Höproblem.

P

physalis

Som många andra har vi har vi problem med hö´t pga av den fukt som varit. Vi har slängt jag vet inte hur mycket och väntar nu på leverans från bonden. Det hö vi har att ge av nu är inte allt för bra, jag väljer ut de fina buntarna till min häst men jag funderar över vad jag ska göra om de hinner ta slut innan bonden kommer. Finns det något jag kan fodra på henne som lite ersättningn för hö´t så hon inte behöver så mycket hö?

Dessutom äter hon dåligt nu när hon fäller, har ni några tips om vad jag kan ge henne för att reta matlusten lite? Och ev. göra fällningen lättare? B-vitamin i flytande form går inte ner, inte i pulverform heller för den delen. Mineralerna rör hon inte heller..

Fortsätter hon såhär finns det snart inget kvar av henne. Tips någon?

Sv: Höproblem.

Kan du berätta lite mer om det?

Hur mycket ska man ge? Vad kostar det? Vad är det? :)

Krafft Lusern strå kostar drygt 140 kr för 25 kg säck på Granngården. Man kan ge i princip hur mkt som helst, är ett grovfoder.
Min pålle får 1 kg lusern strå om dagen pga dåliga värden i höet. Plus 11 kg hö, 5 kg hösilage.

Tänk på att vänja in långsamt när du ger nytt foder, särskilt lucern eftersom det innehåller mycket protein som kan ställa till det i magen.

Nu har du redan fått svaret på fråga:)

Detta är ett foder som min pålle som alltid haft svårt att hålla hull får...nu ser han ut som en spärrballong:)

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 626
Senast: lady_vip
·
Kropp & Själ Ursäkta för ett förmodligen långt och virrigt inlägg. Jag skrev i höstas om att jag mådde dåligt psykiskt vilket en del av er kanske...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 073
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag ger mineralerna delvis i pulver format (övriga mineraler är pellets vilka de tycker om men de ratar så fort pulvret kommer i) och...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 263
Senast: HannaZ
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 229
Senast: Boerperd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka