Hörde något skumt idag..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mul
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 340
Sv: Hörde något skumt idag..

Jag har också gett mina hästar dvs avelsston, unghästar, tävlings hästar & föl plastat grovfoder i ca 15 år.
Hittills har det gått bra. Peppar peppar ta i trä...
Men däremot så vaccinerar jag mot botulism för att vara på säkra sidan. För det kan ju komma med döda djur i fodret och förstöra fodret även en liten mus kan ju ställa till problem om man har otur.
Mina hästar har fri tillgång på hösilage.

Jag fattade för att det var jusst stora kallblod som typ ardennern.

Jag tänkte just på alla föl som det gått illa för i år, som är sneda och dom som inte överlevt.

Kan det vara så att aveln med stora hästar öht börjar närma sig detta problem isf?

Att det isf inte bara gäller stora kallblod utan stora hästar?

Eftersom även halvblodena får fång nu med, och inte bara ponnysar och kallblod?

mul spekulerar.. :angel:;)

Jag har också gett mina hästar dvs avelsston, unghästar, tävlings hästar & föl plastat grovfoder i ca 15 år.
Hittills har det gått bra. Peppar peppar ta i trä...
Men däremot så vaccinerar jag mot botulism för att vara på säkra sidan. För det kan ju komma med döda djur i fodret och förstöra fodret även en liten mus kan ju ställa till problem om man har otur.
Mina hästar har fri tillgång på hösilage.

Ja, här har dom gått ut med varningar för att ge plastat foder till hästar alls i år, pga mördarsniglar i stoooora flockar.. Förra vintern fick mina hösilage pga att en inhyrning hade allergisk bronkit. Det var jättetorrt, som hö, men mina får bara hö iår med..

Fast problem med dräktigheterna och fölningarna drabbar ju även varmblodstravarna. Jag pratade senast igår med en av Menhammars veterinärer och enligt honom har det varit ovanligt mycket problem i år med både ponnyer och travarna, inget som enbart drabbar ridhästraserna mao. Förra året var extremt med avseende på fång vad jag vet av hoslagare bl a, men det har nog andra grunder än hösilage. Det är ju väldigt vanligt numera med pelleterat foder och även stora kraftfodermängder + att jag har känslan att folk är dåliga på att beta in sina hästar innan sommaren?

Fast hör den här tråden egentligen hemma på avel, borde den inte ligga på foder? :confused:

Ärligt talat så vet jag inte vilken av dom forumena.. Jag funderade på det med innan jag lade ut tråden. Den handlar ju om förberedelserna inför fölning, men samtidigt om foder.. Är det fel forum så får gärna moderator lägga den där den ska vara isf.

Nu träffar jag inte någon uppfödare av annan ras på de närmsta dagarna, men det jag vet är en ponnyuppfödare bara ger hö och en halvblodsuppfödare bara ger hö med, jag ska försöka få tag på några uppfödare jag har inom en mils radie och se vad dom säger, om dom hört detta.

Om inte annat så verkar det vara den äldre generationen av uppfödare som håller på detta.. Äh, jag vet inte..

mul spekulerar vidare..

Vet att det var diskussioner för några år sedan om att ensilage troddes vara orsaken till dvärgfödda kalvar.

Vi har haft uppfödning på Charolais, o de fick ensliage, som var väldigt blött. Vår besättning bestod av 100 djur. ( Skulle aldrig ge mina hästar sånt ensilage!)

Men vi hade hur många kalvar som helst som satt fast i kossan, så vi fick dra ut nästan alla!! O det drog med sig att vi hade hur många livmoderframfall som helst!! Så vi fick inga små bebisar här. ( Har inte hört den versionen innan, att ensilage skulle ge små kalvar)

Man kan nog inte bara peka på ensilaget att det är boven i dramat!!:crazy:

Jag tror att det är samma med hästarna! Det är tillfällen som avgör! Men det är intressant att följa hur man tänker!;)

Jag hörde nu att det är rekord med mödarsniglar i våra marker och det kan ju inte vara så hälsosamt att få i sitt hösilage. Jag har aldrig sprutat mina hästar för botulism men frågan är om inte det ska ske i år.Har fodrat länge med hösilage men man blir lite nåjjig av alla berättelser.

Jag hörde nu att det är rekord med mödarsniglar i våra marker och det kan ju inte vara så hälsosamt att få i sitt hösilage. Jag har aldrig sprutat mina hästar för botulism men frågan är om inte det ska ske i år.Har fodrat länge med hösilage men man blir lite nåjjig av alla berättelser.

Ja du även jag som vaccinerat för botulism är lite orolig. Men vad gör man? Man kan inte annat än att göra sitt bästa. Och något hö än så länge verkar det inte bli i min del av landet....
Det värsta är att vaccinationerna är inte billiga heller (det krävs 3 st i grundvaccination med 1 månads mellanrum & sedan 1 om året) framför allt inte om man har några hästar.
Men kosta vad det kosta vill, jag försöker förhindra så gott jag kan. Men är olyckan framme så är den.

Hihi...det berodde nog mer på valet av ras:rofl::devil:
Våra Chaloleiskorsningar har ofta svåra kalvningar/stora kalvar

Vi tog alltid en Simmental tjur på första gångs kalvningarna... Detta efter det att vi lärt oss att en renras tjur eller korsning med Charolais gav för stora kalvar.

Ja, nu när dom till och med går ut och varnar på tv, så skulle jag iaf se mig lite för. Och nu när jag hörde detta så blir det definitivt itne plastat på mina dräktiga i vinter..

Tyvärr så finns det så många olika sorter av botulism så många vet. tycker att det är onödigt att vaccinera mot det numera.

Ja, nu när dom till och med går ut och varnar på tv, så skulle jag iaf se mig lite för. Och nu när jag hörde detta så blir det definitivt itne plastat på mina dräktiga i vinter..
Vi slutade ge plastat för många år sedan. Vi väntar och väntar och väntar på att det skall bli bra väder nu.

Vad varnar de för på TV?

Att man inte ska ge plastat foder till hästar i år för att det är så mycket mördarsniglar på gärdena att dom kommer med i balarna. Att antalet djur med botulism kommer att öka enormt.

Och hästar är så mycket känsligare än kossor att man inte skulle använda plastat foder till hästar alls.

Vi slutade ge plastat för många år sedan. Vi väntar och väntar och väntar på att det skall bli bra väder nu.

Ja, Har ett gärde med en meter gräs på med som vi väntar på bra väder för. Det är för att vi har en så pass blöt mark så vi kan inte ta hö på det förrän det torkat upp.Tyvärr.

Fast jag fattar inte hur man kan gå ut i TV och säga att det är ok att fodra med hösilage om det ser bra ut och luktar gott, som bonden gjorde i slutet av inslaget när reporterna frågade hur man kunde se om det var bra eller dåligt! :eek:

Jag fick lära mig på foderkursen för några år sedan att botulism inte kan överleva i en torrsubstans över 50. Vilket det är i ett hösilage.
Min vet bekräftade detta när jag frågade om vaccinationer till unghästarna... Helt bortkastade pengar sa han.

Hösilage är rätt lätt att veta om det är ok att fodra med.
Jag känner alltid på balen om den är varm när jag öppnat den... är den det så pågår en nedbrytning i balen o då ska den absolut inte användas.
Många är rädda för det vita "möglet" som kan förekomma i hösilage.
Detta är endast jästsvamp. B-vitamin med andra ord. Inte farligt. Bildas ofta runt tex grövre växter som inte hunnit torka lika mycket som gräset.
Däremot om det är grönt mögel så kastas HELA balen.
Men den absolut bästa parametern om det är ok eller inte står hästarna för. Mina hästar vägrar äta om det är det minsta lilla tveksamt.

Ps. Fodrat med hösilage i 6 år utan problem ds

Fast jag fattar inte hur man kan gå ut i TV och säga att det är ok att fodra med hösilage om det ser bra ut och luktar gott, som bonden gjorde i slutet av inslaget när reporterna frågade hur man kunde se om det var bra eller dåligt! :eek:

Nu var det i inslaget att dom hade hittat 250 sniglar i en sträng. :crazy: Och att dom bara blir en våt slemmig fläck. Att det kunde vara lömskt att öht fodra då dessa äckeldjur tydligen kunde göra skada trots att dom inte syntes.. Att folk absolut ska vara på sin vakt med plastat foder. Och rekommendationerna var att inte anväda det alls till hästar som är så känsliga.

Nu har vi nog glidit från ämnet lite.. Men vem vet om detta med sniglarna kan göra att de ofödda fölena tar skada även fast inte stoet blir sjukt? Nägon som vet?

Liknande trådar

Avel Nu tänker jag inte på urvalet av avelsdjur, det har diskuterats i andra trådar. Utan på vilka förutsättningar man bör ha, för att kunna... 2
Svar
32
· Visningar
5 811
Senast: lilith
·
Hästmänniskan Hjälp tack :bow: Jag ska låna ut mitt sto för avel och kommer skriva ett eget kontrakt.. Men det är några saker jag vill få med, men...
Svar
18
· Visningar
1 223
Senast: Cesam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka