inplastat gräs mister en del av sitt innehåll gällande vitamin A samt E och att hästar bör kompenseras för det... Kanske kan man finna dödfödslar där. För stona får ju ett ökat behov av selen (vilket kan ersättas med e-vitamin) under dräktigheten. Brist på detta kan orsaka muskeldegeneration på fölen som då även ger död.
Vi brukar sätta in e-vitamin + selen i dricksvattnet de sista tre dräktighetsmånaderna, beräknat på det sto som planeras föla först. Vi har iallafall aldrig haft några dödfödda eller allmänt svaga föl.
Utan andra skador/sjukdomar som jag inte kan härröra till detta.

Gira :banana:
Jag tänkte på det här med att kompensera med A-vitamin till dräktiga ston. På människor kan det ge grava fosterskador om man överdoserar A-vitamin under graviditet. Vissa mediciner ex. Roaccutan som är för hudproblem ex svår acne, är A-vitaminbaserat.

Nu vet jag att hästar inte har acne:angel: Men kanske försiktighet med just A-vitamin tillskott till dräktiga djur

Liknande trådar

Avel Nu tänker jag inte på urvalet av avelsdjur, det har diskuterats i andra trådar. Utan på vilka förutsättningar man bör ha, för att kunna... 2
Svar
32
· Visningar
5 811
Senast: lilith
·
Hästmänniskan Hjälp tack :bow: Jag ska låna ut mitt sto för avel och kommer skriva ett eget kontrakt.. Men det är några saker jag vill få med, men...
Svar
18
· Visningar
1 223
Senast: Cesam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka