Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Vi fick in vårt hö i går och nu tänkte vi ta ut prov för analys. Det är första gången vi ska göra detta och vi vill att det ska bli så bra som möjligt.
Det bästa är att gå tvärt över fältet när gräset ligger kvar där, och plocka en tuss med jämna mellanrum.
Du skulle ha frågat hur man gör innan du körde in höet.
Nu får du ta från lite olika balar. Viktigt att ta rakt av, och inte stoppa in handen i balar och dra ut gräs. Då är det inte säkert att bladen kommer med.
Tyvärr hade jag inte möjlighet att vara där innan pressningen.
Jag tänkte att ta ett par balar och dela dem och ta lite från varje "delning".
Men det jag oroar mig för är hur få ut ett representativt prov från själva kakorna.
Ska jag försöka ta hela strån på längden eller grabba en näve på djupet?
Jag tar nävar med hela strån, både korta och långa. Ganska mycket, lägger allt i en stor plastbalja, 110 liter.
Sen snittar jag allt med en sax, och blandar runt. Sen fyller jag påsen med lagom mycket, och skickar iväg på analys.
Det är bladena som du måste få med mest av. Det är där all näring sitter. Så var försiktig då du tar ut hötussar. Riv/slit inte. Plocka försiktigt. Ta på utsidan och längst in..dvs lite här och där från ett x antal balar.
Visst, men merparten av näringen sitter där. Så bladena måste med. Alltså, du står ju knappat och pillar loss bladena menar jag, utan det jag menar är att: man måste vara försiktig och noggrann när man plockar ut tussar ur balar så att så mycket blad som möjligt kommer med....stråna hänger ju alltid med så den biten är inte så noga.
Inte riktigt korrekt om man vänder så påverkas tyvärr värdena eftersom en del av bladen slåss sönder och faller bort därav speciellt när man tar in hö som vänds varje dag men även hösilage om det vänds inte får rättvisa värden om man tar provet redan direkt efter huggningen det bästa är helt klart att ta provet precis innan pressen kommer då vet man med säkerhet att det är precis det som man får in.
Foder & Strö
Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.