Hoppstövlar

FT_ryttare

Trådstartare
Jag är på jakt efter nya hoppstövlar men de är en djungel av stövlar o ingen affär i närheten som man kan prova hos.

Så tänkte höra vad ni har för stövlar och om ni har bilder på dom.
Vad som är bra resp dåligt.

Vill ha ett par stövlar som framförallt är smala i benen, spec nedre delen av smalbenet för där är nästan alla stövlar för stora för mig.
Dragkedja är ett måste efter alla dessa år utan.

Så... in med era stövlar.

Sv: Hoppstövlar

jacson.jpg

Jag hade först ett par Jacson stövlar.
Bra pris, (knappt 2000:-) ganska snygga, och var helt ok i komfort.
Dröjde inte länge förrän flärpar och knäppe gick i sönder, så jag fick laga hos en skomakare.
Mindre än ett år efter jag köpt dem, så gick blixtlåset i sönder.
Har inte brytt mig om och laga det, utan köpte ett par andra nya stövlar. F.ö var jacson ganska så smala i storleken.

stvel.jpg

Grand Prix blev det, de kostade 3500:- . Helt OK pris tycker jag. De är underbart mjuka och sköna! Snygga är de också. Och än så länge hela (tänkte eg. bara använda dem på träningar o tävlingar, men det har blivit att de använts i princip dagligen).
Har dock bara haft dem i fyra månader hitills. Jag har storlek "Normal", tror de har "Small" och "Large" också.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har mountin horse sport modellen.
Jag fick dom julen och dom håller fint!
Tror pappa betalde runt 1600:- eller något sånt.
Dom är smala i skafftet och är en ganska nätt och bra sko tycker jag.

Inte så bra bild nej..men men

Har ingen bild men jag har ett par sergio grasso som jag trivs super med. Minns inte priset, typ 4-5 000. Mina är dock specialsydda fr att passa mina smala ben.

Equipes stövlar har jag funderat på att köpa, tror det är sergio grasso jag har nu (som mer eller mindre är helsönder invändigt) så jag har fått köra med skor och shortchaps.
Kollade på Equipestövlarna för ganska länge sedan och förälskade mig i att de var så otroligt mjuka, dock hade hon inte min storlek då och sedan har jag glömt det varje gång hon är och säljer på tävlingar. Vet dock att de fanns i olika vidder och de ser ut att sitta väldigt tajt nertill i benen. Kan ju vara värt att kika på, då i alla fall handlade det om klart överkommliga pengar.

Jag har ett par Mountain Horse Richmond High Rider, bild från sök på google.se http://www.henrikssonsridsport.se/mhhighcaliber.JPG.

De är supersköna och smala nedtill. Höga på utsidan vilket jag också uppskattar. Priser är rimligt och de är funktionella. Enkla att putsa är också ett plus!

Enda nackdelarna för min del är att den ena stövelns dragkedja gått sönder efter ca 6 månader (min häst råkade kliva på hälen) samt att SCS3-funktionen med undersida stövel mot spec. stigbygel inte är bättre än vanlig stövel+stigbygel.

Lycka till i ditt letande!:)

Jag letar också efter nya stövlar!

Jag har provat Jacson hoppstövlar, men dom var lite smala i foten för mig. Lika var det med Mountain Horse-stövlar, nästan alla "klassiska" stövlar är ju väldigt smala i foten.
Har också provat Tretorns stövlar, och dom var väldigt bekväma! Dom var mjuka och sköna, men jag undrar om det är någon som haft sådana? Hur är det med kvalitén på dom?

Tretorn. :love:
Bland läderstövlarna tycker jag att Parlanti gör snygga.

Ja equipe ska jag titta på, min tränare har snygga stövlar men jag har inte hunnit kolla vad de är för märke, ska kika på de io helgen för jag misstänker equipe eftersom dom var väldigt smala nertill.

Jag har ett par röda Tretorn, ingen bra bild dock som jag vill visa här :angel:
Jag tycker de är rätt bra. Man får stadig skänkel och de går att dra åt ordentligt.
Speciellt eftersom mina ben är väldigt smala precis ovanför foten (är det det som är vristen kanske?).
Jag är nöjd. Men jag ska köpa ett par blåa när jag sommarjobbat.

Hej, jag har ett par Serm ( tror de stavas så ) Dom gillar jag grymt mycket. Och framförallt väldigt snygg och stilrena!

Equipe gör väl inte stövlar? Däremot säljer svenska återförsäljaren av Equipe bla Pioneerstövlarna (som Jacson är återförsäljare för).

Equipe gör väl inte stövlar? Däremot säljer svenska återförsäljaren av Equipe bla Pioneerstövlarna (som Jacson är återförsäljare för).

Hmm inte en susning faktiskt om märket är Equipe tog bara för givet det iom att Susanne hade dem i Equipe tältet. Riktigt mjuka stövlar var det i alla fall (skaften som ett par mjuka shortchaps typ, det var den biten jag fastnade för tycker att stövlar känns så styvt numera när jag är van vid mina supersköna mjuka smidiga shortchaps, trots att jag har ett par av de mjukaste stövlarna jag kunde hitta tidigare)

När du skriver namnet på märket du tror det är så ser jag faktiskt ut så här :eek: jag köper troget mina shortchaps av italienarna i Falsterbo har aldrig hittat dem någon annanstans trots att jag sökt på nätet. Vet du vilket namn som står på metallknäppningen jo just det Pioneer, alltså kan det möjligen vara samma märke eller är det en slump att de heter likadant, vet du om stövlarna är italienska ?
Det här måste ju helt klart kollas närmre, med tanke på att deras shortchaps sitter som om de vore måttbeställda och jag bara älskar dem och är nog inne på mitt 10 e par nu, med andra ord många år sedan jag köpte de första.

tror det är sergio grasso jag har nu (som mer eller mindre är helsönder invändigt)

Intressant! Mina Sergio Grasso är på väg att falla sönder invändigt. En söm vid tån har börjat lossna och sömmar vid hälen. Där är ju påfrestningarna som störst. Synd när de kostade så pass mycket och verkar hålla så dåligt. De är ju bara tre år gamla...

//Alice

Brukar finnas en till italieanare som har en svensktalande kvinna med sig. Marco talar ju svenska men den här mannen talar bara italienska och en del engelska. Har för mig att stövlarna han har hette Pioneer förr , för har ett par shortchaps som är ett par år gamla nu och på dem står det Pioneer och dessa är inhandlade av den här mannen. Har deras visitkort någonstans, återkommer med den bara jag hittar den ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 045
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 323
Senast: lizzie
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 463
Utrustning Jag behöver VERKLIGEN nya ridstövlar, men har stora bekymmer med att hitta rätt. Jag behöver stövlar som är både långa, vida och stora i...
Svar
3
· Visningar
1 133
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka