hoppträning med lat häst?

Tinuri

Trådstartare
hej!

jag har en ganska lat och småklumpig häst. när vi tränar "hoppning" (hindren ligger där runt 50 cm) så vägrar han alltid första gången, vad beror det på? om man låter honom trava över hindret en gång först hoppar han gärna över hindret efteråt.

om man vill träna med att hoppa studs , hur långa mellanrum skall man då ha till en häst som är 1.45 cm i mankhöjd?

tack för alla svar:bow:

Sv: hoppträning med lat häst?

Ta hjälp av tränare skulle jag föreslå. Gör även så att det "händer" mkt. Upp å stå i fältsits och rama in hästen ordentligt innan hindret.
Hur är den annars att rida? Rider du i ridhus/poaddok för mkt, kan den ha tröttnat? Ut och rid o hoppa hinder i skogen, det brukar funka bra;) Lycka till:)
*lägg gärna ut filmer/bilder*

:bow:tack för svaret!
jag har haft min häst sen första september, han har där gått som ridskolehäst och varigt lat och stannat heela tiden.

jag rider honom ungefär tre ggr i veckan på banan (vi har ingen manege) varav en gång av de tre gångerna för en duktig ridlärare (vi tränar dressyr). De fyra gångerna som kvarstår rider jag i terrängen. han har blivit mycket mera framåt än vad han var när han kom, stannar aldrig och han går i form i skritt. han är mycket mera framåt mot vad han var när jag fick honom. hans vikt är väl lite emot honom också, men den kämpar jag med att få ner :)

har inga filmer eller bilder på honom när vi hoppar förutom den här som är från en löshoppning , (javet väldig dålig kvalité på bilden och hindret är jääätte lågt)

nu så fort det har kommit lite mera snö och det inte är halt mera skall vi sätta upp tre små hinder i en skog här nära oss, :bump:

YOOU.jpg

tack för hjälpen!!

förlåt för den stora bilden!!

hur stora mellanrum skall man ha på studshinder åt en häst på 1.45? i trav och galopp?

öde tråd :angel:

jag sätter in lite mera frågor:

vet ni några bra övningar att träna inför att hoppa?
hur höga hinder har ni i terräng? går era att riva?
hur högt tror ni att min finnhäst skulle klara av? om 50 kilo kommer bort??:bump:

Ja, ta hjälp av en tränare tkr jag. Avståndet brukar vara runt 3, oftast inte längre :) (D-ponny)

ok tack!! vi håller just nu på att träna lite mer mot dressyr, och det går jätteframåt!! så snart skall vi börja hoppa :smirk:

Jag tycker du inte ska låta hästen stanna på ett hinder som är 50 cm, det är ju bara ett litet kliv över. Tvinga hästen över och rid MYCKET med benen. Min c-ponny (139 cm) kan ibland tveka innan hindret (stannar till med jag driver på med benen och han hoppar stillastående) men han klarar av att hoppa 100 cm stillastående. Om du vill få hästen piggare kan du prova vinnare. inte säker att det går att köpa där du bor, väldigt sällsynt ^^

Lycka till :D

Vilka bra svar alla har nu blir det mkt lättare ^^

Jag tycker du inte ska låta hästen stanna på ett hinder som är 50 cm, det är ju bara ett litet kliv över. Tvinga hästen över och rid MYCKET med benen. Om du vill få hästen piggare kan du prova vinnare. inte säker att det går att köpa där du bor, väldigt sällsynt ^^

Lycka till :D

1.visst går han över, från just stillastående, men jag undrar j´hur man skulle få honom och hoppa med lite mer fart,.

2. vad är vinnare??

ta hjälp från en tränare :)
om hästen bara stannar och stannar utan att du förstår varför, kan det ju vara så att den är fast ngn stans, ta ut en kiruptaktor elr något :) det hjälper :D

han stannar altid första och kanske andra gången.. men sen hoppar han ganska bra, :smirk:

lite invecklat men jaa, jag skulle vilja ha honom att sluta stanna första och andra gången

Nu antar jag att hästen är hel och ok, så ger bar lite tips ridmässigt. :D Min var väldigt mkt sån ett tag, stannade till framför hindrena för att sedan hoppa lååångsamt, han har blivit bättre men långtifrån perfekt. Det som har fungerat för hans del är att bygga upp honom så han orkar att ta i ordentligt så jag skulle jobbat mkt med dressyren så han verkligen går fram för skänkeln och att ahn orkar jobba ordentligt.. Gillar han att hoppa? Har han hoppat mkt?
Annars kanske löshoppning kan vara ett alternativ tills han "kommer på" att det faktiskt är riktigt kul.;)
Sen är bommar alltid bra, gärna flera serier för att "väcka" honom genom att det hela tiden händer saker, vänd, öka, minska m.m. Stå gärna i lätt sits i början så han får ryggen fri att hoppa..:)
Så pjaa, mkt bommar och lydnad men samtidigt träna upp styrka och kondition+bantning kommer nog att göra susen.. ;)
Som sagt min pålle var inte heller den smäckraste när jag fick honom, :D men några kilo lättare, mer kondis och muskler så vips har jag fått en ny häst.:love:
Men hon som hjälper dej med dressyren kan inte hjälpa dej med hoppningen också?
Hoppas det går bra!! :)

2. vad är vinnare??

Vinnare är en slags mat som piggar upp hästarna väldigt mycket.

Det som har fungerat för hans del är att bygga upp honom så han orkar att ta i ordentligt så jag skulle jobbat mkt med dressyren så han verkligen går fram för skänkeln och att ahn orkar jobba ordentligt..
jo, vi tränar ganska mycket nu, men ingen tränare för tillfället då ridbanan inte tillåter.. han går i form hela tiden i skritt, och går undan skänkeln (om jag rider på banan och riktigt tränar använder jag sporrar, min tränare tipsade om detför hon tycker att mina skänklar hålls bra på plats så jag klarar av att ha ett par sporrar (de är ju korta och runda) men det är ju högst två gånger i veckan jag rider riktigt så (rider ordentligt på banan barbacka oxå, och då vill jag ju inte ha sporrarna på) jamen iallafall, nu har han börjat gå i form i trav oxå!!!! och han går nog undan skänkeln i alla gångarter. men ännu är hans kondition inte den bästa......

Gillar han att hoppa?
löshoppade honom i förrgår, han hoppade upp till 90 cm ! det från galopp och trav, men mest galopp :smirk: han ¨så nog ut att gilla det, jag behövde inte springa efter honom så mycket,

Har han hoppat mkt?
han har varigt ridskolehäst, och jag har bara hört av en som red honom där förr, att han har varigt med på någon klubbtävling, hindren var väl 60-70 cm? och han kom sist alla gånger men det berodde tydligen på att han är så svår att rida..(många fick inte ens honom i trav på volt) så han var en svår eller hmm mycket lat häst... men nu är det fart i honom!!!

Annars kanske löshoppning kan vara ett alternativ tills han "kommer på" att det faktiskt är riktigt kul.;)
jo jag skall försöka göra det en gång i veckan :D de är ju så grymt kul! :love: skall ta med kameran och fota någon dag då jag hoppar honom då det är ljust!

Så pjaa, mkt bommar och lydnad men samtidigt träna upp styrka och kondition+bantning kommer nog att göra susen..
joo-o styrkan behövs ännu, tränaren sade att 50 kg skall bort! nu är kanske 10 kg borta.. så 40 kvar! :rofl: vi bantar på vi bantar på..

Men hon som hjälper dej med dressyren kan inte hjälpa dej med hoppningen också?
jag har tänkt att köra honom i transport till tränarens stall några gånger under vintern, hon har en stoor fiin manege :love: och hoppa där, men fler gånger än så blir det inte på ett tag iallafall..

Hoppas det går bra!! TACK :bump: :)

tillägger en sak: kanske det här har lite med banan och bommarna att göra också? banan har ganska korta kortsidor (kan mäta dem imorngon) och bommarna är inte så långa heller? kanske har något med det att göra??

:banana: alla som följt med tråden: han har börjat hoppa med ordetlig fart!!! jag kom på enda lösningen :idea: sporrar :) men jag behöver inte använda dem, kanske en eller två gånger, sen hoppar han jättebra! :love:

två bilder av skitdålig kvalité:
http://s241.photobucket.com/albums/ff135/jojjjojooooo/?action=view&current=P1040082.jpg

http://s241.photobucket.com/albums/ff135/jojjjojooooo/?action=view&current=P1040103.jpg

(jag vet, ingen eftergift på andra bilden, och flätan i svansen hade jag för att banan var ganska lerig och jag ville inte ha en helt geggig svans ;)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 118
Senast: zarmino
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 685
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka