Hopptävla med en liten häst

Hickie

Trådstartare
Hej! Är det en nackdel om man tävlar i hoppning med en midre häst( Ca 158) eller gör det inte så mycket skillnad?
Tänker hoppa iaf upp till La
 
Sv: Hopptävla med en liten häst

Upp till 120 är inga problem!
Dock får det ju ha en bra galopp för att räcka igenom en 3 kombination, men det gäller ju även för dom som är lite större.

Har den bara kapasiteten och viljan så kommer du långt med den storleken!;)
 
Sv: Hopptävla med en liten häst

Min arab 152 i manken hoppade 140 hinder på klubbtävlingarna utan problem i sin ungdom men han var storgalopperad så har hästen bara rätt stegomfång så klarar den det.
 
Sv: Hopptävla med en liten häst

Helena Lundbäcks Mynta är/var 158 centimeter och kom fyra på VM i hoppning. Lika liten var franske Jappeloup de Luze som vann OS-guld och massa andra fina medaljer.
 
Sv: Hopptävla med en liten häst

Så länge den har bra galopp så är det faktiskt ofta en fördel att vara lite mindre i lätt-klasserna. Hästen är ofta mer vändbar och snabbare. Lite ponnystuk sådär. ;)
 

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 926
Senast: Mirtai
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 751
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 664
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp