Hoppserie för att lägga hästen helt rätt

S

Spider84

Ska ta kort på torsdag när jag hoppar och vill har korten på lite högre hinder. Givetvis inget över det min häst klarar, men jag skulle behöva tips på en hoppserie (som kräver max 8 hinderstöd) som lägger henne helt rätt och bra på det sista hindret som då är det högre.

Annars övar vi givetvis, men denna gången är det bara för kamerans skull vi hoppar.

Funderade på detta:
Kryss på kanske en 60-70cm, studs eller ett galoppsprång till ett räck på kanske 90-100cm, sen två eller tre galoppsprång till ett räck eller en oxer på högre höjd som sista hinder.

Det som först pluppade upp i huvudet på mig var den kortaste varianten = kryss, studs, räck, två galoppsprång, oxer, men det kanske blir tungt?
Dock ska vi bara hoppa kanske 4-6gånger på den kombinationen och hon är relativt stark i sin kropp (skulle lätt gå en 1,20 bana på tävling styrkemässigt).

Här är en bra övning tycker jag, fungerar på såväl unghästar som äldre:

Trav in över bom, kryss, 5,5 m oxer, 6 m räcke, 6,5 m oxer.

Det blir som en 5½ in och sen kan man bygga på så långt man vill :eek: och hoppa på de höjder som passar en själv och sin häst. :)

Som vippan säger, 5½'an passar nästan alla hästar!
Trav in, sen ett kryss eller räcke och sedan en oxer brukar jag köra.

som fler sagt: 5½:an är mkt bra :bow:
Om du heller inte vill släpa fram så mkt hinderstöd kan du bygga som ett W på medellinjen, o sätta skållor åt 2 håll så att ett hinderstöd är höger resp vänster sida åt ett hinder. så går alla hinder att hoppa på diagonalen, fast man får vända upp olika snävt.

Fast jag vill helst ha en övning där man rider an i galopp...
Vet inte varför, men det funkar alltid bäst...eller ja jag vet i och för sig inte.

Kan testa den med 5½:an och se hur det funkar. Annars är det ju bara att bygga om.

När tränaren ville lura mej att hoppa högt var mest effektivt att ställa studs med 2 eller 3 hinder och sedan ett galoppsprång till en oxer. Typ 5½ men med studs först.
Det var enbart i denna övningen hon kunde höja till 140-145 utan att jag fegade ur (nåväl, jag blundade och höll fast mej i manen - tur man hade både begåvad och snäll häst ;)).

En annan variant hon körde med var att ställa antingen en kombination eller en studs först (om kombination enbart med räcken och ganska kort avstånd inne i kombinationen) och sedan lägga 3-4 BOMMAR (galoppavstånd) fram till en oxer som hon höjde. Bommarna säkerställde att hästen rullade på jämnt och att jag inte "red för mycket" sas.
Men riktigt lika säkert som första övningen var det ju inte eftersom jag emellanåt hann "fega ur" och vända bort hästen från hindret.

Några tips bara.

Galoppbommar tycker jag är det bästa. Gärna 3-4 stuýcken innan. Då gör det inget om man kommer fel in på första, det hinner ändå rätta till sig.
Annars tycker jag nog att 1 lågt räcke ett galoppsprång till ett lite större räcke och sen två normala galoppsprång till en oxer är en bra serie som gör att man kommer rätt. Sen gärna bom framför första hindret och mellan de 2 sista.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 997
Senast: zarmino
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 076
Hoppning Ja, som rubriken säger. Hästen är lydig på marken, är lydig i anridningen mot hinder men EFTER hindret drar hästen i väg och leker...
2
Svar
26
· Visningar
3 665
Senast: Rumpnissen
·
S
Hästhantering Hej! Jag har en känslig valack som älskar att hoppa och vill alltid göra bra ifrån sig. Han är 8år efter Levantos. Jag tränar...
Svar
6
· Visningar
1 921
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama