K

KiiiWiii

Hejsan!
Det här är andra gången jag frågar er om min hoppsits men jag har tagit lite mer bilder nu så det kanske går lättare att avgöra? :) Tror jag ser en hel del fel själv som till exempel hälarna men hade varit super bra om jag kunnat få lite råd :) och om ni har några övningar som kan göra sitsen överlag bättre!
Tack, tack alla!
Här finns bilderna!
http://mittlivsomklara.blogspot.se/2012/05/bukefalos-fraga.html
 
Sv: Hoppsits

Hälen ut från hästen. På flera bilder ser det ut som om du "tar stöd" mot hästen med hälen, försök få ner den och lite mer ut från hästen.
 
Sv: Hoppsits

Jag förstås vad du menar och det tror jag säkert att jag gör! men vad gör det för skillnad? :) ner med hälarna är jag väl medveten om att jag måste träna på :crazy:
 
Sv: Hoppsits

Ner med hälarna!
Och du kanske borde träna på att föra fram handen mer ;) Eftergift är A och O i hoppning. På en bild har du lite långa tyglar och då är det bättre att du har kortare tyglar och följer med handen långt fram. Ibland ser det också ut som om du är lite framtung eller går över sadeln eller hur man ska säga :/ Så kanske du ska försöka räta dig lite och som sagt; korta stigbyglarna.. ;)
 
Sv: Hoppsits

Ner med hälarna håller jag på och jobbar med! :)
Föra fram handen mer är nog en av sakerna jag borde öva på!
Det där med att jag blir framtung vet jag inte hur jag ska försöka fixa?
Jag vet precis vad du menar, det blir liksom att jag står lite för mycket? har sett det flera gånger! man ska väl vara parallell med hästens rygg eller hur är det?
Jag tänker på det när jag ser bilder men när jag väl hoppar har jag bara fullt upp med att jaa.. hoppa!
 
Sv: Hoppsits

hmm.. är tokdåligt utbildad inom hoppning men road av sitsträning. Det jag saknar är nog knäslutet, det är 'glappkontakt' mellan knäet, underskänkel och sadeln, och jag tror att det bidrar till att du ibland kommer i framvikt (står på tårna helt). På ett par av bilderna iaf har du för långa läder, du kan då inte få knäet på rätt plats och skänkeln blir 'fladdrigare' (smörklicken i stekpannan, inget stöd från vulstret, hjälp från sadeln). Särskilt utan stövlar! Rida i bara strumpor är ingen hit för sitsen...

Rid utan stigbyglar så du tränar bort att stå på tårna och börjar få kontakt med sadeln (och hästen!). Rida en häst som gärna går åt sidan eller stannar kan nog också träna skänkelns placering :D
 
Sv: Hoppsits

En bra grund att utgå från i den lätta sitsen är att man ska kunna dra en rak linje mellan axel, knä och tå. Sen är det kanske svårt att säga exakt hur det ser ut på dina bilder eftersom det ändå är taget i själva hoppögonblicket men det kan vara bra att ha det i bakhuvudet. Det ser ut som att du drar bak skänklarna lite långt på vissa foton, de ska vara stadigt på plats även i språnget. Sen håller jag med om att du behöver lite mer eftergift och korta dina stigläder.
 
Sv: Hoppsits

Nu inte läst vad de andra skrivit så detta kankse redan har sagts :).
Korta stiglädrerna är nummer ett. Rätt mycket, utifrån vissa bilder. När du släpper kontakten med sadeln är dina ben i stort sett helt raka, vilket de inte ska vara. De ska fortfarande ha en vinkel, så att du kan "svikta" med knäna med hästens rörelser.

När du reser dig upp över hidnrerna är det som du kastar dig framåt med sitsen, rätar ut benen. Tänk mer att du ska puta med rumpan när du ska lätta på sitsen, så hamnar din tyngdpunkt mer i mitten. När man hamnar framför sadeln i hoppet så släpper man kontakten med hästen, dvs skänkeln och drivet, säkerligen så rubbar man balansen och tyngpunkten. Ibland känns det för mig som om jag tar tillbaka rumpan och fram med händer,a som jag "drar ut" mitt överliv åt varsitt håll. hade också samma prooblem med att kasta sig framåt och hamna i framvikt förut. Men hitta bra stigläderlängd så blir allt mycket lättare!

Korta tyglarna så du har en jämn kontakt, annars blir det lätt ett "ryck" i hästens mun när du sedan landar, då du blir helt stum i handen när man håller den kvar vid manken. Man ska alltså hellere ha kortare tyglar och följa med med handen framåt längst hästens mankam. Man ska sedan också försöka att inte kasta fram handen i eftergiften, så man släpper kontakten helt, men det är inte helt lätt :)
 
Sv: Hoppsits

knäslut, fram med handen i språnget och hoppa inte före hästen, ut med rumpan och svanka med ryggen (tänk anka!).
bild nr 3 ser ok ut, där står du över sadeln och ser ut att ha en bra balans, mer eftergift i handen och lite mer knäslut bara.

korta stigläderna 2 hål kan hjälpa :D
 
Sv: Hoppsits

Hmm... nu blev jag fundersam här.. Korta stiglädrena är noterat!
Men nu undrar jag om jag inte alltid rider med lite för långa stigläder? :(
Slänger upp några bilder på lite olika hästar och lite olika tillfällen så får ni se :O Blev jätte fundersam nu! Ur grunden är jag en islandshäst ryttare, kan det vara orsaken? :o
Här finns bilder, kanske kan vara svårt att avgöra för det är från 3 olika tillfällen!
http://mittlivsomklara.blogspot.se/2012/05/foljdfraga.html

Har även en film, går inte se så mycket då det är på långt håll :/ Men alltid något!
http://www.youtube.com/watch?v=HjDIDskV5y8
Hoppa fram till 2 minuter så slipper ni se den plågsamma hoppstilen jag hade innan....
 
Sv: Hoppsits

Om du ridit islandshäst innan så förstår jag varför du har långa stigbyglar xD rider själv island och man blir lätt skadad av det ;) hur du inte ska bli så framtung? Svårt att förklara, tänk på att hålla din tyngdpunkt i mitten av sadeln, du vet antagligen vad trepunktssits är? Det ska vara så fast mer hoppstil :) ledsen, har svårt att förklara. Ta hjälp av en instruktör som kan berätta och visa dig mer :D
 
Sv: Hoppsits

på vissa av hoppbilderna så ser det ut som att du har lite för långa stigläder. Du ska kunna stå i lätt sits med rumpan nära sadeln, med hälen nedtrampad och mjuka knän.

Du ser lite flaxig ut i din hoppsits - ibland står du högt över hästen, ibland är du väldigt nära sadeln.. Oftast beror det på styrka. Att rida utan stigbyglar och stå upp och rida lätt utan stigbyglar kommer att göra dig starkare. Men även att rida med superkorta läder och stå upp i jockey - sits. Det hjälper också till med styrka och balans även om det inte är ett slutmål.

Fokusera på en eller två saker med din sits som du vill jobba med på varje ridpass. Försöker du fixa allt på en gång så blir det för mkt för huvudet. Men jag tror att får du bara styrka och balans så kommer följsamheten komma automatiskt .
 
Sv: Hoppsits

För det första: Korta stigläderna
För det Andra: Korta tyglarna ( blir väldigt hackigt och slängigt med långa tyglar! Man ska ha korta tyglar och jämnt stöd i tyglarna!
För det tredje: Ridvägen har du helt ok koll på, Men kan bli bättre ( Filmen)
För det Fjärde: Följ med i bjudningen, Luta dig INTE Bakåt direkt när du kommit över hindret, Då blir det lätt att du drar i hästen...

För det femte! Prata med tränare!:) Så himla svårt & säga gör det o gör det, När man ej sätt dig irl alt haft hopplektion på dig!..

E ren hoppryttare o hoppat upp till 130 på tävling, & tränar även folk i Hoppning numera!..
 
Sv: Hoppsits

Uljala, tack så jätte mycket för dina tips! tror jag kommer få mycket nytta av dom! det fjärde har jag tänkt på men glömmer det nästan alltid under hoppningen! känns som om jag ofta dunsar mycket i sadeln under själva landningen och det kan nog vara därför!
Men jag tycker du instruerar bra!
Jag tror dig! :D

Ska testa korta stiglädrena, tror det förändrar en hel del!
 
Sv: Hoppsits

Det finns ju alltid små saker man kan bli bättre på å ändra. Men jag tror det viktigaste du behöver tänka på är att bli mera följsam :) våga lita på din häst, slappna av och följ med i språnget.
Ser ut på vissa utav bilderna att du kanske är lite osäker?? Var inte det ! :D
 
Sv: Hoppsits

Det finns ju alltid små saker man kan bli bättre på å ändra. Men jag tror det viktigaste du behöver tänka på är att bli mera följsam :) våga lita på din häst, slappna av och följ med i språnget.
Ser ut på vissa utav bilderna att du kanske är lite osäker?? Var inte det ! :D

Haha jaa alltid är det något :D
det tror jag absolut att du har rätt i!
jag älskar att hoppa men på grund av min sits så ser jag säkert väldigt osäker ut? får tänka på detta :D Tack!
 
Sv: Hoppsits

Du har nog en lite för liten sadel, prova en som är längre i sätet så blir det mer plats att korta stiglädren och komma i balans
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 723
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 888
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp