Hoppsadel till rund häst.

C

Curtis

Min halvblodsvalack behöver en hoppsadel som ligger stilla och inte rullar i sidled. Har just nu en Prestige green star som jag haft som allroundsadel i några år. Ska nu börja hoppa lite mer på allvar och upptäckte att sadeln gärna rullar i sidled.

Har ni tips på någon sadel men stor anläggningsyta och gärna med "open headed tree" då han har breed och låg manke? Han är något lite överbyggd och lite svankig i stallet men rakare under ridning.

I dressyr har jag Frank Baines Reflex och det fungerar jättebra.

Mvh Monika

Sv: Hoppsadel till rund häst.

Hmm, när jag köpte min Pessoa AP Don Neco såg min häst ut som en gris över ryggen. Låg manke men bred som attan, fanns ingenting som höll kvar sadeln någonstans. då var Don necon det ända som passade tillsammans med antiglidpad och magplatta. Nu har det dock ploppat upp en manke och lite mer formad rygg, men sadeln ligger fortfarande bra och varken hopplatta eller antiglid pad behövs.

Det är ett förslag i alla fall, och det är en ruskigt skön sadel. :angel:

Pessoa passar inte bra på breda runda ryggar.. Pessoa är väldigt takformade och deras vidaste bomvidd är väldigt smal.

Jag vill ju absolut inte ha en takformad sadel. Har dock hört förut att don neco ska passa runda hästar. Konstigt. Det är så mycket snack i sadelbranschen.

Du har inte bilder på de rek. märkena underifrån?

Som sagt, min häst ser ut som en tunna över ryggen, och den ligger prima. (utprovad av sadelutprovare, kiropraktor och massör) Den är extra vid (tror jag :o), och är i alla för bred för våra andra hästar som har normala bomviddar. (i olika former och utförande) Det ända jag kommer ihåg är att vi provade en extra vid Globus på henne också, och den låg inte alls lika bra. Har även lagt på en prestige i normal bomvid som var på tok för smal...

Jag upplever den inte alls som takformad... Ser inte det någonstans. Ska nog ta och fotografera lite. :idea:

Liknande trådar

Utrustning Min lilla pärla har en svår rygg, har jag lärt mig nu. Den är rak, men ej spikrak, nästan lite svängd då han är skarpt överbyggd och pga...
Svar
3
· Visningar
2 983
Senast: DrT
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 387
Senast: Emiro
·
Utrustning Hej! Jag har läst igenom Sadellistan 2.0 och en hel del andra trådar och har skaffat mig ett något sånär hum om vad som skulle kunna...
Svar
2
· Visningar
2 721
Senast: Aureola
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar