C

caroline_89

Någon som vet vad för sadel jag bör köpa till min häst? Ett stort halvblod på 176cm Väldigt hög och lång manke och rak rygg. Skall vara en hopp sadel med mkt stöd för ryttaren. :confused:

Sv: Hoppsadel

Bates! :love: Passar hästar med rak rygg och hög manke.

Kieffer Donau är min stora favorit och skulle säkerligen kunna passa. Stora stöd har den verkligen, helt underbar och snygg :)

hej! har oxå en bamsing till häst på 176. =) .. jag har en stubben seigfreid C.S -06 på honom. jätte bra sadel och den har stora stödklossar. kanon sadel

Jag har en Kieffer Inn AT som passar min häst med mycket manke o rak rygg plus att den ger mycket stöd till ryttaren. Det är ju dock viktigt att sadeln verkligen passar just DIN häst så jag kan ju verkligen rekommendera att ta ut (eller åka till) en sadelutprovare!

Jo självklart ska den passa min häst men var mest lite nyfiken på vad det fanns för sadelmärken som skulle tänkas passa då det finns ett sånt enormt utbud :laugh:

Hej!
Testade en sådan sadel på honom och den passade inte alls:crazy: men den är väldigt skön då jag har haft en sådan till min ponny. :laugh:

Jag har testat en Kieffer Donau på min valack 171 cm och hög manke. Den passade jättebra kan tänka mig en sådan när ekonomin tillåter. Såg att det fanns en ute till salu nu här och på "Blocket" som verkade fin. Tyckte den var skön och gav jättebra stöd.

Av din beskrivning att döma så låter det som om ngn Passier kunde passa. Typ Frankes modell, eller så. Men det är STÖRT OMÖJLIGT att kunna hjälpa någon till rätt sadel bara utefter vad de skriver. Bilder hade underlättat, även om det också är långt ifrån en garanti för att du får rättvisande tips.

Ta hjälp av folk som är kunniga och kan hänga med dig på sadelprovning/prova sadlar hemma. Lycka till! :)

(Jag hatar sadeldjungeln! :p)

Bates kanske. Bates Momentum har väldigt bra o mjukt knästöd!

Min hoppsadel är ENORMT skön, med bra stöd.
Det är en Globus CliC.

Vad som passar din häst är väldigt svårt att säga bara på en beskrivning,
är du osäker på vilken sadel som passar, ta ut en kunnig sadelutprovare.
De kan också hjälpa dig att välja just modeller som har exakt det stöd och den utformning du själv är ute efter, så att det blir en sadel som passar optimalt till BÅDE häst och även ryttaren.

måste då bara tillägga.
WINTEC cair 500 HOPP :love:

kan man köpa till större klossar, samt placera dem där man vill ha dem = man får det stöd man vill ha. så kan man ju ändra bomvidden jättesmidigt :)

wintec o bates är samma sadlar, samma modeller, bara olika material o pris. en bates går på 6-9000 och en wintec hopp kan man få för 2-4000 om man letar lite. har ridit i bådadera, och ingen som helst skillnad (tycker jag). så... wintec wintec wintec <3

14 svar och ingen som har rekommenderat att ringa ut en sadelmakare? (utom hopp_o_galopp såg jag nu :))

Nåja, får väl bli den första att rekommendera det då för det är stört omöjligt att tipsa om vilken sadel som passar din häst även om man generellt kan säga att vissa sadelmärken har modeller med mkt mankutrymme som ex kieffer, passier, morris n nolan mfl. Även pessoa har en modell med mkt mankutrymme fast deras sadlar är inte särskilt djupa i sitsen och ger därför känslan av mindre stöd för ryttaren.

Hoppas att tar hjälp och hittar en fin sadel i alla fall:)

Jag har en henri de rivel - fletcher till min D-ponny som har mkt manke, den sitter perfekt och har mkt bra stöd för ryttaren :) sen har jag även en Kieffer Wien dressyr sadel till henne vilket sitter så bra så det inte skulle gå att hitta bättre :D mkt nöjd med bägge sadlarna!!

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
891
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 050
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej alla! Jag skulle verkligen behöva hjälp med att hitta en bra men prisvärd hoppsadel. Ska passa tinkerkorsning 162 cm med normal...
Svar
9
· Visningar
1 226
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka