hoppsadel till unghäst-förslag?

J

jordgubba

Morr, unghästen har vuxit ur sin sadel, så nu måste en ny införskaffas :crazy: Han har breddat sig ordentligt, så en vid bom är ett måste. Men det största problemet är att sadlarna hamnar i bakvikt. De sluttar bakåt och när jag sitter i sadeln trycker den bakre delen på ryggen. Det blir alltså inte ett jämt tryck från sadeln utan det trycker mest baktill. Så sadeln måste vara vid i bommen och uppbyggd i bossorna. Jag har provat stübben, zaldi, prestige och morris o nolan, men ingen av dem passar.

Har ni några förslag? Hästen är 3 år och kommer säkerligen att ändra sig mer, så jag vill inte lägga ut en mindre förmögenhet på en sadel som bara passar ett tag.

Mvh Jordgubba :)

Sv: hoppsadel till unghäst-förslag?

ok nu vet jag inte hur du ställer dig till syntet sadlar men varför inte en wintec som du kan ändra i bommen sen så att du inte behöver köpa en ny till om han nu ändrar sig igen vilket är troligt om han bara är 3 !!
Om inte annat så kostar dom inte en förmögenhet, så när han väl är klar kan du investera i en sadel du verkligen vill ha!
finns ju även i läder men då blir dom ju dyrare, o läderimitation som inte alls är tokig!!

Hade samma bekymmer, köpte en jacson, satt perfekt med x-vid bom. Dom är "billiga", mellan 5-6000 har jag för mej. Finns ju även begagnade.:)

Låna och prova alla sadlar du bara kan komma åt, det är det enklaste sättet att hitta en sadelmodell som passar... om du inte vill slänga ut en massa pengar på en sadelprovare som kommer med en bunt sadlar...

Har faktiskt aldrig haft en syntetsadel, har inte ens provat någon :o Men det kanske är en idé :idea: Jag känner tyvärr ingen som har en syntetsadel, så jag kan inte prova någon.

Har en sadelmakare/sadelutprovare till hjälp, men hon hade lite idé torka, så jag tänkte att någon här kanske hade något förslag.

Har fått tips om Globus Esperanza, måste bara hitta någon sadel att prova.

Tyvärr är kameran nerpackad i flytt-packningen, men jag ska ta ett kort när den är uppackad!

Jag har provat lite olika bomvidder. Stubben provade jag i bomvidd 30, zaldi i bomvidd medium/vid och M&N i bomvidd 32.

Är det någon som har erfarenhet av Globus Esperanza eller Knights Sir Walter(?)?

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 352
Senast: ylvalill
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 387
Senast: Emiro
·
Utrustning Jag letar hoppsadel åt min 3 åriga valack. Har funderat en hel del och jag tror att jag behöver testa en sadel som är bred/bred kanal...
Svar
4
· Visningar
2 593
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka