Vad ska jag blanda mineralerna med?

Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Men gör du inte saker och ting lite extra svårt för dig själv. Alla hästar får inte fång bara för att dom är lättfödda och du behöver väl inte ge mer än max 2-3 dl?

Provat safe and sound från D&H? Kan man ju blanda m lite vatten också om man vill.

Jag ger nu care4life fr Pavo. 4,7% stärkelse och 4,7% socker.

Eller rent av en näve Fibergi Låg, det är ju luftigt så man får volym utan att ge många gram.

Är det modell Shetland som äter typ 2 kg hö per dag och blir tjocka på det?

Ja kanske har du helt rätt i att jag gör det svårare än vad det behöver vara men med en cushinghäst med fångproblematik i bagaget som jag tvingats ta bort så blir man nästan paranoid. Jag är så jäkla rädd att det ska bli lika illa igen att jag är supernoga med att inte ge något som kan trigga igång ett anfall och nej, de går inte på gräs än och ja, de kommer få gå på gräs men med munkorgar.

Det är två d-ponnyer.

Fibergi kanske kan vara något ändå. En näve kan ju inte ge så mycket men borde ju vara tillräckligt för att dölja smaken av pulvret.

Tack för dina råd och tips :)
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Linfrökaka och linfröpellets är samma sak. Egentligen heter det linfrökakapellets men det blir ju lite långt så det har kortats av.
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Jag hällde på lite vatten och dessutom olja och e-vitamin men det var inte gott iallafall tyckte hon. Tyvärr. Annars är ju foderjäst en bra proteinkälla. Det borde ju vara gott tycker jag för dammet smakar ju sött men det tyckte väl inte hon.
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Spillers Happy Hoof har jag gett som blandfoder, d e också luftigt.
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Happy hoof innehåller ju lucern och det tål ju inte den ena. Dessutom innehåller den vitlök och det hade jag inte gett till någon häst eftersom det kan ge hästar anemi.
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Happy hoof innehåller ju lucern och det tål ju inte den ena. Dessutom innehåller den vitlök och det hade jag inte gett till någon häst eftersom det kan ge hästar anemi.

Nu finns det kanske ingen studie på det här med mängden vitlök och anemi men det lär vara väldigt begränsad mängd vitlök i happy hoof för det luktar då inte vitlök.

Om den inte tål lucern så går Care4Life också bort och kanske även Safe and Sound.
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Låter som att du får ställa dig och riva morot eller äpple.
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Om du bara häller vatten på maten då? Äter de då? Det blir ju som en soppa/sörja.
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Låter som att du får ställa dig och riva morot eller äpple.

Morötter och äpplen innehåller för mycket socker för att jag skulle ge det varje dag i den mängden som hade behövts för att de skulle äta det. Dessutom klarar jag inte att riva själv pga mina funktionshinder och jag vill inte skapa mer arbete än vad det redan är för min sambo.
Det verkar som om du är sur/irriterad för att jag inte vill ge socker och stärkelse, varför?
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Om du bara häller vatten på maten då? Äter de då? Det blir ju som en soppa/sörja.

Det handlar alltså om några teskedar mineraler och det är själva smaken som de inte gillar så tyvärr fungerar inte enbart vatten heller men annars hade ju det varit en enkel och bra lösning. Min ena häst brukar fixa det där med vattnet själv genom att dricka och sedan hälla lite vatten i krubban så att det blir en sörja men mineralerna är kvar.
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Nu finns det kanske ingen studie på det här med mängden vitlök och anemi men det lär vara väldigt begränsad mängd vitlök i happy hoof för det luktar då inte vitlök.

Om den inte tål lucern så går Care4Life också bort och kanske även Safe and Sound.

Jag tycker att happy hoof luktar vitlök och jag vill inte ge något med vitlök.

Care4life innehåller ju lusern och Safe&Sound innehåller ju 10% stärkelse. Det tycker inte jag är lite så båda de går bort.
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Nu dyker jag bara in mitt i men jag var i en ny foderbutik igår och de sålde Saracen och Dengie. Lät som vettiga foder med lite faktagrund till innehållet (har inte kollat så noga då min bara äter enkla fodermedel), dock tror jag de vill stor del hade typ lusern som grund. Men det fanns MÅNGA olika sorter!
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Ja d e ju upp t dig att bestämma om du vill att hästarna ska få i sig tillskotten eller ej.
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Om du vill ha ett foder med lågt socker- och stärkelseinnehåll finns ju Primero. Jag tycker att det är ett trevligt foder, har fodrat med det under vintern och använder det nu på sommarn för att, precis som du, ha något att blanda mineralerna i.

Innehåller dessvärre vitlök, men jag var på en föreläsning för en av deras återförsäljare och där pratades det om att vitlöken skulle plockas bort i fodret på den svenska marknaden. Sojan skulle bytas ut mot ärtor då det börjar bli omöjligt att få tag i GMO-fri soja.

Du har ingen matberedare annars? Så kan du smidigt riva morötter? Jag är lika paranoid som du, men accepterar fruktsocker i begränsad mängd. :)
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Om du vill ha ett foder med lågt socker- och stärkelseinnehåll finns ju Primero. Jag tycker att det är ett trevligt foder, har fodrat med det under vintern och använder det nu på sommarn för att, precis som du, ha något att blanda mineralerna i.

Innehåller dessvärre vitlök, men jag var på en föreläsning för en av deras återförsäljare och där pratades det om att vitlöken skulle plockas bort i fodret på den svenska marknaden. Sojan skulle bytas ut mot ärtor då det börjar bli omöjligt att få tag i GMO-fri soja.

Du har ingen matberedare annars? Så kan du smidigt riva morötter? Jag är lika paranoid som du, men accepterar fruktsocker i begränsad mängd. :)


TOTAL innehåller ca 5% socker och 8% stärkelse.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 441
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 812
Senast: Fetaost
·
Hästvård Enligt min analys behöver jag bara ge extra mineraler Men jag behöver något att blanda ut med för att hästen ska äta dem. Vad ger ni...
Svar
12
· Visningar
2 095
Senast: Ektopia
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 068
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp