Hör upp, folk kring Sthlm!

Aliide

Trådstartare
Jag är nyfiken på vad ni betalar i hyra på ert boende. Letar nytt och det är helt sjukt vilka priser det finns!

Blev erbjuden en tvåa i Tyresö för 8000:-/månaden. Men då ingår allt; el, tv, bredband, parkering osv.

Borde egentligen köpa något, men då får man räkna med en budgivning som gör att priset går upp med minst 500 000:-...

Vi bor i en fyra i Bromma och betalar ca 12500/månad. Men då är det förvisso nyproduktion.

Vi flyttade hit från en tvåa i söderort som kostade 5500/månad (men det var i ett ganska risigt hus med kass ventilation, galna grannar och där tvättstugan låg ett drygt kvarter bort...)

Nu bor jag ganska billigt i en br, men skulle jag hyra ngt liknande här eller i grannkommunen så kostar det 7500-10000 kr för första hand, tvåor. Lite olika vad som ingår då. I mitt område hyrs mindre lägenheter än min ut för mellan 7500-12000 i andra hand.. Vet inte vad som exakt ingår, men misstänker P-plats, el, vatten, värme, tv och ev bredband.

Handlar om kommuner nord-ost om stan. Tar 15-35 min att åka till city.

Bor i hyresrätt (förstahandskontrakt), en 20-talstvåa på 56 kvm på Kungsholmen precis vid Norr Mälarstrand, och betalar 7500kr/mån. Det enda som ingår är värme och vatten, alltså inget extra som bredband, gas eller el :)

Etta i förort, drygt 2900 i hyra, ca 250 för el, 300 bredband och 180 kr för parkering, så...

Ca 3700 inkl allt. ;)

Just det, ca 25 min till T-centralen med t-bana.

Här i Haninge där jag bor kostade en nyproducerad tvåa i första hand ca 10.000 kr förra året,

Själv bor jag i BR då det knappt finns några bra hyresrätter, eller hyresrätter alls för den delen :down:

Känner folk som bor i HR i innerstan som betalar typ 4-5000 kr i månaden. Dock har de haft kontrakten sen typ evigheters evigheter och husen är gamla med hyror som inte följer marknadshyresnivån. De som inte "ärvt" kontrakt har köpt dom, ofta direkt av värden alt gjort ngt skenbyte.

Ang BR är ju marknaden kaoz just nu men de som haft tur och köpt för länge sen, eller har ärvt en lägenhet av äldre släkting kan bo i princip gratis. En kompis till mig betalar 500 kr i månaden för en sekelskiftstrea mitt i innerstan. Hen har ärvt den av en äldre släkting som köpte den kontant på 50talet. Föreningen är skuldfri och därav är avgifterna nästan symboliska.

I mitt område har jag sett att folk hyr ut ettor i andra hand för runt 15 000 i månaden. Helt sjukt att de får dem uthyrda?! Har man cash köper man väl istället för att betala ockerhyra för nån annans lägga?

Senast ändrad av en moderator:
Nu bor jag i en villa, men om man bara tar hyresrätterna som ligger närmast mig (ca. 200 m bort, i utkanten av ett villaområde) som ett exempel, så ser det ut ungefär som följande:

2:a, 50 kvm, 3-våningshus utan hiss, byggt på 40-/50-talet.
- Hyra ca. 5 500 kr/mån, tror inte att bredband/TV och internet ingår, el vet jag ej.
- Parkeringsplatser finns det bara 5 st för 4 st 3-våningshus.
- Hyresgästerna förväntas hjälpa till med skötsel, så som att klippa gräsmattorna, hålla snyggt utanför, måla osv. osv.
- Närmaste busshållplats ligger ca. 25 m bort. Bussarna går var 30:e minut.
- Litet centrum med enklare matbutik, närmaste grund- resp. förskola och pendeltågsstation ligger ca. 1-1,5 km bort. Tar 12 min med bussen som går från ovanstående busshållplats, tar 10-20 min att gå beroende på exakt vilken av ovanstående "instanser" man ska till. Närmaste gymnasium ligger 40 min bort, räknat på att man använder kollektivtrafik. 15 min med bil.
- Från ortens pendeltågsstation till T-centralen tar det ca. 25 min.
- Orten (som börjar på T med 8 bokstäver) ligger i en extremt illa ansedd kommun (börjar på B och innehåller -kyrka) dock......

Tycker ändå att ovanstående exempel inte är fasligt dyrt, det finns ju värre exempel här i Sthlms området.

Jag är nyfiken på vad ni betalar i hyra på ert boende. Letar nytt och det är helt sjukt vilka priser det finns!

Blev erbjuden en tvåa i Tyresö för 8000:-/månaden. Men då ingår allt; el, tv, bredband, parkering osv.

Borde egentligen köpa något, men då får man räkna med en budgivning som gör att priset går upp med minst 500 000:-...
Får jag fråga var du jobbar? Hyrorna på de lägenheter som vanliga dödliga har någon chans på är ofta höga och ofta kan det löna sig att köpa.

Där jag bor är hyrorna låga men det är samtidigt många års kötid.

Där jag bor är hyrorna låga men det är samtidigt många års kötid.
Jag känner någon enstaka som har fått lägenhet centralt med fullt rimliga hyror i både Stockholm och Göteborg genom att köa länge, men det bygger ju på att man så att säga inte köar "aktivt" och att det inte är för att man behöver en bostad som man ställer sig i bostadskö. Tio år senare kanske det ändå passar att flytta, och då visar det sig att kötiden har gjort nytta. Men det är ju ingen lösning för TS del. (Själv har jag "ärvt" ett hyreskontrakt centralt med rimlig hyra. Bostadsrätt i likadant hus i samma kvarter skulle bli betydligt dyrare även med dagens låga räntor.)

Jag känner någon enstaka som har fått lägenhet centralt med fullt rimliga hyror i både Stockholm och Göteborg genom att köa länge, men det bygger ju på att man så att säga inte köar "aktivt" och att det inte är för att man behöver en bostad som man ställer sig i bostadskö. Tio år senare kanske det ändå passar att flytta, och då visar det sig att kötiden har gjort nytta. Men det är ju ingen lösning för TS del. (Själv har jag "ärvt" ett hyreskontrakt centralt med rimlig hyra. Bostadsrätt i likadant hus i samma kvarter skulle bli betydligt dyrare även med dagens låga räntor.)
Exakt. Därför tänker jag att en lösning för TS kan vara att köpa en br lite längre ut, ännu bättre då om hon jobbar i en förort och inte inne i stan.

Bor själv i villa men de jag änner som hyr betalar 6900 kr för en stor 1:a (huset är från 2008) i en förort 3 mil från stan resp. 5800 för en orenoverad 1:a på 35 kvm på Hornsgatan.

Senast jag hyrde betalade jag ca 5000:-/mån för en stor etta i Tyresö, exkl tv och bredband med inkl el och parkering. Det var fem år sedan.

Vad syftar du på? Jag har vänner som bor där och trivs bra, men det beror väl kanske på hur mycket man måste ha att göra med kommunen.

Skolorna är ren skit (6/8 skolor jag gått på har legat inom kommunen), kommunens administration (som vi tyvärr behövt ha att göra med några gånger i olika ärenden) är segare än ett gammalt tröskverk, de lyssnar inte på medborgarnas vilja osv. osv. Kort och gott, deras slogan "Långt ifrån lagom" stämmer faktiskt :grin:

Men ja, det kan säkert bero hur mycket man behöver ha med de att göra!

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 909
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·
Hästmänniskan (hoppas att tråden ligger rätt, annars får moderator gärna flytta den) Hej alla kloka Bukefalister! Jag skriver inte ofta här men...
Svar
14
· Visningar
2 936
Senast: ihnfsa
·
Hästmänniskan Med anledning av citaten från en annan tråd (som ni kan läsa här nedan) startar jag en tråd med följande frågor: Vad har ert...
Svar
2
· Visningar
2 536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Katt i påse