Jag har en valack på 3 år. Insutten som 2,5 åring och fick sen vila nov-feb. Därefter har jag ridit in och satt grunderna. Skritt trav och galopp med takt och balans, löshoppat ca 7-8 ggr och även åkt i väg 3 ggr och hoppat lite kryss uppsuttet. Jag vill även börja hoppträna för en riktigt bra tränare som finns i min närhet. Men jag undrar lite när man kan börja vara med på regelbundna hoppträningar? Kan jag börja efter vinter vilan då han blir 4 år? Jag har haft häst i många år och tävlat hoppning och dressyr i snart 10 år. Men detta är min första unghäst och den första jag ridit in själv. Vad ska han "kunna" så att säga för att vara väl förberedd inför hoppträningar för B tränare?
Jag vill att han får lära sig hoppa på ett bra sätt så han får bästa förutsättningar då min förhoppning är att kunna rida lite större klasser i framtiden. Han har varit väldigt okomplicerad hittills och har väl inte stött på nåt problem alls egentligen. Kan tycka att han är väl framme för sin ålder.
Jag vill att han får lära sig hoppa på ett bra sätt så han får bästa förutsättningar då min förhoppning är att kunna rida lite större klasser i framtiden. Han har varit väldigt okomplicerad hittills och har väl inte stött på nåt problem alls egentligen. Kan tycka att han är väl framme för sin ålder.