Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
För en ganska grön ryttare som vill börja med hoppning, hur stor skillnad gör då egentligen en hoppsadel mot en allroundsadel? Säg för hoppning upp till 1 meter, lite kombinationer och studs och så. "Nybörjarhoppning" med andra ord Blir sitsen/balansen rejält mkt bättre av en hoppsadel, eller är det inte så viktigt på de nivåerna?
I en sadel som du passar i och har bra balans i så är det nog ingen sådär överdriven skillnad. Hoppar själv upp till metern i min allround utan bekymmer.
Hade hoppsadel förr men den slutade passa på min häst Tyvärr har jag inte hittat rätt sen dess utan vackert fått behålla min allroundsadel o hoppat i. Hellre en allround där man har bra balans än en riktig hoppvariant som man tappar den i.
Ja, självklart är det en förutsättning att sadeln passar ryttaren, det utgår jag från
Så om man jämför en allroundsadel med en hoppsadel, båda passar ryttaren lika bra, så tycker du ändå inte att det gör någon direkt skillnad?
Jag tycker dock att det är ganska stor skillnad. Men det beror kanske på vad man vill ha för typ av sadel.
Jag gillar hoppsadlar med rejäla stöd och då känns en allroundsadel ganska platt.
Vi är på låg nivå, jobbar mycket markarbete, hoppar mindre hinder.
Men man måste nog pröva sig fram vad man själv trivs i.
På ridskole tiden red man ju i allroundsadel både när man hoppade 1,20 och red dressyr och det fungerade ju
Jag kanske ha haft oturen att haft hoppsadlar som inte riktigt passar mej. Men av två helt likvärdiga hade jag ju hellre haft en hoppsadel.
De jag haft har varit med stora stöd, jag har dessutom ganska långa ben och jag har bättre balans i min platta tråkiga griffin än jag hade i dom hoppsadlarna.
Men i det stora hela, på dom höjderna så tror jag det kvittar såvida man trivs i det man sitter i =)
Skola & Jobb
Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Hästhantering Såna annonser lägger jag ingen energi på. Det kan ju betyda nästan vadsomhelst. I en annons kännas det ju som att det kan användas för...