Hopptips för stark/ouppmärksam häst?

O

oasen

Hästen jag rider älskar ju såklart att hoppa, medans jag inte tycker det är alltför roligt. Men nån gång tycker jag att man kan unna honom det.

Problemet varför jag inte hoppar honom är för att vi har problem framför/efter hindren, där han verkligen drar gärnet och kör nåt kråksprång över hindret, det spelar ingen roll om det är högt eller lågt.
Vad kan det finnas för bra övning där man får honom att tänka efter innan han rusar iväg? Jag får verkligen ingen kontakt med honom.

Efter hindret så drar han ner huvudet och springer :p Hur ska jag få tillbaka honom fortast möjligt? Styra in i väggen? Göra halt?
I dressyren går allt bra, och även med cavalettis, det är just med hinder det inte går bra :crazy:

Tips?
Emma

Sätt upp några låga hinder och gör en bana av det, med stort avstånd mellan hindrena. Mellan hindrena i banan ska du få plats med flera halter, ställ upp koner och gå slalom, gör flera avbrytningar/igångsättningar, några travbommar kanske.

Allt handlar om lydnad och kontroll, mycket markarbete behövs och gärna med lite hinder med i bilden. Min häst har ibland en förmåga att bli oxstark före hindren och då är det dag för en träning liknande ovanstående.

Hoppa oftare för att avdramatisera det hela lite. Ju längre mellan gångerna desto roligare tycker han att det är.

Testa att ha en bom både före och efter hindret.

Lycka till. :)

Tipsen du fått är jättebra och hoppa oftare, då får du rutin på det och förhoppningsvis kommer du också börja tycka det är roligt när hoppningen blivit avdramatiserad och du fått mer kontroll på honom.
En övning som fungerar bra på min häst som också lätt blir het är att galoppera mycket. Kan tyckas knäppt men hoppa ett hinder och få honom sedan tillbaks i en fin kort och samlad galopp, ta sedan ett skutt till och tillbaks till lugn galopp osv.. På det sättet tycker jag att han faktiskt blivit bättre och nu vet han om man tar det lite lugnt så får man snart hoppa igen :D

En övning som fungerar bra på min häst som också lätt blir het är att galoppera mycket. Kan tyckas knäppt men hoppa ett hinder och få honom sedan tillbaks i en fin kort och samlad galopp, ta sedan ett skutt till och tillbaks till lugn galopp osv.. På det sättet tycker jag att han faktiskt blivit bättre och nu vet han om man tar det lite lugnt så får man snart hoppa igen

Funkar skitbra! Har börjar försöka hoppa lite smått varje gång jag är på ridbanan. Min häst som är helflipprig av sig kunde verkligen inte hoppa studs förut hon bara slängde sig igenom det, men efter en träning när vi hade haft studs med hoppade jag den några dagar efter varandra och nu har hon börjat hoppa igenom studsen ordentligt :)

Det är en fördel om man står i et hoppstall då eller nånstans där man får ha hindrena kvar på ridbanan dock, blir ett himla släpandes annars ;)

Liknande trådar

Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 553
Senast: MimmiNO
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 909
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama