Hopptävling? Nej tack!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hopptävling? Nej tack!

Tittade på en hopptävling idag (1m tror jag). Satt och mådde konstant illa större delen av tiden. Jag, en dressyrryttare har ingen erfarenhet av lokala hopptävlingar. Dock tycker jag att om man ska tävla borde man kunna rida.

Alla, ALLA, ekipade (nån sa 300 startande), red i övertempo, med alldeles för korta tyglar (de kunde lika gärna hålla i bettringarna), och flitigt använda spön. En tjej fick t.o.m en varning för sitt spöanvändande!

Ett ekipage berömde sin häst. Fast ryttaren inte reste sig upp över hindret.

Jättefina hästar, jättedåliga ryttare. Vi pratar om hästars hållbarhet, dålig avel, ect. Men ingen pratar om dålig ridning.

Det komiska var att de flesta ryttarna såg ut som ett sorts Buke-ideal. Samma hjälmar, samma kavajer, likadan utrustning till pållarna. Och alla med ett ego större än livet självt.

Är detta hoppning? Det jag såg idag var inget ovanligt. Ingen reagerade på den ovilliga hästen som blev runtspöad på banan. För ryttaren var ju superduktig! Ingen reagerade på den häst som knappt fick luft för nosgrimman satt så hårt.

Det man kan anmärka på är väl snarare om ryttaren håller hårt i tyglarna? Att ha korta tyglar i hoppning är mycket bättre än att sitta med halvlånga och sedan kasta fram dom till halsen när hästen hoppar över så de glappar. Jag trodde inte det var längden på tyglarna som avgjorde en hård hand (om det är det du menar?), utan helt enkelt hur hårt man håller i tyglarna. Det sägs ju att om människan var skapt till att rida skulle hon ha så långa armar att de nådde fram till bettringarna...
Att rida med spö och sporrar är inget jag kan försvara dock. Tycker också att det är otäckt hur en del använder de hjälpmedlen...
Pratade du med några som red eller var det bara en allmän "uppfattning" att de hade "ett ego större än livet självt?" Lite nyfiken bara...

Måste ha varit ett bra tag sen då :angel: för framdelsvändning har inte förekommit i ngt dressyrprogram på länge...;)

Ah men det kanske var bakdelsvändning då :confused: kommer inte i håg så bra och vill inte göra det heller, sen var det någon månad sedan också...

Jag är rätt säker på att du är ute och snurrar. Jag har sett en hel del tävlingar på olika nivåer, både för ponny och häst, och aldrig upplevt det du skriver om. Dåligt uppförande finns men de är i en klar majoritet.
Jag tror mest att du är ovan vid hopptävlingar och tycker/tror att ryttaren är grym så fort h*n rör sig mer än vid dressyrtävlingar.

kanske det, men jag är däremot van vid både hopp, dressyr och fälttävlaingar, och standarden på våran tävling var långt under medel på framförallt ryttarna. alla kan ha dåliga dagar, men nu talar jag inte riktigt om det. man såg att det var så det brukade se ut, om jag säger så. och nu talar jag om över 250 startande... jag brukar inte vara den som säger ifrån eller anmärker på andra i onödan, men nu tycker jag faktiskt att det var lite tragiskt. jag överdriver inte denna gång. punkt.

Och apropå olika grenar, var på en dressyrallsvenska förra fredagen. De flesta satt och harvad erunt 3 timmar innan start med allt möjligt och kunde inte rida d heller.

var det på ö-haninge? (nyfiken, då jag befann mig på den tävlingen)
hann iofs inte se så himla många, men mkt rätt dålig ridning var det bland dem jag såg.

Är det på dressyrforumet det var en likadan tråd om just hur elaka och dåligt alla dressyrekipage red på en mindre tävling? Eller var det på gnägg? Kommer inte riktigt ihåg.

tyvärr så finns det dåliga föredömen överallt, vilken sport man än hamnar i. Men att det skulle vara så illa som det du såg har jag lite svårt att tro på.

Har varit ute på många tävlingar både med ponny och stor häst både medverkat och tävlat samt bara varit åskådare och visst har man sett dålig ridning och dåligt uppförande men överlag så är det väldigt få jag sett.
Har även varit bra domare som haft koll och duktiga funktionärer.

kanske det, men jag är däremot van vid både hopp, dressyr och fälttävlaingar, och standarden på våran tävling var långt under medel på framförallt ryttarna. alla kan ha dåliga dagar, men nu talar jag inte riktigt om det. man såg att det var så det brukade se ut, om jag säger så. och nu talar jag om över 250 startande... jag brukar inte vara den som säger ifrån eller anmärker på andra i onödan, men nu tycker jag faktiskt att det var lite tragiskt. jag överdriver inte denna gång. punkt.

Ja, men någon enstaka tävling kan man inte använda som måttstock. Och det behöver inte alltid se ut så som det gjorde på den tävlingen.

Tråkigt att du fick en sådan snedvriden uppfattning. Det är tyvärr inte alltid så hög nivå på lokaltävlingar (inom alla discipliner) vilket är synd. Det känns som att det är något som fattas i grundutbildningen. Men riktigt så illa som du beskriver har jag då aldrig upplevt. Och jag är ändå utbildad hopptränare och ser dessa lokalryttarna på hemmaplan. Ingen av mina elever beter sig så som du skriver :confused:

Att du skriver att det pratas så mycket om hästmaterial men inte om ridning är väldigt fel. Särskilt rid och hästkunskaperna hos våra ungdomsryttare är mer på tapeten än någonsin.

Sen undrar jag vad ryttarnas utrustning har med deras ridskicklighet att göra? :confused:
Och om du tycker att alla ser likadana ut inom hoppningen betvivlar jag starkt att du verkligen tävlar dressyr. Och jo jag vet, jag har själv ridit JSM i dressyr och är det någonstans man inte "får" sticka ut så är det bland dressyrryttare.

Nästa gång du ser någon som DU tycker behandlar sin häst illa så bege dig till överdomaren och tala om det, istället för att skriva på Buke att ingen reagerade *snyft*. Agera själv om det var så hemskt att du knappt kunde titta.

Senast ändrad:

Nu utgår jag från att det är Vallentuna du var och såg på. Ber om ursäkt om det var en annan tävling.

För det första, varför säger du ALLA ekipage (ca 300 st) när du, som du själv skrivit, endast såg 1m??
Det var två 1m klasser och med ca 60-70 starter vardera.
Det är alltså fel att dra alla ca 300 starter över en kam.

Det fanns ryttare som red i övertempo, ja, men minst lika många red i undertempo och resten red i lagom grundgalopp. Så nej, ALLA red inte för fort.

Att kommentera hur långa tyglar folk red med känns bara löjligt. Vissa höll händer i magen andra vid manen men vem bryr sig så länge de är mjuka på händer? (har med det inte sagt att alla red med mjuk hand).

ALLA spöade inte sin häst. Jag som inte ens red med spö på ena hästen, hur skulle jag kunna slå honom? Dessutom känner jag/såg bra många ekipage som bara hade spöet i handen.

Det var garanterat fler som berömde sina hästar, vem har sagt att man måste skrika ut att hästen är duktig så att varenda kotte på läktaren hör? Jag pratar så högt att HÄSTEN hör, för inte sjutton är det någon annan jag vill berömma.

Varför bry sig vad de har på sig? Avundsjuk...?

Skaffa dig lite mer kött på benen och säg inte att ALLA startande under dagen, när du själv bara sett en (?) klass, red som krattor och inte borde få tävla.

Om du inte har någon erfarenhet från lokala hopptävlingar, varför säger du då att detta inte var något ovanligt?

Du överdriver. Punkt.

Ser du någon häst som behandlas illa, säg åt ryttaren, lyssnar denne inte - gå till överdomaren. Sluta vara sådan duktig publikryttare.

Kan bara hålla med.

Och om det nu gäller Vallentuna så..
JAG red utan sporrar och spö. Jag berömde min häst HÖGT och klappade efter ritten. red ut med ett leende trots en rivning i varje klass.
Och jag såg många fler som jag tycker red bra, på ett schysst sätt, och som berömde sina hästar.
Några ekipage ser man alltid som man helst önskar inte skulle befinna sig på tävlingen, men långt ifrån alla..

Tittade på en hopptävling idag (1m tror jag). Satt och mådde konstant illa större delen av tiden. Jag, en dressyrryttare har ingen erfarenhet av lokala hopptävlingar. Dock tycker jag att om man ska tävla borde man kunna rida.

Alla, ALLA, ekipade (nån sa 300 startande), red i övertempo, med alldeles för korta tyglar (de kunde lika gärna hålla i bettringarna), och flitigt använda spön. En tjej fick t.o.m en varning för sitt spöanvändande!

Ett ekipage berömde sin häst. Fast ryttaren inte reste sig upp över hindret.

Jättefina hästar, jättedåliga ryttare. Vi pratar om hästars hållbarhet, dålig avel, ect. Men ingen pratar om dålig ridning.

Det komiska var att de flesta ryttarna såg ut som ett sorts Buke-ideal. Samma hjälmar, samma kavajer, likadan utrustning till pållarna. Och alla med ett ego större än livet självt.

Är detta hoppning? Det jag såg idag var inget ovanligt. Ingen reagerade på den ovilliga hästen som blev runtspöad på banan. För ryttaren var ju superduktig! Ingen reagerade på den häst som knappt fick luft för nosgrimman satt så hårt.
Låter som att du skulle få ett mentalt psykbryt om du tog dig in till ryttarstadion och ryttarspelen med Drottningens Pris och Kungens Kanna eller vad den manliga klassen heter. Där skulle du få se ridning i 1.30m klassen som kan få vilken normalbegåvad hästmänniska att få hjärtstopp:eek:
Hade förresten en diskussion med en annan hästkompis igår om det faktum att hästvett och hästkunnandet i stort till stor del verkar gått totalförlorat de senaste 10-15 åren:crazy:

jag håller med alla, och OK, det var en tävling + en annan några veckor tidigare som jag analyserar över (det var mycket mer dålig ridnng då, och jag håller med om att det inte alltid är så.)men jag blev uppriktigt förskräckt! och som jag sa - jag är van vid alla sorters tävlingar och är inte en dressyr-ryttare som reagerar så fort någon rör sig för mycket i sadeln, som någon sa ;P det är väl bara att glädjas åt de som rider noggrant, en ros ska ni ha, men de andra kan jag tyvärr inte säga nått om förutom *suck* och det är faktiskt mycket tränarnas uppgift. väljer sedan eleven att inte lyssna, så är det upp till honom/henne. synd att det ska behöva vara så bara.

Hur kan du bara skriva så:confused: Hoppning är inte alls som dressyr alla kanske inte är duktiga men många är det. Och feresten så klappar många hästen när dom kommer ut det är bara för att det ska gå så snabbt som möljligt så att man inte stör den som är på banan :D

Nu utgår jag från att det är Vallentuna du var och såg på. Ber om ursäkt om det var en annan tävling.

För det första, varför säger du ALLA ekipage (ca 300 st) när du, som du själv skrivit, endast såg 1m??
Det var två 1m klasser och med ca 60-70 starter vardera.
Det är alltså fel att dra alla ca 300 starter över en kam.

Det fanns ryttare som red i övertempo, ja, men minst lika många red i undertempo och resten red i lagom grundgalopp. Så nej, ALLA red inte för fort.

Att kommentera hur långa tyglar folk red med känns bara löjligt. Vissa höll händer i magen andra vid manen men vem bryr sig så länge de är mjuka på händer? (har med det inte sagt att alla red med mjuk hand).

ALLA spöade inte sin häst. Jag som inte ens red med spö på ena hästen, hur skulle jag kunna slå honom? Dessutom känner jag/såg bra många ekipage som bara hade spöet i handen.

Det var garanterat fler som berömde sina hästar, vem har sagt att man måste skrika ut att hästen är duktig så att varenda kotte på läktaren hör? Jag pratar så högt att HÄSTEN hör, för inte sjutton är det någon annan jag vill berömma.

Varför bry sig vad de har på sig? Avundsjuk...?

Skaffa dig lite mer kött på benen och säg inte att ALLA startande under dagen, när du själv bara sett en (?) klass, red som krattor och inte borde få tävla.

Om du inte har någon erfarenhet från lokala hopptävlingar, varför säger du då att detta inte var något ovanligt?

Du överdriver. Punkt.

Ser du någon häst som behandlas illa, säg åt ryttaren, lyssnar denne inte - gå till överdomaren. Sluta vara sådan duktig publikryttare.

Jag håller helt med dig :D :bow:

Hur kan du bara skriva så:confused: Hoppning är inte alls som dressyr alla kanske inte är duktiga men många är det. Och feresten så klappar många hästen när dom kommer ut det är bara för att det ska gå så snabbt som möljligt så att man inte stör den som är på banan :D

Knapplåna gärna.

Jag håller faktiskt också med dig till viss del. Nog kan jag tolerera att de på lokal nivå är lite mer orutinerade, men självklart ska man inte skrika, hacka sporre och spöa hästen. Det finns det ingen ursäkt alls för. Tyvärr tycker jag att man ser väldigt mycket av det runt om på olika tävlingar.. Jag tror att ryttarna som gör detta förmodligen har en väldigt stor press sig själva och andra - att det ska se bra ut, och framförallt att själva tävlandet ska gå bra resultatmässigt. Jag kan förstå dessa också, men något de måste komma underfund med är att det inte leder någonstans att bli arg, slå och skrika. Hästar är djur, och vi måste behandla dem med respekt och kärlek. Det man ska sträva efter som ryttare är att hitta harmoni och samspel mellan häst och ryttare - det får man med mjuka, lätta hjälper. Något att komma ihåg, faktiskt. :p

Jag håller faktiskt också med dig till viss del. Nog kan jag tolerera att de på lokal nivå är lite mer orutinerade, men självklart ska man inte skrika, hacka sporre och spöa hästen. Det finns det ingen ursäkt alls för. Tyvärr tycker jag att man ser väldigt mycket av det runt om på olika tävlingar.. Jag tror att ryttarna som gör detta förmodligen har en väldigt stor press sig själva och andra - att det ska se bra ut, och framförallt att själva tävlandet ska gå bra resultatmässigt. Jag kan förstå dessa också, men något de måste komma underfund med är att det inte leder någonstans att bli arg, slå och skrika. Hästar är djur, och vi måste behandla dem med respekt och kärlek. Det man ska sträva efter som ryttare är att hitta harmoni och samspel mellan häst och ryttare - det får man med mjuka, lätta hjälper. Något att komma ihåg, faktiskt. :p

johanna min vän - oh vi har så lika åsikter! ;) men så brukar vi ju porata om det titt som tätt! :p hehe,

OH, när jag läste i denna tråd kom jag att tänka på vad en bekant sa till mig ang vår häst och hoppning;
-Ta det lugnt du... först kommer dressyren SEDAN kan ni träna hopp!

Det jag menar eller i alla fall har i åtanke är att först måste man väl kunna ha lydnaden/dressyren/väl-ridningen om man tror att man ska kunna rida bra även inom hoppningen?!?

Jag tycker att många ryttare är oerhört duktiga men tyvärr var jag på en tävling och såg något liknande förra året. Många ryttare höll alldeles för högt tempo och satt och micklade och drog liksom i onödan. Sedan kom en gammal fälttävlansryttare/SM (en gammal räv sas) och red banan i lagom tempo och hade total koll/kontroll/kontakt på/med sin häst.

Jag vill också säga det att den gamle räven säkert har 40års extra erfarenhet jämfört med de där yngre ryttarna runt 25. Kanske blir även de så där duktiga med tiden. "Räven" verkade fö inte på något vis ha någon form av prestation i sikte om man bortser från att han gärna ville klå en gammal bekant av samma kaliber.:D

Jag kan hålla med dig lite , det finns många som inte rider sina hästar på ett snällt vis, MEN det finns många som faktiskt är duktiga & kan rida bra & gör det.

På så låga höjder som det är på lokal så klarar många hästar av att hoppa i vilket tempo som helst & komma hursom på hindret utan att riva . Hade man höjt 20-30 cm hade dom som rider som idioter inte klarat det. men det är faktiskt långt ifrån alla som rider så .

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Var och tittade på en träning på ridklubben precis intill här om veckan, privathästar hoppning. Av höjderna att döma rätt rutinerade...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: Fossing
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 284
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar