Hörde något skumt idag..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mul
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 340

mul

Trådstartare
Ni som har haft föl som blivit sjuka eller på något sätt dåliga i år, Vad har ni gett stona att äta? Hö? Hösilage? Ensilage? Jag har nu hört av två olika uppfödare på olika platser i sverige, att plastat hö inte är bra för fölston just för att det är något som fattas i det eller om det blir något i processen som gör att fölen blir sjuka och ev dör? Det skulle vara kul att veta vad ni gett era ston, om det finns några belägg för detta påstående.

Sv: Hörde något skumt idag..

Vi har i flera år använt inplastat grovfoder o inte ett föl har blivit dålig eller dött.

Det är bra! Jag hörde nämligen först av en uppfödare för några veckor sedan och nu idag på hovvårdskursen så sa den uppfödaren likadant.. Och den är mellan 15-20mil mellan dessa... Tror itne att dom pratat sinsemellan om det.. Blev bara väldigt fundersam..

Vi var för ett tag sedan hoss ett äldre par och tittade på en ardenner åt en bekant. Han påstog att man absolut INTE skall ge dräktiga märrar plastat innan nyåret. Han hade själv fått två stora fölisar så både sto och föl hade dött. När han fick höra att det berodde på att han hade gett dom plastat så slutade han. Efter det så har alla fölningarna gått bra. Den han hade hört det av sa att det inte var bra för jusst dessa stora kallblod. För skojs skull så frågade jag den uppfödaren som vi köper våra fölisar av. Även han ger hö fram till årsskiftet. Då är det ca 40 mil mellan dessa uppfödare.

Vi var för ett tag sedan hoss ett äldre par och tittade på en ardenner åt en bekant. Han påstog att man absolut INTE skall ge dräktiga märrar plastat innan nyåret. Han hade själv fått två stora fölisar så både sto och föl hade dött. När han fick höra att det berodde på att han hade gett dom plastat så slutade han. Efter det så har alla fölningarna gått bra. Den han hade hört det av sa att det inte var bra för jusst dessa stora kallblod. För skojs skull så frågade jag den uppfödaren som vi köper våra fölisar av. Även han ger hö fram till årsskiftet. Då är det ca 40 mil mellan dessa uppfödare.

Hmm. Intressant, har aldrig varit med om det.
Har erat quarter föl kommit ut nu.????

Jag känner folk som enbart ger hösilage och de har haft uppfödning i över 30 år utan mer problem än andra. Vet inte när hösilage började bli vanligt, men de sista 20 år har då iaf deras fölston levt på hösilage och de har fått över 10 föl/år. Aldrig hört talas om att man inte kan ge det.

jag har alltid använt mig av hösilage, och har fått 9 friska föl sammanlagt. har aldrig hört talas om detta, men det är intressant, ska försöka att hitta mer info om detta

Då kan jag helt kullkasta den teorin.
jag har i ca 15 år fodrat alla våra hästar(och andra stora djur) med ensilage/hösilge, utan att ha några som helst problem med fölningar.
Denna vintern fick jag dock tag på ett stort parti välbärgat hö av en bonde som slutade sin verksamhet.

Iår föddes det första dödfödda fölet hos oss...

Även vi har enbart använt plastat foder i många år och inte haft mer problem än ngn annan. Tvärtom så har vi hög procent lyckade fölningar.
Jag kan däremot hålla med om att fölen blir stora, men jag vet ju inte hur stora de skulle ha varit om mödrarna ätit hö istället. Det är nog mer en fråga om arvsanlag och att vi avlar på större och större hästar hela tiden.

De senaste 15 åren har vi fodrat med plastat i Tyskland. Självklart har fölningar gått fel ibland, men aldrig oförklariga dödsfall!

Tror man alltid vill hitta orsaker till vad som går fel, och då tar man något som finns till hans och som man kan ändra...

Vi har fodrat med inplastat foder i över 10 år och inte haft foderrelaterade problem.

*kl*

Vi ger enbart hösilage och har gjort så i mååånga år.
På 80-talet gav vi hö samt ensilage och var då lite pionjärer i vår trakt vad gällde att ge plastat till häst.

Det där med att man inte ska ge innan nyår har jag inte hört något om, men kan tänka mig att det kanske anses för kraftigt.
Det enda jag kan finna i mina böcker är att ensilage/inplastat gräs mister en del av sitt innehåll gällande vitamin A samt E och att hästar bör kompenseras för det... Kanske kan man finna dödfödslar där. För stona får ju ett ökat behov av selen (vilket kan ersättas med e-vitamin) under dräktigheten. Brist på detta kan orsaka muskeldegeneration på fölen som då även ger död.
Vi brukar sätta in e-vitamin + selen i dricksvattnet de sista tre dräktighetsmånaderna, beräknat på det sto som planeras föla först. Vi har iallafall aldrig haft några dödfödda eller allmänt svaga föl.
Utan andra skador/sjukdomar som jag inte kan härröra till detta.

Gira :banana:

Vad ger ni för typ i vattnet? Lite nyfiken bara! Jag är nämligen ensam hos mig med att komplettera med detta.

Vi brukar köpa ganska högkoncentrerad flytande. Basic som tillverkas av Lactamin (lantmännen).
Gillar inte de där som är av lite sirapskonsistens...
Vet att de flesta brukar väl kompensera med Tokosel el. dyl. men stå och pula med pulver känns inte som vår grej. ;)

Gira :banana:

Jag ger hösilage. Vi har fått 38 föl fram till nu o det har gått bra, visst har jag förlorat något föl men det har inte berott på hö som vi ger.

En liten fråga bara, de som du pratat med har de gett extra tillskott av selen? Eller vitaminer/mineraler?

Själv har jag fött upp ca 40 hästar och vi har enbart fodrat med hösilage dom sista 6 - 7 åren och inte haft några som helst foder relaterade problem.

Ger ju då både hästar som står på stall och dom i lösdriften.

Det är ju så mkt smidigare att använda rundbalar när man har många hästar .

//Tina

Jag ger hösilage. Vi har fått 38 föl fram till nu o det har gått bra, visst har jag förlorat något föl men det har inte berott på hö som vi ger.

En liten fråga bara, de som du pratat med har de gett extra tillskott av selen? Eller vitaminer/mineraler?

Det hästarna får är fri tillgång på hö, mineraler om dom vill ha det och iaf en av dom ger Tokosel. Den andra blev jag bara så konfys över att han sa likadant som den första fast det är så långt mellan dom..

Dessa uppfödare är uppfödare av kallblod. Den ena är nordsvensk uppfödare med ca 10 föl per år och den andra är ardenneruppfödare med 80 föl födda sedan start, för ca 25-30 år sedan.

Kan det vara någon skillnad med raserna? Att kallbloden är känsligare?

Precis! Kan det vara nåt som gäller stora hästar? Att fölen blir så stora? Likaså med selen, att dom kanske behöver mera eller är känsligare?

Jag blir sååå nyfiken, just varför samma påstående kommer från flera som inte haft någon kontakt med varann.. Ardenneruppfödaren hade iofs sitt NSVsto hos den andra uppfödaren, men träffade inte honom då jag stod för kontakten eftersom det är så pass långt mellan dom..

Ännu mera spännande blir det med att du säger att du hört detsamma..

Jag fattade för att det var jusst stora kallblod som typ ardennern.

Liknande trådar

Avel Nu tänker jag inte på urvalet av avelsdjur, det har diskuterats i andra trådar. Utan på vilka förutsättningar man bör ha, för att kunna... 2
Svar
32
· Visningar
5 811
Senast: lilith
·
Hästmänniskan Hjälp tack :bow: Jag ska låna ut mitt sto för avel och kommer skriva ett eget kontrakt.. Men det är några saker jag vill få med, men...
Svar
18
· Visningar
1 223
Senast: Cesam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka