Höprovtagning för dummies

MonteRose

Trådstartare
Vi fick in vårt hö i går och nu tänkte vi ta ut prov för analys. Det är första gången vi ska göra detta och vi vill att det ska bli så bra som möjligt.

Nån som kan dela med sig av det bästa sättet?

Sv: Höprovtagning för dummies

Det bästa är att gå tvärt över fältet när gräset ligger kvar där, och plocka en tuss med jämna mellanrum.

Du skulle ha frågat hur man gör innan du körde in höet. ;)

Nu får du ta från lite olika balar. Viktigt att ta rakt av, och inte stoppa in handen i balar och dra ut gräs. Då är det inte säkert att bladen kommer med.

Tyvärr hade jag inte möjlighet att vara där innan pressningen.

Jag tänkte att ta ett par balar och dela dem och ta lite från varje "delning".
Men det jag oroar mig för är hur få ut ett representativt prov från själva kakorna.

Ska jag försöka ta hela strån på längden eller grabba en näve på djupet?

Jag tar nävar med hela strån, både korta och långa. Ganska mycket, lägger allt i en stor plastbalja, 110 liter.
Sen snittar jag allt med en sax, och blandar runt. Sen fyller jag påsen med lagom mycket, och skickar iväg på analys.

Man kan skicka på analys direkt när det är slaget alltså? (Kanske en jättedum fråga men :p)

Ja, det kan man. Värdena ändrar sig inte, om nu inte ensilaget ruttnar och möglar.

Värdena per kg TS blir detsamma, men du måste ta reda på TS-halten själv sedan om du tar provet redan på fältet!

Det är bladena som du måste få med mest av. Det är där all näring sitter. Så var försiktig då du tar ut hötussar. Riv/slit inte. Plocka försiktigt. Ta på utsidan och längst in..dvs lite här och där från ett x antal balar.

Fast det är inte bara bladen som hästarna käkar.

För att analysen ska bli representativt så måste man ju ta av allt?

Visst, men merparten av näringen sitter där. Så bladena måste med. Alltså, du står ju knappat och pillar loss bladena menar jag, utan det jag menar är att: man måste vara försiktig och noggrann när man plockar ut tussar ur balar så att så mycket blad som möjligt kommer med....stråna hänger ju alltid med så den biten är inte så noga.

Ja, det kan man. Värdena ändrar sig inte, om nu inte ensilaget ruttnar och möglar.

Inte riktigt korrekt om man vänder så påverkas tyvärr värdena eftersom en del av bladen slåss sönder och faller bort därav speciellt när man tar in hö som vänds varje dag men även hösilage om det vänds inte får rättvisa värden om man tar provet redan direkt efter huggningen det bästa är helt klart att ta provet precis innan pressen kommer då vet man med säkerhet att det är precis det som man får in.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar