M
My_08
Sv: Hopptävling? Nej tack!
Det man kan anmärka på är väl snarare om ryttaren håller hårt i tyglarna? Att ha korta tyglar i hoppning är mycket bättre än att sitta med halvlånga och sedan kasta fram dom till halsen när hästen hoppar över så de glappar. Jag trodde inte det var längden på tyglarna som avgjorde en hård hand (om det är det du menar?), utan helt enkelt hur hårt man håller i tyglarna. Det sägs ju att om människan var skapt till att rida skulle hon ha så långa armar att de nådde fram till bettringarna...
Att rida med spö och sporrar är inget jag kan försvara dock. Tycker också att det är otäckt hur en del använder de hjälpmedlen...
Pratade du med några som red eller var det bara en allmän "uppfattning" att de hade "ett ego större än livet självt?" Lite nyfiken bara...
Tittade på en hopptävling idag (1m tror jag). Satt och mådde konstant illa större delen av tiden. Jag, en dressyrryttare har ingen erfarenhet av lokala hopptävlingar. Dock tycker jag att om man ska tävla borde man kunna rida.
Alla, ALLA, ekipade (nån sa 300 startande), red i övertempo, med alldeles för korta tyglar (de kunde lika gärna hålla i bettringarna), och flitigt använda spön. En tjej fick t.o.m en varning för sitt spöanvändande!
Ett ekipage berömde sin häst. Fast ryttaren inte reste sig upp över hindret.
Jättefina hästar, jättedåliga ryttare. Vi pratar om hästars hållbarhet, dålig avel, ect. Men ingen pratar om dålig ridning.
Det komiska var att de flesta ryttarna såg ut som ett sorts Buke-ideal. Samma hjälmar, samma kavajer, likadan utrustning till pållarna. Och alla med ett ego större än livet självt.
Är detta hoppning? Det jag såg idag var inget ovanligt. Ingen reagerade på den ovilliga hästen som blev runtspöad på banan. För ryttaren var ju superduktig! Ingen reagerade på den häst som knappt fick luft för nosgrimman satt så hårt.
Det man kan anmärka på är väl snarare om ryttaren håller hårt i tyglarna? Att ha korta tyglar i hoppning är mycket bättre än att sitta med halvlånga och sedan kasta fram dom till halsen när hästen hoppar över så de glappar. Jag trodde inte det var längden på tyglarna som avgjorde en hård hand (om det är det du menar?), utan helt enkelt hur hårt man håller i tyglarna. Det sägs ju att om människan var skapt till att rida skulle hon ha så långa armar att de nådde fram till bettringarna...
Att rida med spö och sporrar är inget jag kan försvara dock. Tycker också att det är otäckt hur en del använder de hjälpmedlen...
Pratade du med några som red eller var det bara en allmän "uppfattning" att de hade "ett ego större än livet självt?" Lite nyfiken bara...