Hopptävling- aldrig hoppat!!

caradan

Trådstartare
Jag har aldrig hoppat min häst men funderar ändå på att åka på klubbhoppning i nästa vecka. (OM jag hoppar så blir det kanske 40cm...)
Bra för honom att känna av miljön och titta på alla hästar, lära känna ridhuset mm...

Tycker ni att det är hysteriskt eller tänker jag rätt???

Du bör hoppa honom först, i en hemma miljö där ni är trygga.

Håller med föregående talare...
Det kan bli så fel annars, och både du och hästen blir "skrämd".
Även fast man tränat hemma och förberett sig för uppgiften så är tävling, tävling...
Speciellt på den första så kanske man inte alls uppför sig som hemma...
Träna hemma tills det känns såpass bra att du vill göra det på tävling.

Lycka till

jag tycker det är hysteriskt :p

Hoppa lite först. börja med bommar och så småningom gå över till kryss o så.. löshoppning?

Ingen bra ide att hoppa en bana det första ni gör. (tycker jag.)

Jo jag kommer att åka dit och testa lite först (hemma klubben har tävlingen)
Så får jag se sedan.

Vill så gärna komma igång och träna/tävla nu.

Iväg och tävla!! Ta det som en lek! Låt hästen ta det i sin takt!

Men varför inte prova att hoppa några gånger innan. Kan du inte bygga något hemma som är 40 cm? Bara så du vet hur hästen hoppar och att han förstår vad han ska göra. Löshoppa först över cavalletti och därefter höj successivt till 40 cm. Sitt upp och gör likadant!

Du kan nog inte räkna med att det går bra eftersom du inte tränat men som sagt: ta det som en lek och då tycker nog hästen också att det är en kul grej. Bra träning med lastning, ridhus, andra hästar mm mm.

Visst vill man ut och tävla och "känna på" sin nya häst, det är väl bara naturligt.
Kan bara svara för mig själv och jag hade definitivt velat lära känna hästen hemma först och lägga upp ett tränings/tävlings-program tillsammans med min tränare.

Nu är det ju inga höjder du talar om. En häst kliver ju lika gärna över det där som hoppar. Men tänk på att det har hänt mycket nytt i din hästs liv den senaste månaden.
Han har troligen blivit provriden av flera ryttare som funderat på att köpa honom, han har flyttats till ny miljö med nya hästkompisar och en ny ägare. Du har ju inte heller hunnit rida så mycket på honom.

Så även om det är lockande; vänta lite för både dig och hästens skull.

Tävlingen är hemma...så det är inget konstigt med att vara där.

Han är innan tävlad upp tom 110cm (med annan ryttare)

Men jag tror att jag lägger ner det, åker nog dit för att han ska få miljö vana men inte hoppar.

(han är bara provriden av mig, jag var först och jag köpte honom direkt)

Han ska vara tävlad upp tom 110cm utan problem så hoppat har han gjort.

Jga var i väg i går till ridhuset och testade att gå över cavaletti och det var ingenting.

Nu blir det nog inte att vi hoppar vi får se men vi åker nog dit i allafall.

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
901
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 552
Senast: Enya
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka